Avatar billede _psyduck_ Nybegynder
10. januar 2009 - 09:00 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Indkøb af nye super silent gamer PC.

Hej,

Jeg står og skal har købt en ny computer, min gamle er ved at vær "end of life", så istedte for at opgradere den, vil jeg hellere købe en ny.

Kravsspeficiationerne er at jeg skal kunne spille de nyeste og mest krævende spil på markede, samt bruge den til mere seriøse ting som f.eks. virtuelle imager og eksperimentere med forskellige operativ-systemer og serversystemer.

Så hastighed og stabilitet er væsentligt i mit valg af PC.

Jeg har forsøgt at finde nogle ting som jeg syntes passer godt sammen:

Kabinet:
"Antec Solo Piano Black - miditower - ATX ingen P" Kr. 729,-

Grafik-kort:
"Asus GeForce PCI-E 9600GT Silencer 512MB 2x DVI" Kr. 909,-

Bundkort:
"Asus P5Q PRO Intel P45 FSB1600 DDR2 CrossFire" Kr. 959,-

Processor:
"Asus P5Q PRO Intel P45 FSB1600 DDR2 CrossFire" Kr. 959,-

Ram:
2*2 GB - "Mushkin DDR3 PC3-1333 4GB CL9 kit ES2" Kr. 909,-

Extern DVD brænder:
"Mushkin DDR3 PC3-1333 4GB CL9 kit ES2" Kr. 909,-

Skærm:
"Samsung 26" 2693HM 5ms HDMI pivot glossy black" Kr. 3.459,-

Harddisk:
2 stk.: "Seagate Cheetah 15k.5 73GB SAS 16MB 15000RPM" Kr. 1.299,-
Strømforsyning:
"Thermaltake Toughpower 600W" Kr. 729,-

Processorkøler:
"Zalman CNPS9700 LED til S478/754/775/939/AM2" Kr. 399,-

Prisen for alt dette er Ialt: Kr. 15.539,-

Prismæssigt svarer det til ca. det beløb som jeg vil give for en ny computer, men jeg ved ikke om jeg evt. skal vælge anderledes i mine valgte dele.

Hvad syntes I?

Med venlig hilsen
_psyduck_
Avatar billede _psyduck_ Nybegynder
10. januar 2009 - 09:11 #1
Min fejl,

Den externe DVD brænder skal selvfølgelig være:

"Plextor PX-608CU 16x DVD-RW Dual Extern USB" Kr. 849,-
Avatar billede _psyduck_ Nybegynder
10. januar 2009 - 09:21 #2
Operativsystemet skal selvfølgelig være

"Windows Vista Ultimate 32-bit SP1 DVD DK 1pk." Kr. 1359,-

Så kan jeg nemlig få en gratis opgradering til Windows 7 når denne udkommer :-)
Avatar billede djmaster Nybegynder
10. januar 2009 - 11:21 #3
Du kunne evt overveje at udskifte dit grafikkort med et Radeon 4850 (koster ca. 1400), som også er passiv kølet: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=469466&searchArea=&Soegeord=, du kan læse en test her: http://www.tweak.dk/tests2.php?id=2262
Avatar billede djmaster Nybegynder
10. januar 2009 - 11:27 #4
Ville også spare nogle penge på rammene, da du ikke for specielt meget ud af de hurtigere ram, læs her: http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/ddr2-800-vs-ddr3-1333.html. Er desuden i tvivl om dit bundkort overhovedet understøtter rammene
Avatar billede haverslev Novice
10. januar 2009 - 12:08 #5
tja du kommer ikke til at køre ret meget, med den opsætning ;)

Processor:
"Asus P5Q PRO Intel P45 FSB1600 DDR2 CrossFire" Kr. 959,-

Noget andet er, at det hardware er ved at være "forældet" - forstået på den måde at
nyeste er Intel Core i7 cpu, intel X58 chipset, osv. -
Se f.eks denne pc hardware mæssigt, samlet og med med Vista ultra 64bit, så er prisen 11300 kr.
http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99113&type=pcsystem
Avatar billede levich Nybegynder
10. januar 2009 - 12:11 #6
Hvor har du læst/hørt, at du gratis kan upgradere fra Windows Vista til Windows 7?
Avatar billede _psyduck_ Nybegynder
10. januar 2009 - 12:17 #7
Jeg huskede lige forkert, det er først fra d. 1 juli og det er endnu ikke bekræftet af Microsofts side af, men jeg tager chancen :)

http://www.comon.dk/news/vista-kobere.faar.gratis.windows.7_39181.html
Avatar billede _psyduck_ Nybegynder
10. januar 2009 - 12:27 #8
Hej Haverslev,

Du har fuldstændig ret, men som bl.a.
http://spywarefri.dk/vista_32-bit_eller_64-bit_det_er_spsrgsmalet.html skriver, så er bl.a. Intel Core i7 fremtiden og ikke mindst 64 bit OS... Men jeg må tilstå at som jeg ser markedet lige nu, så er programmer, spil, drivere osv. ikke tilstrækkelig udviklet til 64 bit, så min tvivl er, om det ikke vil være bedre at vente med 64 bit OS, og tilhørende hardware som du anbefaler, til om 2-3-4 år, når markedet er tilpas udviklet til 64 bit, og kan udnytte de hardwaremæsse dimser noget bedre end de kan idag med kun 32 bit.

Så vil jeg næsten hellere udnytte mig af at kun bruge 32 bit og hardware som kun understøtter 32 bit, og så købe en ny computer igen om 3 år, med 64 bit understøttelse af OS og hardware.

Er jeg helt forkert på den?
Avatar billede _psyduck_ Nybegynder
10. januar 2009 - 12:32 #9
Jeg kan virkelig ikke holde styr på tingene idag:

Processoren:
"Intel Core 2 Quad Q9650 3.0GHz 12MB FSB1333" Kr. 3.999,-
Avatar billede _psyduck_ Nybegynder
10. januar 2009 - 12:36 #10
Hej djmaster,

du har fuldstændig ret, "Asus P5Q PRO Intel P45 FSB1600 DDR2 CrossFire" Kr. 959,-  understøtter kun "Understøttet RAM-teknologi DDR2 SDRAM", det havde jeg slet ikke set, så tak for det! :-)

Og du har helt ret med RAM hastighederne, det er nok ikke pengene værd at investere det dobbelte i RAM, når den resulterende performance ydelse kun er nogle ganske få procenter.

Jeg overvejer at købe "Kingston HyperX DDRII 4GB PC800 CL5 Kit (2x2)" Kr. 419,-  istedet for.
Avatar billede haverslev Novice
10. januar 2009 - 12:40 #11
Programmer og drivere til 64bit er ved at være et mindre problem.
Det er rigtigt at især til XP 64bit var der store problemer i starten af den karriere, men nu er det "rimeligt" gangbar med at finde 64bit drivere osv.

Det blev betydelig bedre da Vista 64bit kom til, det kørte og vår bedre understøttet med drivere end XP var/er.
Der kommer tillige flere og flere programmer der understøtter 64bit os, samt der kommer også flere og flere 64bit drivere.
Hvad ang. spil og brugen af disse på 64bit OS, så er jeg ikke den rette til at give råd og vejledning - jeg beskæftigere mig stort set aldrig med pc spil.
Avatar billede _psyduck_ Nybegynder
10. januar 2009 - 13:23 #12
Hej Haverslev,

Du har formentlig ret, men vil min nuværende konfiguration ikke også kunne trække en 64 bit version af OS om f.eks. 2 år, når Windows 7 64 bit f.eks. er udkommet med en Service Pack 1?

Jeg er lidt konservativ, så jeg vil helst benytte mig af noget hardware som kan udnyttes 100% af OS, programmer og spil, og så opgradere løbende, når tiden er inde til det. :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. januar 2009 - 15:02 #13
Du vil gerne spille de nyeste spil, men du vælger et midrange grafikkort?
Avatar billede _psyduck_ Nybegynder
10. januar 2009 - 15:46 #14
Hej John_stigers,

Vil du virkelig kalde et "Asus GeForce PCI-E 9600GT Silencer 512MB 2x DVI" på 512 MB ram for midrange grafikkort?`

Du har sikkert ret, men hvad vil du så anbefale af grafikkort som er silent (dvs. uden blæsere) og som er større end 512 MB?

Jeg spørger kun fordi at jeg ikke ved så meget om tingene, det er jo derfor at vi har jer eksperter til at hjælpe :-)
Avatar billede djmaster Nybegynder
10. januar 2009 - 15:57 #15
grafikkort... se min første kommentar :)
Avatar billede _psyduck_ Nybegynder
10. januar 2009 - 16:52 #16
Hej djmaster,

Den ser rigtig god ud, men jeg må tilstå at hidtil har alle mine grafikkort været GeForce, derfor har jeg lidt ambivalente følelser overfor "Radeon HD 4850 1 GB GDDR3 SDRAM", er den lige så stabil og af performancemæssig karaktere som GeForce grafikkortene på 256 eller 512 MB ram?
Avatar billede levich Nybegynder
10. januar 2009 - 18:27 #17
Jeg vil også anbefale det samme grafikkort som djmaster. Det er rigeligt hurtigt i forhold til spil uden at være i toppen, men det er derimod lydløst og desuden relativt billigt.
Avatar billede djmaster Nybegynder
11. januar 2009 - 13:33 #18
Du kan se her en test af diverse kort i diverse spil på denne side: http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-geforce-comparison,2007-11.html.

Yderligere kan du se en overordnet sammenligning af grafikkort fra nvidia og ati/amd på denne side: http://www.tomshardware.com/reviews/best-graphics-card,2118-7.html
Avatar billede jesperpress Nybegynder
09. februar 2009 - 04:52 #19
Du skal sikre dig at grafikkortet kan indstilles til de pixel-tal skærmen har. Jeg måtte smide et EN8600GT Silent ud for det havde kun 6 mulige indstillinger. De fleste var 4:3 så det kunne slet ikke tilpasses et TV der skal bruge 16:9.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. februar 2009 - 19:49 #20
Det er ikke grafikkortets skyld, men derimod fordi kortet ikke ved hvad skærmen kan klare - det gøre med en inf fil til skærmen :) (også kaldet en driver, men er kun en tekst fil der fortæller hvilke opløsninger skærmen kan klare)
Avatar billede jesperpress Nybegynder
10. februar 2009 - 16:20 #21
Vil det sige at når grafik-kortets sogtware giver en liste over mulige indstillinger med f.eks. kun 1280x768 og 1920x1080 kan man godt få det indstillet til at levere f. eks 1680x1050 eller 1440x900  ??
Avatar billede jesperpress Nybegynder
10. februar 2009 - 16:41 #22
Når den 26" Samsung-skærm han vil købe er til 1920x1200 bliver det ikke godt hvis grafikkortet kun kan indstilles til 1920x1080.
Så er det en kugle afbildes som et æg.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. februar 2009 - 20:04 #23
Har haft samme problem, deraf min kommentar og løsningsmulighed
Avatar billede _psyduck_ Nybegynder
28. maj 2009 - 14:39 #24
Lukker og slukker...
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. maj 2009 - 20:45 #25
Løsningen var?
Avatar billede _psyduck_ Nybegynder
28. maj 2009 - 21:00 #26
Løsningen blev at jeg lod være med at købe en computer... Både fordi at jeg fik min hjemmearbejds PC op og køre, som er stor nok til hvad jeg lige kan finde på at smide efter den, men også fordi at jeg hellere vil vente indtil Windows 7, som i en 64-bit udgave garenteret kan udnytte hardwaren til det yppereste, og fordi det lader til at Vista skulle være en ny Windows ME, også selvom SP1 og nu SP2 har hjulpet meget på det.

Derfor - og så fordi at kæresten mente at der var andre ting som jeg hellere skulle bruge mine penge på, som jeg måtte give hende ret i - indtil videre :-)

/_psyduck_
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. maj 2009 - 21:18 #27
hæhæ ok ;)

Ja jeg havde da også planlagt at min 5 år gamle pc skulle på pension nu SP pengene kommer, men konen havde andre planer, som jeg (desværre? ;)) var eing i :)