Avatar billede proximus86 Nybegynder
12. januar 2009 - 20:01 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ingen lyd igennem surround system

Jeg har lige skiftet over til fladskærm..
og bruger nu hdmi stik fra ps3, samt hdmi fra mit surround anlæg med dvd i. igennem surround anlægget har jeg får kunnet vælge en funktion der hedder TV. så jeg kan se tv og høre lyden igennem surround højtalerne, det kunne lade sig gøre dengang med det gamle tv, og med scart kabel. Hvad kan der så være i vejen nu, hvor jeg bare har valgt at bruge hdmi kabel istedet?

TV: SONY KDL40W4000 FULL-HD M. DVB-T/C MPEG4
Surround anlæg: SONY DAV-DZ230
Avatar billede proximus86 Nybegynder
12. januar 2009 - 20:08 #1
får = før*
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. januar 2009 - 22:45 #2
TV'et har godkendt DVD'en over HDMI ?

Jeg har nogenlunde samme setup, men har også en blu-ray.

Jeg har koblet sourround/DVD til fjernsynes med scart, og med et audio kabel, og vælger så line på forstærkeren, når jeg vil have den til at afspille fjernsyneets lyd.
Jeg anvender så at sige ikke DVD delen til så meget, og kunne godt undvære scart kablet.
Avatar billede proximus86 Nybegynder
13. januar 2009 - 15:24 #3
Jamen førhen hvor jeg kun brugte scart stikket, der kunne jeg vælge TV som funktion på anlægget.. og så kom lyden fra det billed man så på skærmen, men nu kommer der slet ingen lyd mere, og der burde jo ellers kunne gå lyd gennem HDMI også.. derfor jeg ik fatter hvorfor der ik sker noget. for man kan sagtens se dvd film, hvor lyden kommer gennem højtalerne.. men tv lyd er væk
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2009 - 21:20 #4
Det er min fornemmelse, at HDMI kablet kun overfører video og audio fra DVD drevet til TV. Vil du have lyd fra TV til forstærker, skal du bruge audiokabel eller scart. Det sidste kan give problemer, hvis du også anvender HDMI til samme forbindelse.
Du får ikke lyd gennem HDMI fra TV til forstærker. Been there. Done that.

Du skal betragte TV som en gateway, og alle tilsluttede enheder som klienter.
Avatar billede proximus86 Nybegynder
17. januar 2009 - 22:51 #5
Men hvorfor har jeg så kunnet få lyd igennem scart før? det siges jo at HDMI kan overføre både lyd og video, og hvis jeg læser brugsanvisningen til dvd anlægget, så står der at man bare inde i indstillinger skal aktivere lyd(HDMI), så burde man kunne høre det, men dette er ikke tilfældet. og i tv'ets indstillinger, der står det også under av indstillinger, om man vil bruge tv højtaler eller audiosystem.. Men okay, hvordan kommer jeg til at kunne høre TV ud af anlægget igen som jeg har kunnet før? for jeg har ikke noget optisk stik, så jeg kan ikke høre god lyd fra playstation på andre måder.
Avatar billede proximus86 Nybegynder
19. januar 2009 - 22:08 #6
og hvis jeg sætter et phonostik til tv og ned i anlægget.. det har heller ingen funktion, og der står i brugsanvisninger at det burde kunne lade sig gøre, selvom det er HDMI
Avatar billede hitchcock Praktikant
11. marts 2009 - 20:47 #7
Jeg trækker altså lige dette spørgsmål op igen, jeg har nemlig også et 40w4000 tv og mit surround sæt hedder så godt nok kun dz30! Det er kun med scart.

Før jeg købte mit 40w4000 havde jeg et 32s3000 og der kunne lyden køre over scart til mit anlæg så jeg ku høre tv der. Men nu når jeg prøver med 40w4000 sker der intet!

Nogen der har nogen ideer? Opretter gerne et spørgsmål og smider flere hundrede point, det er virkelig noget jeg gerne vil have løst!

Mvh Jacob
Avatar billede proximus86 Nybegynder
11. marts 2009 - 21:06 #8
jeg skrev til sony, og de siger man skal bruge scart stik, da HDMI ikke virker.. eller lydkabel.. men det scart  stik jeg har er ikke langt nok.. så jeg har ikke fået prøvet det.
Avatar billede hitchcock Praktikant
11. marts 2009 - 21:17 #9
Jamen du skal ikke investere i et så ;)

Jeg kan i hvert fald ikke få det til at virke, men kan da være jeg skal skrive til Sony!
Avatar billede bavildo Nybegynder
04. maj 2009 - 13:41 #10
Når du bruger hdmi, så vil den data (lyd og billede) der bliver sendt kun foregå i én retning. Så hvis du fra dvd sætter stikket i "hdmi out" og på tv i "hdmi in", så kan tv'et ikke sende data den modsatte vej. Desuden tror jeg ikke at nogle tv har "hdmi out", så du må anvende optisk, scart eller en alternativ løsning. Håber du får løst dit problem.
Avatar billede bavildo Nybegynder
04. maj 2009 - 13:42 #11
Når du bruger hdmi, så vil den data (lyd og billede) der bliver sendt kun foregå i én retning. Så hvis du fra dvd sætter stikket i "hdmi out" og på tv i "hdmi in", så kan tv'et ikke sende data den modsatte vej. Desuden tror jeg ikke at nogle tv har "hdmi out", så du må anvende optisk, scart eller en alternativ løsning. Håber du får løst dit problem.
Avatar billede hitchcock Praktikant
04. maj 2009 - 19:04 #12
Har stadig kæmpet med at få det til at virke over scart, men intet held. Har samtidig skrevet til Sony, og blev lidt irriteret over jeg er så mærke-loyal som jeg er med Sony, for fik da absolut INGEN service! Fik åbenbart "tilknyttet" en supporter, kan ikke huske hvad hun hed, som overhovedet ikke forstod hvad jeg forklarede! Hun sagde bare at jeg sku bruge hdmi (skrev hun 3 gange i 3 mails!!!) og ellers måtte både tv og surround til rep... Super svar når jeg spørger om indstillingerne!! :)
Avatar billede proximus86 Nybegynder
04. maj 2009 - 21:05 #13
jeg skrev også til dem.. og hun forstod heller ikke rigtigt hvad jeg skrev :) men kom da frem til at det ikke kan lade sig gøre med hdmi.. men at optisk eller scart skal bruges.. men i brugsanvisningen står der jo at man kan få lyd igennem tv fra hdmi ud igennem surround, derfor fattede jeg ik at det ikke virkede. synes bare det er underligt der står at det kan lade sig gøre, når det ikke kan.
Avatar billede hitchcock Praktikant
04. maj 2009 - 21:13 #14
Hehe, det er ufatteligt de ikk kan svare for sig! Jeg spurgte helt simpelt om der var noget indstilling i menuen jeg sku stille på, for at få det til at virke gennem scart... Til det svarer damen: "Det virker kun med scart. Tror du ikke begge dele skal til service?" Jamen for s****... Hvad gør man så?? :)