Avatar billede 7th Praktikant
19. januar 2009 - 18:06 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Stort besvær med at få liv i PC

Jeg har stort besvær med at få liv i min PC. Der sker ikke rigtig noget når jeg trykker på POWER-knappen. Det er nu lykkedes mig at få gang i den igen ved at trykke gentagende gange på knappen og holde den inde.

Jeg er lidt på bar bund, så inden jeg splitter den ad, kunne jeg godt tænke mig at høre jeres forslag til hvad der kunne være galt.

Tilsyneladende virker strømforsyningen OK, da der er lys i bundkortet - der er ihvertfald strøm nok til at der er lys, og tja, alt kører OK lige nu :o)

Jeg har læst mig frem til og kigget på bundkortet, der sidder et slags batteri. Kan det være det? Når jeg trykker på POWER-knappen sker der oftest ingenting, men der er stadigvæk lys i bundkortet.

Jeg har desuden renset PC'en for alt støv, og tjekket strømkabel og stik.
Avatar billede 7th Praktikant
19. januar 2009 - 18:12 #1
P.S. bundkortet siger forresten ingen BEEP lyde.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. januar 2009 - 18:25 #2
Batteriet er til uret. Men hvordan lyde de beeb? Der findes koder for det.
Og hvad er det for en computer?
Avatar billede 7th Praktikant
19. januar 2009 - 18:35 #3
OK, tak, så er det ikke batteriet.
Der er ingen BEEP lyde :o) Det er en ganske almindelig stationær samle-selv PC, ca. 3 år gammel.
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
19. januar 2009 - 18:40 #4
Måske er der bare ved at være løs forbindelse i de små ledninger bag ved power knappen =))
Avatar billede off-line Nybegynder
19. januar 2009 - 19:01 #5
At der er lys på bundkortet viser ikke, at strømforsyningen er i orden. Den kan
godt have fejl alligevel. Det er ikke alt eller intet.
Du kan også have fået ramfejl. Har du mere end 1.blok, så prøv at køre med den
ene på skift. Har du kun en, så kør en ramtest.
Avatar billede rebecca Novice
19. januar 2009 - 19:37 #6
Jasveg>> Du har ikke ret i at batteriet er til uret.
Batteriet er backup strøm til cmos,for at cmos kan gemme/holde indstillingerne i bios.

BIOS (Basic Input Output System)
BIOS'en er kort sagt bundkortets styresystem. BIOS definerer hvordan alt hardware der er forbundet med bundkortet skal kommunikere med resten af systemet. Det er BIOS der definerer hvor meget strøm de enkelte komponenter skal have, og hvor hurtige frekvenserne der kommunikeres mellem dem skal være. Overclockeren går derfor altid efter en BIOS, der understøtter manuelle ændringer af frekvenserne - ellers ville man jo ligesom have et problem.... BIOS gemmer sine indstillinger til CMOS.

CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor)
CMOS er ret standard for alle bundkort, og bruges udelukkende som et lager for bundkortets indstillinger. For at CMOS kan gemme indstillingerne selvom computeren er slukket, og der ikke er strøm til bundkortet, så skal der bruges et knapcelle-batteri i bundkortet. Hvis man derfor kommer til at foretage indstillinger i BIOS, der gør en normal systemopstart (POST - Power On Self Test) umulig, så skal man nulstille (resette) CMOS, og dette gøres enten ved at sætte en jumper (slutte en kontakt) på bundkortet, eller ved at fjerne al strøm fra bundkortet, og derefter fjerne batteriet i bundkortet i en periode. Herefter vil BIOS starte systemet med standard-indstillingerne, og dette hjælper i 99% af de tilfælde, hvor et system er blevet presset for meget. De resterende 1% ønsker man som overclocker ikke at tænke på.....

Klippet på nettet :o)
Avatar billede rebecca Novice
19. januar 2009 - 19:43 #7
7th

Hvis pc'en slet ikke er til at få liv i når du trykker på powerknappen er det ikke batteriet på bundkortet da dette kun er backupstrøm for cmos/bios.

Har du tjekket at powerknappen ikke er defekt ? det lyder næsten som om det kan være den iht. din beskrivelse.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. januar 2009 - 19:48 #8
rebecca - bios mister da ikke sine grundindstillinger, fordi man tager batteriet ud.
Så et flat betteri kan ikke bevirke, at computeren slet ikke kan starte op.
Avatar billede rebecca Novice
19. januar 2009 - 20:31 #9
Jasveg>>Har jeg da heller ikke skrevet, men bios mister de evt.ændringer man måtte have lavet i bios.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2009 - 20:41 #10
Jeg syntes nu mest at det lyder som en mekanisk fejl (power knappen) prøv at kortslutte den jumper på bundkortet til powerkablet med en skruetrækker og se om ikke der kommer liv i dyret
Avatar billede 7th Praktikant
19. januar 2009 - 21:39 #11
Takker mange gange, vil prøve at pille ved POWER-knappen. Læg gerne svar imens.
Avatar billede rebecca Novice
19. januar 2009 - 22:21 #12
Hvis det viser sig at være powerknappen, synes jeg at du skal give "Supersquirrel" point da han/hun kom først med den løsning
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
19. januar 2009 - 23:16 #13
Han!

Anyways, her er svar fra mig, hvis det viser sig at være min løsning..

Min bror havde engang computer, som også var defekt, hvad angår powerknap.. Han skulle tænde den ved at sætte +/- ledning sammen, som sad bag powerknap =)
Avatar billede 7th Praktikant
20. januar 2009 - 23:10 #14
Det er vist desværre ikke power-knappen, som er problemet alligevel. Jeg har nu skilt computeren ad, og målt strøm på kontaktet, strømforsyningen, og diverse stik. Alt synes OK, og der er stadigvæk lys på bundkortet, hvilket undre mig, da det er stort set umuligt at få liv i computeren. Min far er overbevist om, at det er bundkortet, som har fået en defekt, så det på en eller anden måde blokerer for strømmen fra power-jumperen, og til strømforsyningen.

Lyder det som en fornuftig konklusion, eller har I andre forslag, som jeg kan undersøge? Kunne det evt. være også strømforsyningen, og såfremt i fald, hvilke indikationer skal jeg se efter.

P.S. computeren "kan starte" med og uden alle komponenter tilkoblet, så det tyder ikke på, at det er RAM, harddisk eller grafikkort, som volder problemet.
Avatar billede rebecca Novice
20. januar 2009 - 23:56 #15
Har du prøvet at fjerne alle stik fra strømforsyningen og til bundkortet og derefter montere dem igen så du er sikker på der ikke er en dårlig forbindelse der.Husk at tage strømmen fra først og holde powerknappen inde nogle sekunder inden du piller ved bundkort
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2009 - 07:02 #16
Jeg skrev tidligere "prøv at kortslutte den jumper på bundkortet til powerkablet med en skruetrækker" Har du prøvet det??
Avatar billede 7th Praktikant
21. januar 2009 - 17:06 #17
rebecca > ja, alle stik tjekket og genisat.
helgec > glemte at skrive det, men ja, afprøvet. Ligeledes har jeg prøvet at kortslutte via powerkablet, men samme resultat - ingenting sker :( Min far, som er godt inde i elarbejde, siger, at powerkablet intet fejler, da der er forbindelse begge veje. Det har vi målt. Det mærkelige er, at hvis jeg trykker i tilstrækkelig tid gentagende gange på powerknappen, så kan jeg være heldig at få gang i computeren.
Avatar billede rebecca Novice
21. januar 2009 - 17:50 #18
du skriver du kan få gang i pc'en køre den så ok når du har den oppe at køre
Avatar billede 7th Praktikant
21. januar 2009 - 18:16 #19
Jep, så er der overhovedet ingen problemer. Jeg kørte forrige gang en hardware test, OK den var måske ikke så meget værd :o) men ingenting at se. Ingen tegn overhovedet på at der var noget galt.
Avatar billede off-line Nybegynder
21. januar 2009 - 18:18 #20
Det kan, som jeg skrev, også være ramfejl, når bios skal starte op. Og det er
da noget af det nemmeste at afprøve. Ellers prøv en anden strømforsyning, hvis du har en.
Avatar billede 7th Praktikant
21. januar 2009 - 18:35 #21
RAM er taget af bundkortet, kun processoren sidder tilbage, men det hjælper desværre lige lidt. Ja, muligvis har jeg en anden, men gammel strømforsyning. Tjekker op på det, og vender så tilbage. I øvrigt, googler man på "motherboard no power green light" får man alle (u)mulige løsninger. Kunne nulstilling af RTC RAM (CLRTC) have en effekt eller er det helt spild af tid?
Avatar billede off-line Nybegynder
21. januar 2009 - 18:58 #22
"RAM er taget af bundkortet, kun processoren sidder tilbage"
Hvad i alverden mener du med det? Du kan da ikke starte computeren uden ram.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2009 - 19:22 #23
Vi prøver nok en gang idet jeg går ud fra at du har monteret dine ram - se til at det brede strømstik sidder ordentlig i bundkortet -> fjern alle de stik der omhandler Power switch / reset / etc -> med en skruetrækker,kortslut kortvarigt de to jumpere der omhandler Power swich, hvad sker der??
Avatar billede 7th Praktikant
21. januar 2009 - 21:35 #24
RAM er nu monteret, 4-pins og 20/24-pins tjekket om de er sat ordentligt i. Kun blæseren til processoren er derudover tilkoblet. Tænder for strømforsyningen. Lampe på bundkortet lyser grønt. Med en skruetrækker rører jeg de to jumpere til power switch. Ingenting sker.

Jeg har derudover prøvet at jumpstarte strømforsyningen ved at følge guiden på http://www.overclock.net/faqs/96712-how-jump-start-power-supply-psu.html
Ifølge den burde strømforsyningen starte, hvis den virker korrekt. MEN det gør den ikke.

Hvis strømforsyningen er død, hvor får lampen, som lyser grønt på bundkortet, så strøm fra?
Avatar billede off-line Nybegynder
21. januar 2009 - 21:43 #25
Strømforsyningen sender jo flere slags strøm ud, så den kan godt svig på et område,
uden at svigte på alle. Dermed siger jeg ikke, at der ER strømforsyningen som er
årsagen, men at det er en mulighed, som er værd at undersøge.
Avatar billede off-line Nybegynder
21. januar 2009 - 21:46 #26
Men hvis komputeren kører godt nok, når den først er igang, tror jeg mere på ramfejl.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2009 - 21:47 #27
"Dermed siger jeg ikke, at der ER strømforsyningen som er
årsagen" Men sandsynligheden er ganske stor
Avatar billede off-line Nybegynder
21. januar 2009 - 22:07 #28
Ok det vil jo vise sig, hvis spørgeren går i gang med noget.

7th - Du kan hurtigt teste dine ram. Og hvis de er i orden, ja så må du finde en
strømforsyning at prøve med. Prøv f.eks med Microsoft ramtester. Den lange tur.
http://www.softpedia.com/get/Tweak/Memory-Tweak/Microsoft-Windows-Memory-Diagnostic.shtml
Avatar billede off-line Nybegynder
21. januar 2009 - 22:10 #29
Eller som før nævnt. Er der flere blokke, så prøvekør 1. af gangen.
Avatar billede 7th Praktikant
21. januar 2009 - 23:01 #30
Jeg prøver med RAM og en anden strømforsyning i morgen. Indtil da mange tak for gode input :o)
Avatar billede 7th Praktikant
23. januar 2009 - 00:02 #31
Så fik jeg gang i computeren igen - dejligt :o) Det viste sig, at strømforsyningen var defekt. Jeg lånte en anden, og så virker alt perfekt igen.

Jeg siger mange tak for hjælpen, og vil gerne bede rebecca, jasveg og helgec om at lægge et svar.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. januar 2009 - 00:09 #32
Tak, men jeg springer over:)
Avatar billede rebecca Novice
23. januar 2009 - 00:23 #33
Jeg synes nu Jasveg skulle tage point han er så vidt jeg kan se den eneste der har ramt rigtigt>>21/01-2009 21:43:

PS..Ingen point til mig men tak for tilbudet :o)
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2009 - 06:56 #34
Jeg samler ikke point og til "rebecca" du læser da vist denne tråd som fanden læser biblen, strømforsyningen (ej PSU`en) har været det gennemgående tema i denne tråd fra 19/01-2009 18:40:27
Avatar billede rebecca Novice
23. januar 2009 - 09:52 #35
Helgec>>>Vil jeg nu ikke give dig ret i men mener du det er det da okay, jeg ser det nu stadig som Jasveg der har ramt plet den eneste gang du har nævnt noget om at det evt. kan være strømforsyningen er her > 21/01-2009 21:47:14 efter jasveg.

God weekend
Avatar billede off-line Nybegynder
23. januar 2009 - 11:12 #36
"Måske er der bare ved at være løs forbindelse i de små ledninger bag ved power knappen =))"  Det handler da ikke om strømforsyningen.
Strømforsyningen kommer første gang på her: 19/01-2009 19:01:57
Bare for en ordens skyld:)
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2009 - 11:31 #37
Personlig er jeg bedøvende ligeglad med hvem der får pointene, jeg undrer mig dog over at det tilsyneladende er blevet sædvane at anbefale den ene eller anden 19/01-2009 22:21:01 /23/01-2009 00:23:55
Og vedr. strømforsyningen så var det vist nok det gennemgående tema fra næsten alle indlæg, men når det oplyses at en elektro-begavet person har gennemmålt og konstateret, at der kom det nødvendige power ud af strømforsyningen så var der efter min bedste overbevisning kun lednigerne tilbage og den konklusion bør vi kunne blive enige om ellers står det skidt til
Avatar billede rebecca Novice
23. januar 2009 - 13:59 #38
Helgec jeg tror vi har læst hinandens indlæg og misforstået dem lidt :o)
Du har ganske ret i at det er blevet nævnt at strømforsyningen var blevet målt og fundet ok af en kvalificeret person og at der så kun var ledningerne/powerknappen tilbage der kunne være defekte.

Med hensyn til at anbefale den ene eller anden til at få point er dette ikke tilfældet i mit indlæg hvis du læser jasveg indlæg 23/01-2009 00:09:40 og mit igen skriver jeg blot "Jeg synes nu Jasveg skulle tage point" .

Mvh.Rebecca og god weekend
Avatar billede off-line Nybegynder
23. januar 2009 - 23:11 #39
rebecca - Du skal da have tak for din opfordring. Også God weekend til dig:)