Avatar billede g1mzee Nybegynder
19. januar 2009 - 21:02 Der er 6 kommentarer

Email hvor danske tegn ikke virker

Hej eksperter, jeg står med et temmeligt stort problem. Det er simpelthen at på den side jeg har lavet der virker de danske tegn ikke, jeg har prøvet alt hvad jeg kunne for at få det til at virke, og endda fået det til at virke på min egen computer, men på andres gjorder det ikke. (jeg brugte gmail)
. Håber virkelig nogen af jer kan hjælpe mig. Smider bare hele koden ind, så må i kunne finde ud af derfra..
Tak for hjælpen på forhånd
$modtager = $email;
$overskrift = "Faktura: Røde Kors Kræmmermarked Bellahøj";

$besked = '
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
</head>
<body>
<table width="600" border="0" cellspacing="0" cellpadding="2" style="margin-left:20px;">
    <tr>
        <td width="50%" valign="top">
            <table width="100%" valign="top" cellspacing="0" cellpadding="2">
                  <tr><td>'.$firmanavn.'</td></tr>
                    <tr><td>'.$navn.'</td></tr>
                <tr><td>'.$adresse.'</td></tr>
                <tr><td>'.$pnummer.' '.$sted.'</td></tr>
                <tr><td>'.$email.'</td></tr
                <tr><td>'.$telefon.'</td></tr>
                <tr><td>Cvr: '.$cvr.'</td></tr>
                  <tr><td>&nbsp;</td></tr>
            </table>
        </td>
        <td width="50%">
                <table width="100%" align="center" cellpadding="2" cellspacing="0">
                    <tr>
                      <td>R&oslash;de Kors Kr&aelig;mmermarked Bellah&oslash;j</td>
                  </tr>
                      <tr>
                        <td>Zinnsgade  3, 4 tv</td>
                      </tr>
                      <tr>
                        <td><span lang="EN-GB" xml:lang="EN-GB">DK-2100  Copenhagen &Oslash;. Denmark</span></td>
                    </tr>
                <tr>
                      <td><span lang="EN-GB" xml:lang="EN-GB">Phone:  (+45) 35 38 38 81</span></td>
                </tr>
                  <tr>
                    <td>Cell:  (+45) 21 25 93 40</td>
                </tr>
                  <tr>
                    <td>CVR.  77395512</td>
                </tr>
                  <tr>
                    <td><span style="text-decoration: underline;">Danske  Bank: reg. 3121 3344154910</span></td>
                </tr>
                <tr>
                    <td>Iban: DK 6530003344154910</td>
                </tr>
                <tr>
                    <td>Swift-bic: dabadkkk</td>
                </tr>
          </table>
        </td>
    </tr>
    <tr>
          <td width="50%">
          <table width="100%" valign="top" border="0" cellspacing="0">
            <tr>
                <td>K&oslash;benhavn d. '.$dato.'</td>
            </tr>
        </table>
        </td>
        <td width="50%">
            <table width="100%" cellspacing="0">
                <tr>
                    <td style="text-align:right">Faktura Nr: '.$row[id].' </td>
                </tr>
            </table>
        </td>
    </tr>
    <tr>
        <td colspan="2">
            <table width="100%" cellspacing="0">
                <tr>
                    <td>&nbsp;</td>
                </tr>
                <tr>
                    <td>&nbsp;</td>
                </tr>
                <tr>
                    <td>Du er tilmeldt: R&oslash;de Kors Kr&aelig;mmermarked Bellah&oslash;j</td>
                </tr>
            </table>
        </td>
    </tr>
    <tr>
          <td colspan="2">
              <table width="100%" cellspacing="4" cellpadding="0">
                <tr>
                    <td width="8%"><em><strong>Stk.</strong></em></td>
                      <td width="62%"><strong><em>Beskrivelse</em></strong></td>
                      <td width="15%" style="text-align: right"><strong><em>á pris</em></strong></td>
                      <td width="15%" style="text-align: right"><strong><em>Bel&oslash;b </em></strong></td>
                </tr>
                <tr>
                      <td>1</td>
                      <td>'.$stade.' </td>
                      <td style="text-align: right">'.$stadepris.'</td>
                </tr>
                <tr>
                      <td>1</td>
                      <td>Milj&oslash; afgift</td>
                      <td style="text-align: right">'.$afgift.'</td>
                </tr>
    ';
if (isset($hjoerne)) {
$besked .='
                <tr>
                      <td>1</td>
                      <td>'.$hjoerne.'</td>
                      <td style="text-align: right">'.$hjoernepris.'</td>
                </tr>';
}
$besked .='
                <tr>
                      <td>1</td>
                      <td>Str&oslash;m inkl. i stadeleje</td>
                      <td style="text-align: right">'.$strom.'</td>
                </tr>
                <tr>
                      <td>1</td>
                      <td>25% moms af str&oslash;m inkl. i stade leje</td>
                      <td style="text-align: right">'.$strommoms.'</td>
                </tr>
            </table>
          </td>
    </tr>
      <tr>
          <td colspan="2">
              <table width="100%" align="right" cellpadding="0" cellspacing="2" style="border-bottom: 1px solid #000;">
                <tr>
                    <td>&nbsp;</td>
                  </tr>
                  <tr>
                      <td>I alt bel&oslash;b, danske kroner</td>
                    <td style="text-align: right">'.$ialt.'</td>
                </tr>
              </table>
          </td>
    </tr>
    <tr>
        <td colspan="2">
            <table width="100%"  cellpadding="0" cellspacing="2" style="border-bottom: 1px solid #000; border-top: 1px solid #000;">
                <tr>
                    <td><b>I staden bliver der handlet med: '.$handel.'</b></td>
                </tr>
            </table>
        </td>
    </tr>
    <tr>
        <td colspan="2">
            <table width="100%">
                <tr>
                    <td>
                    &nbsp;
                    </td>
                </tr>
                <tr>
                    <td>
                        <center><h3>Ved indbetaling til bank p&aring;f&oslash;r venligst navn og faktura nr.</h3></center></td></tr>
                    </td>
                </tr>
                <tr>
                    <td colspan="2">
                        <center><h3>Betalings frist 8 dage efter bestilling.</h3></center>
                    </td>
                  </tr>
              </table>
          </td>
      </tr>
</table>
</body>
</html>';
$header = "MIME-Version: 1.0" . "\r\n";
$header .= "Content-type: text/html; charset=utf-8" . "\r\n";
$header .= "from:info@bellahojmarked.dk";

mail($modtager, $overskrift, $besked, $header);
$besked .= "<table>
<tr><td>
<b>Kunden har skrevet dette til dig</b>
</td></tr>
<tr><td>
&oslash;nsket plads:
</td><td>
".$plads."
</td></tr>
<tr><td>
bem&aelig;rkning:
</td><td>
".$evt."
<td></tr></table>
";

mail("michael.deutsch@mail.dk", $overskrift, $besked, $header);
Avatar billede 7th Praktikant
19. januar 2009 - 21:44 #1
UTF-8 understøtter ikke danske special tegn med mindre de er encoded.
Det nemmeste er nok at skifte tegnsæt:
$header .= "Content-type: text/html; charset=iso-8859-1" . "\r\n";
Avatar billede g1mzee Nybegynder
19. januar 2009 - 22:43 #2
Ja det har jeg faktisk prøvet, det var sådan det var i starten. Men så skiftede jeg for at teste.
Nogen anden ide?
Avatar billede majbom Novice
20. januar 2009 - 08:45 #3
æ, ø og å virker fint i UTF-8.

er din fil encoded i samme format?
Avatar billede coderdk Praktikant
21. januar 2009 - 17:42 #4
Prøv at lave

$overskrift = "Faktura: Røde Kors Kræmmermarked Bellahøj";

om til

$overskrift = "Faktura: Røde Kors Kræmmermarked Bellahøj";
$overskrift = '=?UTF-8?B?' . base64_encode( $overskrift ) . '?=';
Avatar billede coderdk Praktikant
21. januar 2009 - 17:43 #5
Jeg går ud fra, at det kun er subject der ikke virker? For det burde virke med body i din mail.
Avatar billede majbom Novice
04. november 2010 - 10:59 #6
kan vi lukke hér?