Avatar billede r_holmgaard Nybegynder
20. januar 2009 - 21:17 Der er 17 kommentarer

Generere handouts med notatplads med beamer dokument-klassen

Har lavet mig et slideshow i LaTeX, med dokument-klassen beamer, og nu kunne jeg godt tænke mig at lave nogle handouts til tilhørerne, evt. med pladser til notater, som man kender den fra f.eks. powerpoint;

___________    _____________
|          |  _____________
|___________|  _____________

___________    _____________
|          |  _____________
|___________|  _____________

___________    _____________
|          |  _____________
|___________|  _____________

Kender til handouts option'en, men den giver kun mulighed for at jeg kan udskrive flere sider på én fra adobe reader, altså uden nogen egentlig mulighed for notater...
Avatar billede r_holmgaard Nybegynder
20. januar 2009 - 21:18 #1
Opsætningen gik lidt fløjtens, håber i kan se hvad jeg mener?
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2009 - 21:20 #2
kig i min latex bog, i pakken dlfltxbcodetips har jeg lagt en udvidelse til beamer som kan lægge 4 slides ind i en 4x2 matrix hvor hele den højre spalte er til noter
Avatar billede r_holmgaard Nybegynder
21. januar 2009 - 11:51 #3
Lige hvor i din bog skal jeg kigge, synes ikke jeg kan finde det på en search på "dlfltxbcodetips" i bogen...
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2009 - 12:32 #4
under beamer naturligvis
Avatar billede hansdam Nybegynder
21. januar 2009 - 15:08 #5
Hvis du leder efter en hurtig løsning, har jeg lavet et lille program der laver en pdf med slides om til en pdf med uddelingskopier. 3x2 matrice.

Du finder programmet her: http://hdhp.dk/handouts/
Avatar billede r_holmgaard Nybegynder
21. januar 2009 - 15:36 #6
Perfekt, det var lige sådan et program jeg godt kunne tænke mig! :D

Der er bare den hage, at når jeg kører mine slides igennem programmen, både den webbaserede og de til download, så bliver output'et meget ligesom det jeg fik "tegnet" i beskrivelsen af problemet, altså notestregerne går lidt ind over slides'ene...

Er det noget der er til at rette/gøre noget ved?
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2009 - 15:52 #7
Streger er spild af blæk og det er ikke alle som skriver lige meget og lige stort, her er det jeg ville have dig til at anvende

Så anvender du handout klasse option til din beamer

\mode
<handout>
\usepackage{pgfpages}

\pgfpagesdeclarelayout{4 on 1 with space for notes}
{ \edef\pgfpageoptionheight{\the\paperwidth} % landscaped by default
  \edef\pgfpageoptionwidth{\the\paperheight}
  \def\pgfpageoptionborder{0pt}}
{  \pgfpagesphysicalpageoptions{logical pages=4,%
    physical height=\pgfpageoptionheight,%
    physical width=\pgfpageoptionwidth}
  \ifdim\paperheight>\paperwidth\relax
    % put side-by-side
    \pgfpageslogicalpageoptions{1}{%
      border shrink=\pgfpageoptionborder,%
      resized width=.25\pgfphysicalwidth,%
      resized height=.5\pgfphysicalheight,%
      center=\pgfpoint{.125\pgfphysicalwidth}{.75\pgfphysicalheight}}%
    \pgfpageslogicalpageoptions{2}{%
      border shrink=\pgfpageoptionborder,%
      resized width=.25\pgfphysicalwidth,%
      resized height=.5\pgfphysicalheight,%
      center=\pgfpoint{.625\pgfphysicalwidth}{.75\pgfphysicalheight}}%
    \pgfpageslogicalpageoptions{3}{%
      border shrink=\pgfpageoptionborder,%
      resized width=.25\pgfphysicalwidth,%
      resized height=.5\pgfphysicalheight,%
      center=\pgfpoint{.125\pgfphysicalwidth}{.25\pgfphysicalheight}}%
    \pgfpageslogicalpageoptions{4}{%
      border shrink=\pgfpageoptionborder,%
      resized width=.25\pgfphysicalwidth,%
      resized height=.5\pgfphysicalheight,%
      center=\pgfpoint{.625\pgfphysicalwidth}{.25\pgfphysicalheight}}%
  \else % stack on top of one another
    \pgfpageslogicalpageoptions{1}{%
      border shrink=\pgfpageoptionborder,%
      resized width=.5\pgfphysicalwidth,%
      resized height=.25\pgfphysicalheight,%
      center=\pgfpoint{.25\pgfphysicalwidth}{.875\pgfphysicalheight}}%
    \pgfpageslogicalpageoptions{2}{%
      border shrink=\pgfpageoptionborder,%
      resized width=.5\pgfphysicalwidth,%
      resized height=.25\pgfphysicalheight,%
      center=\pgfpoint{.25\pgfphysicalwidth}{.625\pgfphysicalheight}}%
    \pgfpageslogicalpageoptions{3}{%
      border shrink=\pgfpageoptionborder,%
      resized width=.5\pgfphysicalwidth,%
      resized height=.25\pgfphysicalheight,%
      center=\pgfpoint{.25\pgfphysicalwidth}{.375\pgfphysicalheight}}%
    \pgfpageslogicalpageoptions{4}{%
      border shrink=\pgfpageoptionborder,%
      resized width=.5\pgfphysicalwidth,%
      resized height=.25\pgfphysicalheight,%
      center=\pgfpoint{.25\pgfphysicalwidth}{.125\pgfphysicalheight}}%
  \fi
}

\pgfpagesuselayout{4 on 1 with space for notes}[a4paper,border shrink=4mm]
\setbeamertemplate{footline}[page number]

\mode
<all>
Avatar billede r_holmgaard Nybegynder
21. januar 2009 - 16:25 #8
Havde lige fundet koden til indsættelse at 4 på en side med plads til noter i din bog, daleif. Tror det bliver den jeg ender på...
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2009 - 16:32 #9
Vi har i hvertfald flere som anvender den til deres undervisning.
Avatar billede hansdam Nybegynder
21. januar 2009 - 18:34 #10
Jeg har rettet lidt i koden - så ser det fint ud igen.
http://hdhp.dk/handouts/holmgaard.aspx
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2009 - 18:47 #11
Hvad bruger du til at lave det med?
Avatar billede hansdam Nybegynder
21. januar 2009 - 19:07 #12
C#.net og biblioteket iTextSharp (http://itextsharp.sourceforge.net/)
Avatar billede r_holmgaard Nybegynder
22. januar 2009 - 08:31 #13
Jeg har prøvet begge svar nu, og de virker begge ret gode, jeg hælder dog mest til hansdam's bidrag, da det besvarer mit spørgsmål bedst. Jeg takker også for forslaget fra daleif, men pointene gr til hansdam. Så hvis du gider sende et svar, så lukker jeg den her...

Ps. Bliver den rettede version mulig at hente så man er fri for at uploade præsentationen hver gang?
Avatar billede hansdam Nybegynder
22. januar 2009 - 11:40 #14
Hej r_holmgaard

Jeg kan lige lave en version som du kan downloade - skriver lige når den er klar.

Jeg synes du skal give points til daleif, eftersom vi er i TeX kategorien.

/Hans
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2009 - 11:46 #15
hansdam >> dette program kan den se forskel på inkrementelle sider samt fysiske frames? Eller tager den bare indholdet en 'side' ad gangen?
Avatar billede hansdam Nybegynder
22. januar 2009 - 12:42 #16
daleif >> Jeg er bange for at jeg ikke forstår dit spørgsmål helt, men koden som som jeg har baseret min kode på kan ses her: http://itextsharp.sourceforge.net/tutorial/ch01.html
Mere specifikt: http://itextsharp.sourceforge.net/examples/Handout.cs

r_holmgaard >> Min kode til programmet er desværre blevet væk, så i første omgang må du nøjes med den netbaserede udgave.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2009 - 12:49 #17
jeg henviser til at du kan lave PDF filer som i AR vokser inkrementelt. Dvs. f.eks. at man viser en liste et punkt adgangen og man skifter via page down/up.

Hvert samlede skærmbillede kan i den forbindelse kaldes en frame. Til udskrifter er det en fordel at det er den totale frame man får og ikke kun hver del indtil framen er samlet. Jeg har ikke testet din applikation så jeg ved ikke hvad den gør. Var bare interesseret i at høre om den kunne tage højde for dette.