Avatar billede blackscorpion Nybegynder
21. januar 2009 - 17:59 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Defekt Bærbar fra Bilka.

Hej E.

Har en kollega der for 8 måneder siden, købte en Acer bærbar i Bilka.

Den har pr. d.d. været til rep. 1 gang, og har været langt ned 2 gange.

Da den havde været til rep. påstod Bilka at det var en program fejl.

Nu vil de så have 400 for en cd med drivere til den, med den påstand at det er hendes egen opgave at have brændt driverne ud fra start af.

Da jeg hører det bliver jeg ret harm, for jeg mener at de SKAL levere et medie ved siden af den bærbare med drivere på.
Ydermere mener jeg også at hun har ret til at enten, få den lavet og gennemtestet, eller få en anden bærbar uden fejl på.

Den var til rep. første gang efter 2.5 - 3 måneder efter købet.

Er det mig der er helt galt på den, eller hvordan mener i at hun står i denne sag ?
Avatar billede keysersoze Guru
21. januar 2009 - 18:24 #1
drivere kan sagtens være fulgt med på en ekstra partition (et ekstra drev) på computeren og det er tilstrækkeligt - laver man om på partitioneringen skal man selvfølgelig sørge for en backup.

Der er flere ting jeg ikke helt forstår - du skriver at den d.d har været til reparation første gang og senere skriver du at den har været afsted en gang tidligere? jeg forstår heller ikke helt sætningen med "har været langt ned 2 gange"?

Selvfølgelig skal forretningen lave computeren hvis der er en fejl og bliver den lavet skal den selvfølgelig også testes - men er det en softwarefejl og ikke en hardwarefejl kan dét sagtens være uden forretningens ansvar.

Da fejl ved computere ofte er komplicerede fejl er 1 forsøg på reparation ikke altid nok og det har forretningen også ret til - er kompleksitet særlig vanskelig kan forretningen endda få mere end 2 forsøg.

Alt i alt er det meget svært at vurdere hvem der står bedst her for der er meget få info at gå efter - men en hurtig vurdering herfra siger at Bilka ikke har gjort noget forkert.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
21. januar 2009 - 19:51 #2
Hvis du ved hvilket hardware der er i, så kan du selv finde drivere på nettet. Så er de garanteret også i en nyere udgave.

Normalt kan man acceptere 2 reparationer, hvorefter man har ret til at levere den tilbage.
Avatar billede gunfar Nybegynder
21. januar 2009 - 19:55 #3
prøv at læs dette link og så  husk at tiden ikke må løbe fra dig

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. januar 2009 - 20:13 #4
1 ting der er meget vigtig at fastslå:
Fik hun at vide at det muligvis ville koste x antal kroner?
Hvis ikke, kan Bilka ikke kræve penge af hende.

Drivere skal ikke medfølge, da disse helt sikkert er inkluderet i recovery image på den skjulte partition.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
22. januar 2009 - 09:19 #5
Hvilket hardware sidder der i maskinen? Hvis du skriver en liste her, så kan jeg pege dig de rigtige steder hen hvor du kan hente det du skal bruge. Mangel på drivere er næppe en mangel ved købet.
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
22. januar 2009 - 10:05 #6
Hej Folkens.

Hvad der lægger i maskinen er jeg ikke bekendt med, da jeg fik info'en 5 minutter før jeg skrev her inde.

Præcist hvad hun mener med at den har været lagt ned 2 gange er jeg ikke helt sikker på, men ved at der har været en del problemer med den, og den har været til rep. første gang efter 2.5 - 3 måneder.

Da den havde været til rep. sagde de at det var en programmeringsfejl.
For inden havde hun fået beskeden om at der var problemer med harddisken, og at hun skulle tage en backup.

Hun tog så den backup og fik lov at køre videre.. men da den havde været der en del gange, sendte hun den til rep.

Det problemet er for mig, er at jeg blev ret harm over at de kræver 400,- for en cd med driverne på.

Men det letteste er vel at hun tager den med på arbejde, og så kan jeg selv lave en cd med drivere til hende.

Men nu ville jeg bare lige høre jer, om det kunne være rigtigt, og hvor meget man skal finde sig i, før man slår i bordet og kræver en anden/ny.

Håber ikke det er alt for rodet. :)
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
22. januar 2009 - 15:14 #7
Driverne ligger vel på genopretningspartitionen? Lidt groft sagt, så er det vel ok at tage penge for det, hvis det er fordi hun ikke kan finde ud af at betjene den. Hvis der er tale om hardwareproblemer, så skal hun have sine penge tilbage når den skal repareres 3. gang.
Avatar billede keysersoze Guru
09. april 2009 - 01:02 #8
lukketid?
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
13. august 2009 - 19:06 #9
damn... havde helt glemt jeg havde denne åben. :/

smid venligst et svar så kan i dele pointene. :)
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
19. august 2009 - 11:49 #10
lukker og slukker.