Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
23. januar 2009 - 16:29 Der er 2 kommentarer

brug af readonly i stedet for disable på input felter

Hej

Jeg arbjder med en formular, hvor man skal kunne låse nogle felter med redigering.

Det fungerer ganske godt med disable egenskaben på input felterne, bortset fra at jeg ikke kan tilgå værdien i felterne med request.form(), så når jeg opdaterer den bagvedliggende database og genindlæser felterne, så mister jeg min data.

Jeg har fundet følgende spørgsmål, som omhandler det samme.
http://www.eksperten.dk/spm/480222

Jeg kan altså bruge egenskaben readonly i stedet, og jeg kan tiled farve mine felter grå, så de ligner felter som er disabled.

Men:

1: Jeg synes ikke at have samme problem med select felter, som jeg har med tekst felter. Hvorfor?

2: Hvis jeg bruger readonly egenskaben på select felter, så kan jeg stadig bladre i min dropdown liste og tilmed vælge et andet punkt. Jeg kan bare ikke gemme/ændre værdien.

Løsningen er selvsagt at bruge disable på select felter, som jo fungerer fint og readonly på de øvrige. Men er der nogen der kan forklare hvorfor det hænger sammen som det gør, og om man kan omgås det at man kan vstadig kan 'bladre' i et readonly select felt?

/ Simon
Avatar billede mortvader Nybegynder
23. januar 2009 - 20:52 #1
du kunne jo undlade at lade de øvrige options indgå i select'en?
Avatar billede melieha Nybegynder
26. januar 2009 - 11:08 #2
En anden "nem" måde at gøre det på er ved at lave et hidden felt med den rigtige værdi i.