Avatar billede pernillevd Praktikant
23. januar 2009 - 22:14 Der er 8 kommentarer

Forsvundet plads på harddisken

Hej

Er der nogen der kan opklare hvorfor jeg indenfor en uge er gået fra at have 10 GB til nu kun at have 3GB ledig plads på min harddisk?

Jeg har ikke hentet nogle store filer (musik, video osv.), men har installeret Skype (som jeg har afindstalleret igen) og Firefox.

Venlig hilsen
Per
23. januar 2009 - 22:51 #1
Lidt mere info:
Win98, W2000, XP, Vista, ... ?
Avatar billede desparato Nybegynder
23. januar 2009 - 23:09 #2
Prøv evt. at køre en diskedefragmentering? Det kan altid købe dig en smule plads :)
23. januar 2009 - 23:20 #3
"diskedefragmentering" ændrer ikke noget som helst mht diskpladsen!!!
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
24. januar 2009 - 03:26 #4
Har du kigget på Windows Vista's "Previous Versions" featuren? Prøv f.eks. at vælge egenskaber for C-drevet, og vælg så "Previous Versions" fanebladet.
Avatar billede pernillevd Praktikant
24. januar 2009 - 18:01 #5
Det er Vista og en IBM/Lenovo bærbar computer.

Vi har kørt en diskoprydning og diskfragmentering, uden det hjælper.

De 7 GB er forsvundet mere eller mindre fra den ene dag til den anden.
Avatar billede pernillevd Praktikant
24. januar 2009 - 18:10 #6
På et døgn er pladsen nu gået op fra ca. 3,5 til ca. 5 GB. Det er som om pladsen hopper op og ned uden vi hverken sletter eller indstallere noget.

I hvertfald søndag var der over 10GB ledig plads på harddisken.

Under "Previous Versions" eller Tidligere versioner, kan man ikke se størrelsen på C-drevet, så hvad skal jeg se efter der inde?
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
24. januar 2009 - 18:15 #7
Denne artikel forklarer hvordan du deaktiverer System Protection som det kaldes => http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/disable-system-restore-in-windows-vista/
Avatar billede haverslev Novice
24. januar 2009 - 18:25 #8
Pladsen bliver måske ikke frigivet korrekt. Hvis den er overvåget - default sat op i systemgendannelse (sytem restore)
Hvis der ellers ikke er problemer med maskinen, så du kan evt. rydde op i systemgendannelsen, ved at deaktivere den, genstarte pc`en og aktivere den igen.

Dette gøres her: "Hvordan slår jeg Systemgendannelse til eller fra"
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/da-DK/Help/517d3b8e-3379-46c1-b479-05b30d6fb3f01030.mspx#ELBAC

Tille kan det være at du kører med noget Norton system restore / fil restore af en slags.
Prøv at H-klik på din papirskurv og se om der ligger nogle protected files der - hvis der gør, så slet dem.