Avatar billede bb_maze Nybegynder
29. januar 2009 - 22:04 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Pixeleret tekst?

Hejsa

Jeg sidder og roder med noget grafik i Photoshop. I den forbindelse har jeg en mørk baggrund, hvor jeg har placeret en sort tekst på - denne tekst har jeg lavet en hvid stroke på, så man kan læse teksten. Men jeg synes at teksten bliver utroligt pixeleret... Jeg har zoomet 100% og også sat anti-alias til 'Smooth'. Skrifttypen jeg bruger, er en jeg har fundet på en gratis side, men jeg synes jeg oplever samme problem når jeg bruger f.eks. Ariel.

Har jeg overset en eller anden smart funktion, eller?

På forhånd tak.

Vh,
Mads
Avatar billede bb_maze Nybegynder
04. februar 2009 - 12:43 #1
Ingen gode bud.....?

Mads
Avatar billede Karsten_K Nybegynder
04. februar 2009 - 18:34 #2
Som udgangspunkt er Photoshop et billedredigerings program, men man kan godt placere txt i programmet, du nævner at txt er pixeleret, det tyder på for lav opløsning i det job du sidder med. Du må ændre opløsning inde i værktøjslinjen 'image'klik på 'imagesize' vælg 300 dpi/inch, så skulle problemet være løst. umiddelbart tror jeg at dine settings er 28 dpi/inch. 300 dpi bruges til high res billeder.
Avatar billede bb_maze Nybegynder
05. februar 2009 - 19:26 #3
Hej Karsten

Tak for dit svar. Det jeg sidder og roder med, skal bruges på en hjemmeside. Hvilken opløsning plejer man at bruge der?

Mads
Avatar billede Karsten_K Nybegynder
05. februar 2009 - 20:32 #4
max 72 dpi. Til hjemmesider er det vigtigt at filstørrelserne er så små som muligt, ellers kan en hj.side blive tung at loade. I photoshop er der et godt værktøj hvor du kan gemme dine billeder til web. Værktøjet findes under 'filer' 'save for web' herefter kommer der en skærm frem med 4 forskellige gemme muligheder og hvis du ser godt efter kan du se 4 forskellige opløsninger på samme billede. Et 10x15 cm billede må fylde 100-150 kb til web. husk at gemme billedet uden brug af æøå samt _ eller- hvis filen skal have to ord, f.eks mit_billede

mvh
Karsten
Avatar billede bb_maze Nybegynder
14. februar 2009 - 20:40 #5
Hej igen

Billedet er allerede 72 dpi... :( Og jeg synes problemet er der ved alle teksttyper.

Mads
Avatar billede Karsten_K Nybegynder
15. februar 2009 - 10:28 #6
Har du prøver at printe dit billede?, de kan jo være det er din skærm der driller
Avatar billede bb_maze Nybegynder
16. februar 2009 - 09:51 #7
På print ser det ok ud. Men jeg har prøvet at se det på flere skærme, og den er gal på alle. Jeg fornemmer jeg er nødt til at vise et eksempel. Det kommer i aften :)

Hygge,
Mads
Avatar billede bb_maze Nybegynder
18. februar 2009 - 21:37 #8
Sorry - jeg har været lidt optaget, så har ikke fået lagt et eksempel op. Det fik jeg til gengæld muligheden for nu. Det kan ses her:
www.grenaa.broedsgaard.dk/test-af-skrifttype.gif

Vh,
Mads
Avatar billede bb_maze Nybegynder
25. februar 2009 - 16:43 #9
Ingen gode bud på hvad der kan være galt? :(

Hygge
Mads
Avatar billede LeifBergJensen Nybegynder
27. februar 2009 - 01:22 #10
Hej, Mads.

1. Markér tekstlaget
2. Vælg menu Windows -> Character
3. I nederste højre hjørne kan du vælge antialiasing type - Vælg Sharp.
4. Fjern Stroke effekt - vælg istedet Outer Glow.
5. Vælg Opacity 100
6. Glow farve hvid
7. Spread skal nok op omkring 17% - måske mere
8. Size 3 px
9. Vælg Contour: Gaussian - Det er den der minder lidt om et S i formen
10. Deaktiver Anti-aliased
11. Range 100%

Der er ikke den store forskel fra dit eksempel, og jeg tror ikke det afhænger af skriften. Det er nok nærmere størrelsen der gør at stregen ser kraftig ud ifht. tekstens størrelse, men jeg går ikke ud fra du vil lave teksten større.
Der er ikke så meget du kan gøre ud over at vælge en lidt mørkere tone til outline.
Avatar billede bb_maze Nybegynder
02. marts 2009 - 21:19 #11
Det hjalp gevaldigt, Leif!! Mange mange tak. Vil du smide et svar?

Karsten du må også gerne smide et svar. Så får du 60 point, og Leif får 100.

Hygge,
Mads
Avatar billede LeifBergJensen Nybegynder
04. marts 2009 - 06:47 #12
Svar :)
Avatar billede bb_maze Nybegynder
04. marts 2009 - 20:32 #13
Hmm... Kan det passe at man ikke længere kan hæve antallet af point i et spørgsmål..? Det kunne man på det gamle eksperten.dk

Hygge
Avatar billede LeifBergJensen Nybegynder
05. marts 2009 - 23:05 #14
Kender ikke systemet - jeg er ny :)
Avatar billede LeifBergJensen Nybegynder
27. marts 2009 - 08:28 #15
Var der ingen point for svar alligevel? ;)
Avatar billede bb_maze Nybegynder
29. marts 2009 - 17:11 #16
Hov, sorry. Hvis du smider et svar i denne tråd, får du dine point :) http://www.eksperten.dk/spm/870016

Hygge
Avatar billede Karsten_K Nybegynder
29. marts 2009 - 17:24 #17
svar