Avatar billede hannele Novice
31. januar 2009 - 14:15 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

ekstern harddisk virker ikke

min eksterne harddisk er ikke at finde mere på computeren. Det er en Maxtor Basics personal storage 3200. Jeg har haft alle ledninger ude computeren, og da jeg ville sætte den til igen kunne den ikke. Er der en måde at få den til at virke igen, eller en måde til at overføre alle de filer jeg har på den til computeren eller en dvd
Avatar billede professoren Nybegynder
31. januar 2009 - 14:21 #1
hvilken PC har du og hvilket filsystem: FAT 32 eller NTFS?

De fleste eksterne harddiske er formatteret som NTFS filsystem, d.v.s. en FAT-32 disk kan IKKE skrive til den!! Men du kan måske se den i kontrolpanelet, og måske læse fra den..

for a konvertere en FAT 32 Harddisk til NTFS filsystem---eller omvendt, skal du have en partitioning program.  Hvilket partition programmer kender du til?
Avatar billede haverslev Novice
31. januar 2009 - 14:45 #2
Hvis du tidligere har haft din ext. harddisk koblet til og den virkede, så prøv nedenstående.
Hvis du har installeret Alcohol 120, Deamon tool eller andet virtuel drev, så slet dette program først
Prøv derefter at fjerne alle usb stikkene fra maskinen (ikke mus/tastatur)
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Enhedshåndtering
Klik på + udfor USB-Controllere
H-klik på enhederne og vælg fjern
Hvis det er en bærebar, så SLUK maskinen og fjern 220V / batteriet fra maskinen i nogle minutter og sæt batteri /220V i og start op og lad windows finde og installere USB controllerne igen.
Hvis det er en pc, så genstart og lad windows finde og installere USB controllerne igen.
Herefter sætter du dine USB enheder i maskinen - EN af gangen og lad windows finde og installere den / dem
Avatar billede haverslev Novice
31. januar 2009 - 14:57 #3
professoren > det er korrekt at man ikke kan konvertere NTFS tilbage til Fat32 uden et 3.part program eller ved en formatering af styresystem
Men resten er ikke rigtigt, du kan sagtens læse/skrive til(fra diske af hhv Ntfs/Fat32
eneste minus er, at du ikke kan flytte større filer end 4Gb med FAT32
Avatar billede hannele Novice
31. januar 2009 - 15:13 #4
skal jeg slette alle - både USB Rodhub og via rev5 eller nyere USB - universal værtscontroller og via USB udvidet værtscontroller.
Avatar billede haverslev Novice
31. januar 2009 - 15:20 #5
Du kan ikke slette, men vælg fjern
Ja du skal fjerne alle de linier der er under punktet "USB-Controllere"
Men alle dine USB stik/enheder skal være fjernet fra pc`en under opstart, sæt dem først i - en af gangen og lad windows finde og installere den / dem, når pc`en er genstartet og har fundet og installeret USB controllerne igen
Avatar billede hannele Novice
31. januar 2009 - 15:37 #6
Så er det gjort. Når jeg så prøver den externe harddisk igen står der ved enhedshåndtering - som er markeret med en gul prik: Enheden kan ikke starte. (Kode 10)

Klik på Fejlfinding for at begynde fejlfindingen af denne enhed.
Avatar billede haverslev Novice
31. januar 2009 - 15:43 #7
Har du nogle enheder med gul udråbsteg her?
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Enhedshåndtering

Hvad hedder din ext. harddisk?
Skulle du tidligere installere den med en medleveret driver ? (første gang)
Avatar billede hannele Novice
31. januar 2009 - 16:37 #8
Ja gul udråbstegn ved usb lagerenhed. Harddisken hedder Maxtor Basics personal storage 3200, nej der var ingen driver med. Jeg har installeret den 2 gange. og den virkede bare man satte usb i.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2009 - 16:40 #9
Kan du se disken i DISKHÅNDTERING??
Avatar billede haverslev Novice
31. januar 2009 - 16:51 #10
Når du skriver, at du har haft alle ledningerne af pc`en - menes det så, at du har rykket usb stikkene ud af maskinen - uden at stoppe f.eks ext. harddisk først?
Hvis ja, står den så til RAW i filsystem ?
Avatar billede hannele Novice
31. januar 2009 - 17:12 #11
Ja jeg har rykket det hele ud, uden at stoppe ext.( men pc var altså slukket) hvor ser jeg om den står til RAW.i filsystem

Nej jeg kan ikke se den i diskhåndtering.

jeg kan ikke se den nogen steder andet i proceslinien med et rødt minus på.
Avatar billede haverslev Novice
31. januar 2009 - 17:34 #12
Ok, så er der ingen problem med at den er rykket i i slukket tilstand.

Men hvad hedder din Pc?
Du skrev tidligere - 31/01-2009 15:13:04
"skal jeg slette alle - både USB Rodhub og via rev5 eller nyere USB - universal værtscontroller og via USB udvidet værtscontroller."
Er de blevet installeret igen under USB Controllere?
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2009 - 17:35 #13
"eg kan ikke se den nogen steder andet i proceslinien med et rødt minus på." Er du helt sikker påat du ikke kan se disken i diskhåndtering
Avatar billede hannele Novice
01. februar 2009 - 15:08 #14
Alle USB Controllerer er blevet installeret igen. Min pc hedder: Intel (R) Pentium (R)Dual CPU.
Jeg har prøvet at installere den ext. igen både på denne computer og på den bærbare. Resultatet er det samme begge siger: Der er fundet ny hardware og så: USB enhed blev ikke genkendt, fungerer ikke korrekt osv. Og der er ved begge gult udråbstegn i enhedshåntering. Disken er ikke diskhåndtering hverken på den ene eller den anden.
Avatar billede haverslev Novice
01. februar 2009 - 17:04 #15
Så tyder det på, at der er sket et eller andet med den externe.
Har du prøvet at tjekke USB stikket og se om der evt. er nogle af de 4 "ben" i usb stikket der er bøjet/knækket
Avatar billede hannele Novice
02. februar 2009 - 03:01 #16
Hvordan kan jeg komme til
at se det.
Avatar billede haverslev Novice
02. februar 2009 - 08:00 #17
På det USB stik, der sidder på den ledning fra den externe, som du sætter i pc`en USB stik, kan du se at der er ligesom en slags plade - (nogle er sorte andre hvide) men på denne plade er der 4 ben som er nedfældet i denne plade
Hvis en af disse ben er enten bukket eller direkte brækket af, så er det en defekt.
Du skal have noget lys for at kunne se ned i selve stikket, da der ikke er meget at se
Avatar billede hannele Novice
03. februar 2009 - 11:54 #18
Alle 4 ben er i orden.
Avatar billede hannele Novice
03. februar 2009 - 12:38 #19
Men jeg er glad bare jeg kan få billeder og film der er gemt på den externe over på min pc.
Jeg synes ikke svarknappen virker rigtigt.
Avatar billede haverslev Novice
06. februar 2009 - 21:51 #20
prøv at boote op på  en livecd og find så ud af om der overhovedet et adgang til disken www.helgec.dk/knoppix.html

http://www.helgec.dk/lost%20data.html
Avatar billede hannele Novice
08. februar 2009 - 10:57 #21
Dette er nok for svært for mig, jeg ved ikke engang hvad boote betyder, jeg har forsøgt at forstå. Men min viden om dette strækker ikke. :)
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2009 - 11:13 #22
Ok, men kan du prøve den externe på en anden maskine og derved konstatere om der i det hele taget er adgang til den og om den anden maskine kan se og registre disken og alle den filer/mapper.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2009 - 11:49 #23
Kan du finde ud af at bruge Skype ??
Avatar billede hannele Novice
09. februar 2009 - 15:39 #24
Jeg har prøvet den externe på to andre maskiner med samme resultat.
Avatar billede hannele Novice
09. februar 2009 - 15:44 #25
har ikke Skype. og heller ikke udstyret til det.
Avatar billede haverslev Novice
09. februar 2009 - 15:58 #26
uha det lyder ikke godt - så skal du måske prøve om du kan få harddisken ud af boksen og sætte den i en anden pc, som slave og måske derved få hevet dine data ud af den
Avatar billede hannele Novice
10. februar 2009 - 08:56 #27
jeg prøve, og vender tilbage når jeg ved om det er lykkedes.
Avatar billede hannele Novice
01. marts 2009 - 21:59 #28
Hej igen. SÅ lykkedes det at få taget harddisken ud at boksen, at sætte den til computeren og få alle data flyttet. Harddisken er ikke til noget mere, men det er også ligemeget. Tak for hjælpen. Haverslev kan jeg bruge dit svar nr. 20 til point eller skal du lægge et nyt
Avatar billede haverslev Novice
02. marts 2009 - 08:57 #29
Et lagt "svar" kan faktisk bruges, uanset om det er 1. indlæg eller indlæg nr. 20.
Du skal blot markere navnet og acceptere :)