Avatar billede superboysen Nybegynder
03. februar 2009 - 18:13 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

formatering af hd på bærbar

jeg har en fujitsu siemens amilo, som jeg ikke kan få lov til at formatere. Den skriver at den ikke kan finde hd under xp installation.
nogen der har en ide om hvordan jeg får den formateret?, da jeg har en mistanke om, at der ligger noget recovery/backup som låser maskinen for en ny installation.
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. februar 2009 - 18:18 #1
Du kan boot på en Boot CD og gøre det derfra. Google efter Hiren CD der som jeg husker det er gratis og har alle nødvendige utils. Du kan også sagtens anvende en Linux Boot CD som ubuntu, Knoppix eller tilsvarende
Avatar billede haverslev Novice
03. februar 2009 - 19:02 #2
Du skal enten have en SATA driver installeret i starten af XP installationen. (står f.eks Tryk på F6 for at installere 3.parts drivere)
Eller du kan måske disable AHCI i bios og derved kan XP se harddisken.

Du kan også prøve at lave en slistreamed cd.
læs f.eks under dette punkt:
"Leif Pedersen (mig)lavede tidligere på året et skriv om Nlite/sata..... osv.
http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no12
Avatar billede superboysen Nybegynder
03. februar 2009 - 20:22 #3
jeg fik lavet en bootcd og fik slettet det hele, så langt så godt.
jeg har så imellemtiden søgt lidt på nettet og fandt en guide:
http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=5&ArticleID=93
og prøvede at følge deres første option, det endte så i at jeg var inde i raid bios, og fik åbenbart lavet ged i det, for nu kan jeg ikke boote op overhovedet, maskinen starter op med valgmuligheden f2 bios setup og f12 boot menu, og så sker der ikke mere. nogen der kan komme med et rigtigt godt råd
Avatar billede haverslev Novice
03. februar 2009 - 20:29 #4
Gå i bios og "load default settings" - normalt er det bare at trykke på F9 og derefter på F10 for at gemme ændringen - ved at trykke på Y - maskinen genstarter herefter
Avatar billede haverslev Novice
03. februar 2009 - 20:32 #5
Nå du så skal installere XP, så smid din cd i drevet og start pc`en op - her skal du så nok trykke på F12 for at komme i bootmenu og vælge DVD/CD-drev
Herefter skulle den gerne boote op på din xp cd
Avatar billede superboysen Nybegynder
03. februar 2009 - 20:36 #6
jeg prøver lige. tak for hjælpen indtil videre
Avatar billede superboysen Nybegynder
03. februar 2009 - 21:02 #7
er det dig "haverslev" der har skrevet guiden http://www.hcma.dk/tips11to20.htm
i så fald kan du så fortælle mig hvor den sata driver ligger jeg skal bruge? jeg har hentet denne driver
http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=420&OSID=1&CatID=1180&SubCatID=117
VT6421
Avatar billede haverslev Novice
03. februar 2009 - 21:43 #8
Ja det er mig der har skrevet den guide.

Men kan du først fortølle mig hvad din pc hedder ?
Navn og model nummer?
Eller hvad dit bundkort (motherboard)hedder?
Avatar billede superboysen Nybegynder
03. februar 2009 - 22:14 #9
det er en fujitsu-siemens amilo m3438g
Avatar billede haverslev Novice
04. februar 2009 - 11:12 #10
Du kan se en her med samme problem, dog er her brugt XP-Iso-Builder - men det er samme fremgangsmåde i Nlite

http://www.amilo-forum.com/topic,26,-Installation-of-Windows-XP-Home-Pro-PE-FAQs.html#45
Avatar billede haverslev Novice
04. februar 2009 - 11:12 #11
http://www.amilo-forum.com/topic,26,-Installation-of-Windows-XP-Home-Pro-PE-FAQs.html#45
Avatar billede haverslev Novice
04. februar 2009 - 11:14 #12
Hmmm, vil åbenbart ikke tage hele det link

http://www.amilo-forum.com/topic,26,-Installation-of-Windows-XP-Home-Pro-PE-FAQs.html#45
Avatar billede haverslev Novice
04. februar 2009 - 11:17 #13
Tja, du bliver nød til at kopiere hele linien ind i f.eks IE eller hvad du bruger af browser - beklager
Avatar billede superboysen Nybegynder
04. februar 2009 - 20:16 #14
jeg takker haverslev det gjorde tricket. smider du også et svar..
Avatar billede haverslev Novice
04. februar 2009 - 20:22 #15
Selv tak og godt det virker :-)