Avatar billede fireworm Nybegynder
03. februar 2009 - 20:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Er quad core overkill?

Vil man have den bedste CPU til gaming, så er en Core 2 Duo sagen, eftersom at den performer bedst i den sammenhæng. Ligeledes er eks. en E8400 (3 GHz) temmelig billig. Men hvad med fremtiden?

Jeg er ikke typen som køber et nyt command center hvert andet år(en GFX-opgradering er dog uundgåelig). Derfor kan jeg ikke lade være med at tænke, om en quad core CPU er løsningen for at være en smule forberedt på fremtidige spil og Windows 7.

Mit spørgsmål er så om flertrådet-optimeret applikationer  er ligeglade med om der er 2, 4 eller 8 kerner. Med andre ord - Er quad core overkill eller en reel investering?
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. februar 2009 - 20:44 #1
Jeg ville nok ikke kigge på en quad core til en gaming pc endnu, jeg ville ofre på grafik ydelse, hurtige diske og høj bus hastighed
Avatar billede dooleys Nybegynder
03. februar 2009 - 20:51 #2
meget enig med bufferzone der.. køb dig en e8400 eller e8500 og brug pengene på et godt gfx.. e8400 kan fx sagten oc til 3,6 uden problemer.. jeg valgte selv e8400 for 6 mdr siden.. på et p5e3 (læs ddr3) deluxe asus bundkort x38 =) der skal nok noget x48 - x58 til idag?? :)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
03. februar 2009 - 21:10 #3
Har selv en Q7 i965 og det er fedt til videoredigering og.....hmmmm....til at skrive at man har en Q7 965 :-)

Til langt de fleste er en af de fine E8XXX ganske udemærkede. De fleste spil kan knapt udnytte to kerner selv, men til gengæld så kører det bare mere flydende.

Prøv engang at se her: http://www.pcworld.dk/art/8117?page=2

(ældre test og ældre spil, men i mine øjne har det ikke ændret sig væsentligt)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2009 - 21:48 #4
4 kerner bliver standard i fremtiden - 2 kerners dage er talte.

Der er formentligt ikke mange spil idag som kan udnytte 4 kerner - men hvad med om 3 år ?

Og hvor meget koster en 4 kerne mere end en 2 kerne ?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2009 - 21:49 #5
En app som er kodet til at kunne udnytte N kerner kan udnytte N kerner. Der er ikke nogen magisk grænse ved 2, 4, 8 eller 16.
Avatar billede fireworm Nybegynder
04. februar 2009 - 15:08 #6
"N kerner"?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. februar 2009 - 15:12 #7
N = 2, 4, 8, 16 etc.
Avatar billede fireworm Nybegynder
04. februar 2009 - 22:23 #8
Tak for svar alle sammen. Men det var arne_v's jeg ledte efter i mit spørgsmål, Så han må gerne smide et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. februar 2009 - 22:27 #9
ok
Avatar billede fireworm Nybegynder
05. februar 2009 - 08:48 #10
Tak for det.

Det vigtigste er altså a have en multicore CPU. Foretrækker p.t. de flere Mhz end 4 kerner. Tjek evt.: http://www.youtube.com/watch?v=DqmVG47zgvU

Det er utroligt lidt de sidste kerner bliver brugt.