Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2009 - 21:30 Der er 1 kommentar

Trådløst internet virker ikke ved samtidig tilkobling af LAN kort!??

Jeg har et lille problem på min bærbare, som kører Win XP

Jeg har et trådløst netkort i computeren og et almindeligt LAN stik.

Jeg bruger det trådløse netkort til internet og alt andet.

Nogle gange har jeg dog brug for at overføre store filer til min anden computer, og dette gør jeg så via LAN forbindelsen, da det går meget hurtigere.

MEN når jeg sætter netværksstikket i mit netværkskort på den bærbare, og den bærbare har fået forbindelse med den stationære. Så kan jeg ikke gå på internettet mere på den bærbare.!??

Det trådløse netkort har automatisk tildeling af IP (Det får tildelt en fast IP af routeren udfra dens MAC adresse)

Det normale LAN kort har fast ip. sat til 192.168.1.10 og undernet 255.255.255.0

Når jeg slutter LAN kortet til, så forsvinder "Internetforbindelse" under "Internetgateway" i manuen "Netværksforbindelser" Det skal jo ikke forsvinde!! Hvordan får jeg det til at virke!?
Avatar billede langbein Nybegynder
08. februar 2009 - 22:37 #1
Det finnes i hvert fall en måte å gjøre det på som jeg benyttet senest tidligere i dag:

Høyreklikk på nettverkssymbolet for lan kortet. Velg at den skal motta ip automatisk.

Høreklikk så på nettverkskortet til den trådløse. Velg at andre PC'er skal kunne dele denne nettverksforbindelsen.

Gå så inn på den annen PC sitt lan symbol. Høyreklikk her også og velg at den skal motta ip automatisk.

Så er det å kople lan til lan enten via gul krysset kabel eller via en hub/switch.

Nå vil XP automatisk sette opp slik at den første PC er på nett trådløst, mend de to PC'er også er i kontakt med hverandre via wired lan. PC B vil også kunne gå på nett via den trådløse på PC A.

Trådløs--PCA---Lan-------------lan----PCB

Vi testet ellers ut med 15 PX'er på et wired lan som gikk på nett via en enkelt mobil bredbåndforbindelse. Det gikk litt langsomt, men det virket.