Avatar billede ppb Nybegynder
11. februar 2009 - 20:25 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

I gang med CSS

Jeg har indtil nu lavet min hjemmeside ved hjælp af tables. Det har fungeret, men jeg synes ikke det er helt optimalt.
Har fået fortalt, at jeg burde lave den ved hjælp af CSS, og har så kigget i dette forum og andre steder på nettet, men kan ikke rigtigt komme i gang.
Håber så, at få lidt hjælp til at komme i gang her.
Avatar billede godskesen Nybegynder
11. februar 2009 - 20:31 #1
Tag et kik på dette link. http://www.html.dk/tutorials/css/
Avatar billede ppb Nybegynder
11. februar 2009 - 20:39 #2
Den side havde jeg ikke set i min søgen.
Jeg læser lidt på det, og vender tilbage.
Avatar billede websam Nybegynder
11. februar 2009 - 20:43 #3
Hvis du laver en søgning på "css layout" kommer der en række brugbare sider :

http://www.google.dk/search?hl=da&q=css+layout&meta=&aq=f&oq=

Hviss ikke du har arbejdet med det før skal du sørge for at tjekke i forskellige browsere da de tolker det meget forskelligt.

Men held og lykke med det.
Avatar billede keysersoze Guru
11. februar 2009 - 20:44 #4
allerførst - CSS er ikke en erstatning til tables, derimod kan divs være en erstatning til tables. CSS bruges til at style ens HTML til at se ud som ønsket - og det er uanset om du bruger divs eller tables.

Det bedste sted at gå hen for at lære CSS er hos W3 - alternativt kan bruges html.dk som foreslået eller http://www.w3schools.com/css/default.asp men ingen er dog helt fantastiske.
Avatar billede keysersoze Guru
11. februar 2009 - 20:52 #5
"meget forskelligt" er måske nok en overdrivelse - selvfølgelig kan der ske underlige ting i ny og næ, men med valid HTML og ikke mindst en korrekt doctype (da man ellers risikerer at disable store dele af CSS) er man nået et godt stykke.
Avatar billede ppb Nybegynder
11. februar 2009 - 20:59 #6
Det jeg har brugt tables til, er at organisere min side.
Og min opfattelse af CSS er at man kan bruge det til det samme.

Altså "fortælle" hvor Topbanner, menu osv. skal placeres.
Eller tager jeg helt fejl?
Avatar billede godskesen Nybegynder
11. februar 2009 - 21:11 #7
Det kan du også med CSS, men du placerer normalt dit indhold i en div, som du så placerer ved hjælp af CSS.

Som helt nybegynder kan jeg anbefale bogen "Integrated HTML and CSS", hvor der en række tutorials. Når du får lidt mere styr på det kan bogen "CSS Mastery" anbefales.
Avatar billede ppb Nybegynder
11. februar 2009 - 21:14 #8
Ok. Hvad er en div? Kort fortalt.
Avatar billede olebole Juniormester
11. februar 2009 - 23:30 #9
<ole>

Der findes ikke væsentligt dårligere og mindre troværdigt site om webkode end html.dk - og netop deres CSS-tutorials er herostratisk berømt for at være fyldt med seriøse fejl, mangler og udeladelser. Pas på med den  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede Rebjorn Nybegynder
12. februar 2009 - 06:33 #10
#8:

en <div> er en "division" af siden, eller en sektion om du vil. Det er en metode hvor ved du kan dele en side op. Var det kort nok?
Avatar billede olebole Juniormester
12. februar 2009 - 09:11 #11
Inden du prøver at sætte dig ind i CSS, bør du nok sætte dig ind i HTML. Køb nogle gode bøger om emnet, hvis du vil lege med det  ;o)
Avatar billede ppb Nybegynder
12. februar 2009 - 16:05 #12
Det jeg egentlig havde håbet på var et par linier kode, som jeg så kunne arbejde videre på. Jeg er nemlig ikke så god til at lære ved at læse en masse teori først.

Kan det gøres enkelt, som på nedenstående link.
Et billede i toppen, menu til venstre og lidt tekst i midten?
www.praestoecyklisten.dk/
Avatar billede keysersoze Guru
12. februar 2009 - 16:18 #13
Det link du har givet er allerede i divs med CSS - så ja, det kan godt lade sig gøre.

Teori er vejen frem for der findes ufattelig meget dårlig kode og mange elendige tutorials på nettet - du kan selvfølgelig sætte dig til at analysere sider der matcher den opbygning du ønsker, men der er langt fra ingen garanti for at det er gjort rigtigt.
Avatar billede ppb Nybegynder
12. februar 2009 - 16:26 #14
Ok.
Her til slut, er der vel ikke en som vil skrive et eksempel på, hvordan det kunne se ud som min beskrivelse i #12?
Avatar billede keysersoze Guru
12. februar 2009 - 17:26 #15
Selv ud fra de definitioner kan der være stor forskel - men eksemplet du linker til ser kodemæssigt ok ud, så kig i kilden på den.
Avatar billede ppb Nybegynder
12. februar 2009 - 17:39 #16
Den starter med:
<div id="Top1">
  <div id="Top1text">PRÆSTØ<br />
CYKLISTEN</div>
</div>
<div id="Top2"></div>

<div id="Top3"></div>
<div id="Top4"></div>

<div id="Krop">

Top1, Top2 osv. må være de 4 områder i toppen.
Men hvor definerer man størrelsen på dem?
Avatar billede keysersoze Guru
12. februar 2009 - 18:22 #17
i den tilhørende css-fil.
Avatar billede ppb Nybegynder
12. februar 2009 - 18:34 #18
Så kan jeg jo ikke få forståelsen af det, ved at kigge på koden.
Avatar billede keysersoze Guru
12. februar 2009 - 18:49 #19
hvorfor ikke?
Avatar billede ppb Nybegynder
12. februar 2009 - 18:59 #20
Da jeg ikke ved hvad der skal stå i css filen.
Avatar billede keysersoze Guru
12. februar 2009 - 19:04 #21
Jamen - der er jo en reference til css-filen i HTML-koden, ellers ville browseren heller ikke have en chance for at kende til den.
Avatar billede ppb Nybegynder
12. februar 2009 - 19:07 #22
Ja. Men jeg kan jo ikke se hvad der står i den css fil.
Avatar billede keysersoze Guru
12. februar 2009 - 19:16 #23
hvorfor ikke? den ligger jo lige her http://www.praestoecyklisten.dk/still.css
Avatar billede ppb Nybegynder
12. februar 2009 - 19:22 #24
Ok. Det vidste jeg ikke man kunne.
SÅ kan jeg bedre se en mening med det.
Avatar billede ppb Nybegynder
12. februar 2009 - 19:56 #25
Mange tak for hjælpen.
Tror jeg har forstået princippet. Skal nu til at lære.
Avatar billede olebole Juniormester
13. februar 2009 - 09:17 #26
Nej, det skal du nok ikke, men du kan lære, hvordan _han_ gør ... men det er langtfra sikkert fornuftige ting, han gør.

Før du har lært noget om HTML, er det i det hele taget svært at se, du kan have noget ud af at kikke i en CSS-fil  =)
Avatar billede ppb Nybegynder
13. februar 2009 - 15:02 #27
Nu er det jo ikke sådan, at jeg ikke kan noget html overhovedet.
Og så har jeg ikke til hensigt, at kopiere en anden hjemmeside, men blot se koden på en eksisterende hjemmeside. Som jeg har skrevet tidligere, er det måden jeg lærer det nemmest på.
Avatar billede olebole Juniormester
14. februar 2009 - 15:55 #28
Jeg siger ikke, du intet kan, men når man har behov for at få forklaret, hvad et div-element er, så har men et meget stort behov for at lære mere HTML for at kunne få mening ud af CSS  ;o)
Avatar billede danco Nybegynder
15. februar 2009 - 17:10 #29
jeg synes da lige at det skal med at for at du kan bruge et ekstern css sheet skal du bruge

<link href="URL" rel"stylesheet" /> i head sektionen.

Eller hvis du heller vil skrive css direkte i dit html dokument skal du skrive i head sektionen og bruge:

<style type="text/css">
Avatar billede olebole Juniormester
16. februar 2009 - 09:05 #30
- og det ser sådan ud:
    <link href="URL" type="text/css" rel="stylesheet">
Avatar billede danco Nybegynder
16. februar 2009 - 10:09 #31
Olebole ;

Ja okay, men nu gik jeg udfra at når man gør i gang med sådan en opgave at man så ved noget om script attributter.
Ville bare lige skrive at ´rel´
Avatar billede olebole Juniormester
16. februar 2009 - 10:24 #32
- og herudfra kan jeg jo så konkludere, at der er tale om en opgave, du aldrig ville kaste dig ud i  =)

Det, du skrev, indeholdt nemlig absolut intet script - og derfor heller ingen script attributter.

Du manglede type-attributten samt et lighedstegn ved rel-attributten - og i betragtning af, hvor meget du og andre roder rundt i begreberne, er det nok meget godt at få skrevet koden korrekt ... ikke sandt?  ;o)
Avatar billede danco Nybegynder
16. februar 2009 - 16:31 #33
Du har nemlig fuldstændig ret, jeg ville aldrig benytte mig at eksterne stylesheets.
Jeg ville derimod skrive det ind i head sektionen.

Men det er da ret at du har en bruger herinde således at du kan finde og kritisere vor andres fejl.
Avatar billede olebole Juniormester
16. februar 2009 - 19:16 #34
Mon ikke du burde lære at kende forskel på at rette en fejl og at kritisere begåelsen af en fejl?  ;o)
Avatar billede danco Nybegynder
16. februar 2009 - 19:56 #35
det skulle jeg nu også mene at jeg gør..
men mon ikk du skulle lære at kende forskel på at give hurtig hjælp og give komplette løsninger ?
Avatar billede olebole Juniormester
17. februar 2009 - 09:56 #36
Det kan jeg så sandelig godt, men forkerte informationer har aldrig været hjælpsomme. Rejs dig dog op og vær mand nok til at erkende, du leverede noget møg ... sværere er det da ikke  :D
Avatar billede danco Nybegynder
17. februar 2009 - 17:22 #37
haha, jeg synes da også jeg har erkendt at der var en fejl som jeg ikke så inden jeg postede kommentaren.
Men direkte nedladende korrektioner vil jeg ikke stå model til.

Såmænd bare der skoen ligger.
Avatar billede olebole Juniormester
17. februar 2009 - 22:04 #38
Nedladende korrektioner ... hvad mener du? At jeg påpegede, du viser et eksempel med få, små huller mellem fejlene? Det er da ikke nedladende. Det er en ganske faktuel og realistisk beskrivelse af din indsats  =)

Ovrskriften på spørgsmålet er "I gang med CSS". Der er altså tale om en spørger, der gerne vil hjælpes i gang med CSS og må formodes ikke at vide noget om det på forhånd. Hvormeget hjælp mon han får ud af dit eksempel? Det havde du ingen grund til at forsøge at bortforklare  ;o)