Avatar billede wraiths Nybegynder
14. februar 2009 - 19:05 Der er 51 kommentarer og
1 løsning

Partition vista - hvordan fås mere ikke-allokeret plads?

Hej
jeg har Vista og vil gerne have oprettet noget ikke-allokeret plads til en partition. Problemet er at jeg indtil videre kun kan få omkring 1600 mb ikke-allokeret plads, og jeg har brug for en del mere plads til en Windows 7. Så hvis i vil hjælpe mig vil det være super..

Jeg har allerede oprettet de 1600 mb ikke-allokeret plads,
og jeg har en recovery partition allerede på 9gb.
Mit Vista fulgte pre-installet med computeren.
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2009 - 19:18 #1
Prøv Acronis Disk Director Suite 10.0, den skulle kunne klare det.
Du kan hente en gratis prøveversion der virker i 15 dage her:

http://www.acronis.com/homecomputing/products/diskdirector/

Jeg er ikke 100% sikker på at prøveversionen kan gøre, men syntes det er et forsøg værd
Avatar billede wraiths Nybegynder
14. februar 2009 - 19:54 #2
Jeg har forsøgt det.. men jeg skal bruge full-vers. før jeg kan gøre det.
Men jeg vil gerne have andre muligheder så.. skriv skriv skriv..
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2009 - 20:09 #3
Avatar billede wraiths Nybegynder
14. februar 2009 - 20:14 #4
det er det jeg har gjort.. men selve problemet er at jeg kun kan vælge 1600 mb. og jeg vil gerne have mere til en windows 7... jeg kan simpelthen ikke gøre noget selvom jeg har 70gb i overskud på C
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2009 - 20:18 #5
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2009 - 20:20 #6
http://www.helgec.dk/insert.html

boot op på insert og prøv gparted gratis
Avatar billede wraiths Nybegynder
14. februar 2009 - 20:24 #7
Det skal lige siges at jeg har hørt at hvis jeg kører med vista som primær.. så vil ødelægge vistaen når jeg bruger gparted så den skal reperares efter brug.. og jeg har ingen disk på mig lige pt..
Avatar billede wraiths Nybegynder
14. februar 2009 - 20:24 #8
og dette har jeg hørt af en af beta-testerne som fik den før den var fri...
Avatar billede wraiths Nybegynder
14. februar 2009 - 20:58 #9
bump
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2009 - 21:16 #10
"og dette har jeg hørt af en af beta-testerne som fik den før den var fri... " Ja de betatestere har ikke nødvendigvis for mange kopper hjemme
Avatar billede wraiths Nybegynder
14. februar 2009 - 22:03 #11
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
14. februar 2009 - 23:49 #12
Jeg kan oplyse om at det med Windows Vistas indbyggede disk-værktøj IKKE er muligt at formindske størrelsen på system-drevet (altså C:) selvom der er ledig plads

Jeg ved dog ikke med andet 3. parts software
Avatar billede corleonedk Nybegynder
15. februar 2009 - 00:19 #13
Det noget vrøvl,for det kan det sagtens klare..Hvad man skal huske er at defragmentere drevet først,så alt muligt data incl systemdata ikke ligger ud over hele drevet..For så vil den rigtigt nok ikke..

Til OP..
Kør også en disccleaner og slet gamle gendannelses punkter på nær det nyeste,de fylder en hel del også..
Husk også at der bliver reserveret en del plads til skraldespanden,der kan du frigøre noget ved at ændre det.Det gøres i skraldespandens  egenskaber...Husk igen at defragmentere efter ændringer.Gerne et par gange så dataerne er pakket godt sammen.
Her er et godt og hurtigt defragmenterings program.
http://www.auslogics.com/en/software/disk-defrag/download
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
15. februar 2009 - 00:37 #14
Ja, det er noget vrøvl at den på ingen måde kan. På den måde du nævnte kan du rykke måske få GB på diskstørrelsen - men det er langt fra sikkert at du kan formindske drevet med samme størrelse som der er angivet af ledig plads
Avatar billede wraiths Nybegynder
15. februar 2009 - 01:28 #15
Hvilke disccleaner kan jeg kører?
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2009 - 07:25 #16
Kør "chkdsk /r /f" på din computer og derefter gå frem efter kommentaren  d. 14. februar 2009 kl. 20:20:05 så funker det for dig
Avatar billede wraiths Nybegynder
15. februar 2009 - 12:59 #17
Kør "chkdsk /r /f" hvad er det??? og når jeg prøver er den i brug af en anden proces... what to do?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
15. februar 2009 - 13:17 #18
start, skriv i feltet "Start søgning" CMD og tryk enter. Kommandopromten kommer nu op. Skriv heri "chkdsk c: /R /F"
- og tryk Enter
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
15. februar 2009 - 13:17 #19
CHKDSK står får Check Disk - den tjekker disken for fejl
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2009 - 13:52 #20
Avatar billede corleonedk Nybegynder
15. februar 2009 - 21:13 #21
1.Gå i Start/Computer.
2.Højreklik dit C drev og vælg egenskaber.
3.Under generelt tryk diskoprydning.
4.Rens nu drevet,pas på ikke at fjerne dvale filen hvis du bruger dvale tilstand.Gør du ikke det,kan den med fordel slettes.
5.Under flere indstillinger i diskoprydning finder du systemgendannelse og øjebliks billeder.Tryk på ryd op knappen og alle på nær den sidste vil blive slettet..
Avatar billede wraiths Nybegynder
15. februar 2009 - 23:10 #22
har forsøgt hvad der er blevet sagt.. er igang med min anden partition med Vista's egen (første tog 3 timer.. denne startede jeg klokken 19)... og en hulen masse gange med AusLogics Disk Defrag, så skriver lige om det har hjulpet eller ej...
Avatar billede wraiths Nybegynder
16. februar 2009 - 00:27 #23
tja.. er lige blevet færdig med Vista's defrag... og det hjalp intet.. indtil videre har jeg omkring 2 gb fri men hvad skal/kan jeg gøre for at få mere???
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2009 - 06:57 #24
"men hvad skal/kan jeg gøre for at få mere??? "  Du kunne f.eks. rette dig efter de forslag du får, der er flere gange blevet flere foreslået at du bruger www.helgec.dk/gparted.html men det er som om du lever i din egen verden og så er det ganske svært at blive ved med at tage dig alvorligt
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2009 - 08:40 #25
Boot op på INSERT-> højreklik med musen på skrivebordet -> Terminal session -> Aterm-superuser -> skriv  gparted -> enter

http://www.helgec.dk/insert.html

Det er faktisk ikke så vanskeligt. Har lige selv prøvet det.
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2009 - 08:44 #26
Og hvis du er inderligt imod INSERT (Linux) så kan du bruge www.helgec.dk/bootit.html
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2009 - 09:02 #27
I denne situation syntes jeg ikke INSERT har så meget med Linux at gøre.

Find det sted hvor der står: Den live cd jeg har valgt at bruge er INCERT og og tryk der. Glem det nedenunder og brænd den cd

Så er du der og nemmere kan det vel næsten ikke blive

www.helgec.dk/gparted.html

Så det det nemt ordtnet.

Jeg prøvede det på en Windows-maskine.  Ud fra guiderne ser gparted nu meget mere simpel ud end www.helgec.dk/bootit.html og er tilmed gratis.
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2009 - 09:54 #28
"I denne situation syntes jeg ikke INSERT har så meget med Linux at gøre." ?????????????????
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2009 - 09:59 #29
Jeg ved godt, at det er en linux-cd, men er bange for at du kan skræmme windows-brugere væk med bare at bruge ordet Linux.

Desuden kører det jo nemt på windows, og det er det Incert skal bruges til her.
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2009 - 10:05 #30
Hvornår er du blevet så glad for Windows, at du anbefaler Windows-programmer frem for nemmere Linux-programmer ???????
Avatar billede wraiths Nybegynder
16. februar 2009 - 10:28 #31
"Du kunne f.eks. rette dig efter de forslag du får, der er flere gange blevet flere foreslået at du bruger www.helgec.dk/gparted.html men det er som om du lever i din egen verden og så er det ganske svært at blive ved med at tage dig alvorligt "

altså nu kan jeg slet ikke tage dig alvorligt.. men grunden til at jeg helst IKKE vil bruge gparted er at jeg er bange for der sker mit vista noget så jeg er nødt til at reinstall det forfra, og så jeg mister al data på min computer. (har hørt fra http://peter.mpbrun.dk/ at det kan give problemer med vista, så det jeg håbede på var ret andet program som IKKE beskadige vista).
Det er grunden til jeg ikke vil bruge den...

Men jeg tror at hvis jeg ikke finder noget andet end dette, vil jeg først prøve jeres ide, også ellers reinstall hele vista, hvis intet andet lykkes...
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2009 - 10:47 #32
Nu kender jeg ikke den pågældende Peter Brun dog må jeg konstatere at hvis den udtalelse holder stik så hører han ikke til de mest IT kyndige. Hvorfor spilder du tiden her på eksperten når du alligevel ikke vil tage mod fornuftige og brugbare løsninger
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2009 - 10:49 #33
"samsonjens" Du skriver "Hvornår er du blevet så glad for Windows, at du anbefaler Windows-programmer frem for nemmere Linux-programmer ???????" Ved du overhovedet hvad det er for noget vrøvl du lukker ud
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2009 - 10:57 #34
helgec: Ved du overhovedet hvad det er for noget vrøvl, du lukker ud --->

Ja selvfølgelig. Du tager ingen skade af at blive provokeret lidt :-)
Avatar billede Regmos Praktikant
16. februar 2009 - 13:57 #35
@ wraiths

Et forsigtigt forslag.

Send helgec og samsonjens ned til rektor, og køb så Acronis ;-)
Avatar billede wraiths Nybegynder
16. februar 2009 - 21:26 #36
Altså nu har jeg været inde i alt det der med gparted.. og lige nu sidder jeg med den der resize/move og der er bare det problem.. jeg kan INTET gøre... jeg kan ikke bevæge pilene, jeg kan skrive et tal ind men ikke trykke resize/move.... Ud for C: er der blandt andet en orange trekant med en sort streg uden om og et sort udråbstegn indeni. Jeg kan desuden godt gøre det med D: men ikke med C: hvad gør jeg?
Avatar billede wraiths Nybegynder
16. februar 2009 - 21:27 #37
og forresten er filsystemet ntfs... jeg ved ikke om det gør en forskel????
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2009 - 21:39 #38
Er du sikker på at Vista af uforklarlige grunde ikke er startet med at lave en udvidet partition så det er et logisk drev du sidder og kigger på
Prøv at højreklik på skrivebordet -> Terminal session -> Aterm-superuser -> skriv, fdisk -l  -> enter -> skriv outputtet her i tråden så kigger jeg på det, bemærk du bruger UK tastatur så - (bindestreg) fremkommer ved at du taster +
Jeg ser TV fra kl. 22:00
Avatar billede wraiths Nybegynder
16. februar 2009 - 22:09 #39
helgec.. jeg gider ikke at rode mere med det i dag... så jeg skal nok forsøge i morgen.... så kan du se det på det tidspunkt... (nok efter 12.)
Avatar billede wraiths Nybegynder
17. februar 2009 - 12:39 #40
okay.. her er output af at skrive fdisk -l (L)

disk /dev/sda: 250.0GB, 250059350016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device    Boot Start  End    Blocks  ID  System
/dev/sda1  *    1  29152  234163408  7  HPFS/NTFS
/dev/sda2      29153 30402  10035604  7  HPFS/NTFS

Det var så det der stod.. håber det hjalp....

Wraith..
Avatar billede wraiths Nybegynder
17. februar 2009 - 12:40 #41
jeg elsker bare sådanne bloks som kan holde styr på antal mellemrum o.lign. så man kan sætte ting lige under hinanden :S
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2009 - 15:15 #42
Den ser ud som den bør se ud og dog, du skrev i dit spørgsmål "
Jeg har allerede oprettet de 1600 mb ikke-allokeret plads," men det syntes ikke at være tilfældet i virkelighedes verden, dit c-drev starter ved sector 1 og slutter ved sector 29152 - dit D-drev starter ved sector  29153 og slutter ved sector 30402 , men det er måske D-drevet du kalder for ulloceret plads?

Har du ikke mulighed for at bruge Skype (tale) eller fastnettelefon
Avatar billede wraiths Nybegynder
17. februar 2009 - 16:36 #43
jo har skype.. helgec.. det der er er at jeg slettede drevet igen.... det er derfor at det ikke kan ses...
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2009 - 17:09 #44
Prøv at fange mig på Skype efter kl. 18:20 - brugernavn = susebruger
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2009 - 19:47 #45
Fik I styr på dette.
Avatar billede wraiths Nybegynder
18. februar 2009 - 10:29 #46
Tja.. jeg har ikke helt fået styr på det da efter at helgec og jeg prøvede over skype gider den ikke starte overhovedet.. så helgec når du kommer på så kontakt mig lige.. Jeg skal lige vide hvad det var for kommandoer vi skrev. da jeg kom til at trykk eenter en gang før du sagde til og skrev det igen + det du sagde.. så skal lige hører om det kan have noget med den manglende opstart at gøre.. når jeg starter op med vista, får jeg 2 muligheder.. 1: reparer 2: normal opstart. Jeg har prøvet at have den tændt i lidt under 3 timer med reperation uden det hjalp.. så jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre..

så Helgec kontakt mig så vi lige kan få lavet det.. jeg har prøvet at kører nogle test inde fra setup (F10) når man opstarter den.. .og den siger der skal ny harddisk så :S
Avatar billede wraiths Nybegynder
18. februar 2009 - 21:22 #47
Vi har besluttet hjemme ved mig og sende den til reperation... men Helgec havde en mulig løsning.. men så ville garantien sandsynligvis ryge...
Avatar billede PeterBrun Nybegynder
27. februar 2009 - 19:16 #48
Så lige at mit navn blev nævnt herinde (svar #32 af helgec), så jeg må hellere lige komme med den korrekte information, så det ikke begynder at ende galt for flere og flere.

Det er helt korrekt at GParted ikke fungerer optimalt (svar #31 af wraiths), når der er tale om ændringer af selve partitionen med Windows Vista på. Hvis man foretager ændringer af denne partitions størrelse, ved hjælp af GParted, vil man i mange tilfælde efterfølgende ikke kunne starte korrekt op i Windows Vista igen.

Dette var så sikkert også det wraiths endte ud med efter alt dette, da det var selve Windows Vista partitionen som blev ændret med GParted.

For at få den til at kunne starte igen, skal man efterfølgende køre en startreparation med ens Windows-installations-DVD. Hvis man har sådan én foregår dette således med en Vista DVD:
0. Start op med Windows Vista DVD'en.
1. Klik på Næste.
2. Klik på Reparer computeren.

Alt dette er dokumenteret inde på GParted's hjemmeside, hvor man desuden finder en alternativ løsning, hvis man ikke har en Vista DVD:
http://gparted.sourceforge.net/faq.php
(9 : After resizing my Vista partition, Vista won't boot. How can I fix this?)

Min anbefaling på dette emne, er at man som almindelig bruger benytter EASEUS Partition Manager 3.0 Home Edition, som er helt gratis til 32-bit Windows:
http://www.partition-tool.com/personal.htm

Med venlig hilsen
Peter Sandberg Brun
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2009 - 19:38 #49
Nu er det faktisk ikke "gparted" der kommer med nævnte dokumentation, men en eller anden nørd der har haft en uheldig oplevelse, når han skriver "Unless you are very lucky, you'll be greeted with this horrible error message saying " må jeg da konstatere at jeg bare har været svineheldig, jeg har resizet mindst 100 vista partitioner og endnu aldrig set nævnte meddelse altså under forudsætning af at der er kørt "chkdsk /r /f" på partitioner før operationen. Du har dog ganske ret i at hvis et sådan sammenbrud kan forekomme så bør det også nævnes
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2009 - 20:51 #50
helgec. Om man vil bruge det eller det andet program er nok en smagssag.

Prøv alligevel at se på
http://www.partition-tool.com/personal.htm

Jeg har lige ændret størrelsen på mit aktive drev C og for mig ser det ud til at være et godt og nemt værktøj
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2009 - 21:00 #51
"helgec. Om man vil bruge det eller det andet program er nok en smagssag. " Netop og det vil da bestemt glæde mig hvis du har haft den lykke og fået det til at virke men det betyder vel ikke nødvendigvis at det jeg bruger ikke virker eller hvad mener du??
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2009 - 21:04 #52
Det fortæller intet om at gparted ikke fungerer korrekt.

Helt sikkert.

Jeg har før brugt gparted med succes, dog ikke på Vista