Avatar billede Crapss Novice
17. februar 2009 - 18:36 Der er 20 kommentarer

Ekstern harddisk fryser computeren og kan ikke læses - dog kan den ses

Hej experts!

Da jeg satte min eksterne haddisk til min bærbare med vista i dag, virkede den slet ikke. Den finder den, men der popper ikke noget op, og når jeg prøver at gå ind i denne computer, så fryser vinduet og svarer ikke. Jeg har prøvet at komme ind på den på alle måder. Når jeg tager stikket ud af usb'en, virker alt normalt igen, og computeren siger at H(elements) som min eksterne hedder, skal formateres. Det er en 1TB Western Digital, og den har ellers kørt uden problemer.

Håber at i kan hjælpe :)
Avatar billede teknik Juniormester
17. februar 2009 - 18:47 #1
Hvor heldig du lige er, afhænger 100% af om der er tale om en fejl i dataene på disken, eller en mekanisk fejl.
Er der tale om en "datafejl".
Så kan 98-99% af dataene typisk fiskes ud med et "recovery" program, som ontrack, eller stellar phoenix.
Noget jeg har udført med held adskillige gange.

Er der tale om en mekanisk fejl.
Så skal man typisk via et firma som specialiserer sig i den slags, og råder over støvfrit rum (clean room) samt den nødvendige ekspertice.
Det er desværre en dyr affære med priser i omegnen af 10.000kr, og det er sikkert dyrere for 1Tb.

Er der ikke noget "af blivende værdi", så kan man formatere disken, og efterfølgende køre en kontrol, og så være heldig at den fungerer igen, ...men det er selvf. ikke en god ide at fylde den med vigtige data ;-)

mvh :-)
Teknik
Avatar billede Crapss Novice
17. februar 2009 - 18:58 #2
Jeg kan jo se harddisken, har faktisk lige prøvet at køre GetDataBack, hvor den faktisk fandt harddisken, og den går så også i stå når jeg prøver at læse hvad der er i den via programmet.. Ved du hvad problemet kan være, og hvad jeg evt. kan gøre? Jeg har rigtig mange billeder på..
Avatar billede haverslev Novice
17. februar 2009 - 19:06 #3
Hvis den i Diskhåndtering står som f.eks. RAW, har den mistet partitiontabellen. Det kan dog klares via dette link.
http://helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede Crapss Novice
17. februar 2009 - 19:24 #4
Den bliver ved med at sige at den indlæser oplysninger om diskkonfiguration..
Avatar billede Crapss Novice
17. februar 2009 - 19:31 #5
Så kom jeg ind på den, under filsystem står der RAW..
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2009 - 19:51 #6
Så er det din filtabel der er smuttet download sidste nye RESTDISK (vista) http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk og gå frem efter den guide der linkes til 17. februar 2009 kl. 19:06:39
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2009 - 19:51 #7
RETTELSE !!!!Så er det din filtabel der er smuttet download sidste nye TESTDISK (vista) http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk og gå frem efter den guide der linkes til 17. februar 2009 kl. 19:06:39
Avatar billede haverslev Novice
17. februar 2009 - 20:02 #8
helgec > retter du ikke "beta" linket i guiden, til ovenstående?
Avatar billede Crapss Novice
17. februar 2009 - 20:25 #9
Jeg nåede at gå igang før du skrev, jeg har brugt den der hedder testdisk 6.11 og ellers fulgt guiden, og det har kørt fint indtil videre, er lige ved at kigge på diskhåndtering, og hvis den ser god ud, kører jeg chkdsk /r, og så burde den jo forhåbentlig være der :-)
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2009 - 20:39 #10
"helgec > retter du ikke "beta" linket i guiden, til ovenstående?" Jeg har ikke hidtil haft for gode erfaringer med sidste version når det gælder XP, der er dog lavet et par rettelser så jeg kigger på det
Avatar billede Crapss Novice
18. februar 2009 - 07:05 #11
Vil jeg måske have bedre held med det, hvis jeg prøver på en anden bærbar med XP ?
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2009 - 07:20 #12
Hvad mener du?? kører det ikke??
Avatar billede Crapss Novice
18. februar 2009 - 09:38 #13
Jeg har kørt det hele igennem, det gik fint, lige indtil jeg genstartede og prøvede at kigge i diskhåndtering, og køre chkdsk /r, så gik det ikke efter planen længere.. Nu står den ikke længere som RAW under filsystem, men kun under disk 1, som ikke allokeret..
Avatar billede Crapss Novice
18. februar 2009 - 09:38 #14
Det skal lige siges, at den ikke kunne køre chkdsk, da den slet ikke kunne finde disken..
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2009 - 10:04 #15
Så er kæden hoppet af for dig et sted, du har slettet din defekte partition, men ikke skrevet en ny.
Har du Skype med mikrofon eller fastnettelefon
Avatar billede Crapss Novice
18. februar 2009 - 10:34 #16
Fuck det var ikke godt, men jeg tænkte det nok da jeg så det!
Ja du kan tro at jeg har fastnet..
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2009 - 10:59 #17
Du kan sende dit telefonnummer til mail@helgec.dk så ringer jeg dig op
Avatar billede Crapss Novice
18. februar 2009 - 11:25 #18
jeg har smidt en mail til dig..
Avatar billede Crapss Novice
18. februar 2009 - 12:57 #19
Den er gået i stykker, den har lige kørt for sidste gang.. Hver gang jeg tager strømstikket ud, og sætter det i igen, så kører den i ca. 20 sekunder, hvorefter den slukker..
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 19:26 #20
Hvis den kun kan køre i ca. 20 sekunder, så er der nok ikke så meget at gøre - desværre.