Avatar billede PASman Nybegynder
23. februar 2009 - 16:45 Der er 10 kommentarer

Vedr. NAS: FLytning af diske til ny NAS

Hejsa!

Nogen med kendskab til Qnap409 NAS og ved hvorledes diskene kan flyttes over til en anden NAS, fx en Qnap 439 server? Diskene vil være sat op til RAID 1 (Mirror).

Vil det være tale om samme fremgangsmåde, hvis 409'eren dør og jeg køber en ny NAS, fx model 439?

Venligst
Peter
Avatar billede Karsten Rasmussen Nybegynder
23. februar 2009 - 17:50 #1
Hvis ikke serverne er ens, med cpu og andet, skal du regne med at de skal formateres til det nye system.
Avatar billede PASman Nybegynder
23. februar 2009 - 21:54 #2
Er du noget du er sikker på. Jeg synes jo umiddelbart at det virke yderst underligt, at man køber en NAS af hensyn til sikkerhed. Hvis en disk går ned - så sætter man blot en ny i - men dør NAS serveren, så er det hele tabt. Det har jeg svært ved at forstå. Er du sikker heri ?
Avatar billede snabeljan Nybegynder
23. februar 2009 - 22:58 #3
Umiddelbart vil jeg mene, at det bør afhænge af hvilken software NAS udbyderen har brugt til at lave RAID sættet med!

Når du allerede kører Qnap, vil jeg tro, at du vil kunne opgradere fra én model til en anden uden at skulle miste data og med de samme diske, men du vil være nødt til at få det bekræftet hos Qnap.

Men hvis du køber et nyt NAS system (f.eks. et Synology) burde processen  så være, at du tager den ene disk i dit bestående RAID-1 og sætter over i det nye system - initialiserer den og laver den 'raid-klar'. Herefter kopierer du så data fra det gamle system til det nye NAS.

Go' vind med projektet!
Avatar billede Karsten Rasmussen Nybegynder
24. februar 2009 - 13:32 #4
Et nas-drev er også blot en computer. den er dog specielt beregnet til at tage backup på, FTP, Mail og hjemmeside hosting.
Derfor bør man også der ( naturligvis ) lave en backup.
"Rigtige mænd" tager ikke backup, næe, de græder sn.. i flere uger, når systemet ryger.

Men, rigtigt hvis du fortsætter med Qnap, burde du kunne flytte disken over i den nye. Du skal blot være opmærksom på at de to systemer sikkert bruger forskellig firmware.
Derfor ville jeg lave en komplet backup, og starte den nye nas op med et frisk system.

Ellers køb en ekstra HD, de er ikke så dyre idag. Så har du en nas til backup, og en til daglig brug.
Avatar billede justrace Novice
07. marts 2009 - 13:29 #5
>"Rigtige mænd" tager ikke backup, næe, de græder sn.. i flere uger, når systemet ryger.

Rigtige mænd siger "Hov". :)
Avatar billede enya Nybegynder
07. marts 2009 - 16:50 #6
Hej justrace: Og du hører vel til i den 1. gruppe, du nævner..? :)
Avatar billede Karsten Rasmussen Nybegynder
09. marts 2009 - 16:44 #7
Man har vel lov til at sige "Hov" ikk?
Avatar billede justrace Novice
09. marts 2009 - 17:49 #8
Hej, enya. Dejligt at se dig igen herinde. :) Jo, men du siger det ikke til nogen vel? :)

Min svoger syntes i hvert fald ikke det var særlig sjovt da jeg sagde det, da hans raid-server med de sidste 5 års arbejde (Reklamefotograf) stod af. *GG*
Avatar billede Karsten Rasmussen Nybegynder
09. marts 2009 - 22:01 #9
Man skal vel lære så længe man lever, jeg har foreløbig mistet min server 2 gange, derfor har jeg en backup server. + en ekstra HD til det vigtige.
I disse tider kan man aldrig vide om der kommer snavs på. eller om den går ned.
Brændt barn skyr ilden. Det er dyre lærepenge.
Avatar billede enya Nybegynder
10. marts 2009 - 20:00 #10
>justrace: Tak.! Jeg "skylder" dig vist snart en mail.?
Og naaiijj.! Det bliver da mellem os to.. *GG*