Avatar billede cremebollen Juniormester
02. marts 2009 - 15:44 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

regneark med opskrifter og pris udregning

Jeg har i tidernes morgen fået et opskrift program, som regner råvarer priser ud. Priserne på råvarerne er gamle og nu vil jeg gerne sætte de nye priser ind. Men den råvarerliste som formlen henviser til kan jeg ikke finde. Ser ud til at være skjult. Kan jeg lave en ny liste, som formlen kan henvise til?? Jeg er ikke super skrap til det her, så undskyld hvis jeg spørger dumt. Den bruger denne formel =LOPSLAG(A9;'file://Wdstorage/public/backup nymedion/Prislister/Råvarerliste.xls'#$Ark1.$A$1:$AMJ$65536;2)

Det er jo så råvarerliste.xls jeg gerne vil skifte ud
Avatar billede be_nice Juniormester
02. marts 2009 - 16:30 #1
Det kunne godt lyde som om arket med priserne er skjult - så jeg vil da klart anbefale at du retter priserne det "rigtige" sted, da dette nok giver dig mindst problemer.
Hvis du har problemer med at få vist det skjulte ark, er du velkommen til at sende dette til mig på be_nice snabel@ live.dk
/Be_Nice
Avatar billede cremebollen Juniormester
02. marts 2009 - 17:00 #2
Ok jeg prøver at sende det til dig.
Avatar billede kabbak Professor
02. marts 2009 - 17:02 #3
//Wdstorage/public/backup nymedion/Prislister/Råvarerliste.xls

hvis du skriver ovenstående i din stifinder, burde den åbne mappen med priser
Avatar billede cremebollen Juniormester
02. marts 2009 - 17:30 #4
Den kan ikke finde mappen
Avatar billede cremebollen Juniormester
02. marts 2009 - 17:32 #5
Og jeg kan ikke sende den til dig???
This is the Postfix program at host pfepb.post.tele.dk.

I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below.

For further assistance, please send mail to <postmaster>

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.

The Postfix program

<be_nicesnabel@live.dk>: host mx2.hotmail.com[65.54.244.40] said: 550 Requested
    action not taken: mailbox unavailable (in reply to RCPT TO command)
Avatar billede be_nice Juniormester
02. marts 2009 - 18:36 #6
Hej igen,
Du skal kun skrive @ (ikke snabel@ da dette kun bruges for at undgå at mailadressen fanges af spamrobotter)
/Be_Nice
Avatar billede cremebollen Juniormester
02. marts 2009 - 18:48 #7
Undskyld men er ikke hel skarp til det her
Avatar billede cremebollen Juniormester
02. marts 2009 - 18:49 #8
Fik du den nu???
Avatar billede be_nice Juniormester
02. marts 2009 - 20:39 #9
Jepz, jeg har fået post - jeg kigger på det og kommer tilbage.
/Be_Nice
Avatar billede be_nice Juniormester
02. marts 2009 - 20:51 #10
Det ark du har sendt til mig er udfærdiget som en skabelon (.xlt) og når du åbner denne skabelon, forsøger arket at hente data fra kæder der er angivet fra filen "Råvarerliste.xls" - så der er ikke tale om et skjult ark i den pågældende skabelon.
Arket "Råvarerliste.xls" ligger derfor på din PC - ellers ville skabelonen melde fejl når du forsøger at opdatere dine data. Har du forsøgt at søge efter filen?
/Be_Nice
Avatar billede cremebollen Juniormester
02. marts 2009 - 21:51 #11
Ja jeg har og den findes ikke. Hvis du prøver at skrive et 3 tal i arket udskrift A4 under råvarenr. Så kommer gær frem. Det burde der også gøre på din computer.
Avatar billede kabbak Professor
02. marts 2009 - 22:16 #12
Du må have en Server eller NAS der hedder Wdstorage

derinde finder du filen Råvarerliste.xls
i stien
public/backup nymedion/Prislister
Avatar billede cremebollen Juniormester
02. marts 2009 - 22:23 #13
Jo det har jeg også. Men tro mig, der findes ikke en fil der hedder Råvareliste.xls Har lige haft en it-ven til at kigge på det. Han kunne heller ikke finde filen. Der må ligge noget i skabelonen et sted. Det er den eneste fil jeg har fået. Ved godt den henviser til Råvareliste.xls MEN DEN FIL EKSISTERE IKKE??????
Avatar billede kabbak Professor
02. marts 2009 - 22:31 #14
Måske er den skjult, lav stifinderen om til at vise skjulte filer og mapper

Funktioner > Mappeindstillinger > fanen Vis
sæt prik i Vis skjulte filer og mapper.
Avatar billede cremebollen Juniormester
02. marts 2009 - 22:50 #15
Er prøvet. Duer heller ikke
Avatar billede cremebollen Juniormester
02. marts 2009 - 23:01 #16
Hvis jeg åbner skabelonen i notebook, kan jeg se alle råvarene blive nævnt blandet med noget uforståligt sprog
Avatar billede cremebollen Juniormester
03. marts 2009 - 12:20 #17
Ok listen er væk. Kan jeg så ikke "bare" lave en ny råvarerliste?? Kan man se hvordan den skal bygges op, så jeg kan bruge den sammen med skabelonen?
Avatar billede be_nice Juniormester
03. marts 2009 - 12:29 #18
Når du søger på listen på din PC (måske har du ret i at den ikke findes) så skal du være opmærksom på at filen der linkes til hedder råvarerliste.xls (der er et R mere i filnavnet end det navn du henviser til i dit indlæg #13!)
Jeg har godt set at filen indeholder detaljer omkring enkelte råvarer - jeg kan finde placeringen for disse, men jeg kan ikke kan se hvor prisen står (hvis denne er i filen).
Selvfølgelig kan du lave en ny liste til dine opslag - og mit forslag vil være at du lader denne være en del af den eksisterende skabelon, som en ny fane (f.eks. "RÅVARER")
Hvis du vælger denne løsning skal du så efterfølgende rette alle dine formler i skabelonen, således at disse henviser til den nye placering.
/Be_Nice
Avatar billede cremebollen Juniormester
03. marts 2009 - 14:13 #19
Ok det gør jeg. Skal jeg så under A skrive 1,2,3 osv. råvarer under b og priser under c??? Hvordan skal formlen så se ud, for at den henter de data ind i arket?? Tusind tak for hjælpen (jeg ved godt jeg er lidt tung at danse med). Men som bager bruger jeg ikke pc i det daglige;-)
Avatar billede be_nice Juniormester
03. marts 2009 - 15:12 #20
Ja, du indsætter et nyt ark i skabelonen, og så skal kolonnerne indeholde flg.:
A = Nr. på dine råvarer (1-2-3 osv.)
B = Navn på dine råvarer (Mel, Gær, Vand osv.)
C = Prisen på dine råvarer (4,35, 10,25, 1,17 osv.)
Med hensyn til formlerne, så er du velkommen til at sende skabelonen til mig når du har opdateret med dette nye ekstra ark med dine råvarer - det er lidt nemmere at give de rigtige formler når man har det "rigtige" regneark ved hånden.
/Be_Nice
Avatar billede cremebollen Juniormester
03. marts 2009 - 15:22 #21
Super duper. jeg laver et par stykker og så kan jeg vil selv fylde resten ud?
Avatar billede be_nice Juniormester
03. marts 2009 - 17:09 #22
OK
/Be_Nice
Avatar billede be_nice Juniormester
03. marts 2009 - 17:21 #23
Jeg har modtaget arket - kigger på det senere i aften.
/Be_Nice
Avatar billede cremebollen Juniormester
03. marts 2009 - 19:45 #24
Glæder mig til at se hvad du får lavet
Avatar billede be_nice Juniormester
03. marts 2009 - 21:17 #25
OK - så har jeg fået kigget lidt på det, og løsningen er nem at gå til. Du skal indsætte flg. formler på de forskellige ark som beskrevet:
På arket "Udskrift A4" skriver du flg.:
I celle C5:
=HVIS(A5="";"";LOPSLAG(A5;Råvarer!A:C;2))
Kopier herefter celle C5 til og med C21
På arket "Kalkulation" skriver du flg. - BEMÆRK at du først skal fjerne arkbeskyttelsen før du kan skrive i "Kalkulation" (husk at beskytte arket efter at formlerne er rettet):
I celle C5:
=HVIS(A5=0;"";LOPSLAG(A5;Råvarer!A:C;2))
I celle F5:
=HVIS(A5=0;"";LOPSLAG(A5;Råvarer!A:C;3))
I celle G5 retter du formlen til:
=HVIS(A5=0;0;+D5*F5)
Kopier herefter celle C5 til og med C21, F5 til og med F21 samt G5 til og med G21
Husk at din oversigt med råvarer ALTID skal være sorteret i stigende nr. orden efter kolonne A - ellers virker LOPSLAG ikke!
Når du har foretaget disse ændringer, skulle dit regneark gerne virke efter hensigten igen - jeg har ikke kigget på de 3 øvrige faner i regnearket, men hvis noget også driller her må du lige sige til igen (send gerne en opdateret kopi af regnearket på mail forud - så er det lidt nemmere at forholde sig til evt. spørgsmål)
God fornøjelse :-)
/Be_Nice
Avatar billede cremebollen Juniormester
03. marts 2009 - 22:19 #26
Jeg takker 1000 gange