Avatar billede egr_sli Nybegynder
08. marts 2009 - 13:14 Der er 7 kommentarer

Udenlandsk bærbar og Dansk tastatur?

hej..

Jeg overvejer at købe en bærbar i enten UK eller tyskland, men der er så selvfølgelig ikke dansk tastatur på dem.
Operativsystemet kan jeg sagtens leve med, er på engelsk.

Men hvad sker der med Æ, Ø, Å tasterne? De bliver placeret et andet sted, ikke sandt? Typisk ', ¨ og - går jeg ud fra? Men hva sker der så med de oprindelige knapper, som er blevet vraget til fordel for Æ, Ø og Å ?

Er der andre ting man bør være opmærksom på, mht til køb af bærbar i udlandet?

På forhånd tak..
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. marts 2009 - 13:18 #1
Hvis du vælger dansk tastatur layout ligger tasterne på deres sædvanlige plads.

Der er hverken færre eller flere taster bare fordi det er et andet sprog.
Avatar billede komputerdk Mester
08. marts 2009 - 13:22 #2
nemlig.. har haft en trofat følgesvend i en toshiba protege i 7 år med UK tastatur..

alternativt kan man selv skifte tastaturet til et DK tastatur hvis man vil ofte de kr. et nyt koster.. (og ikke er alt for klodset)..
Avatar billede thesheriff Nybegynder
08. marts 2009 - 13:27 #3
Og så er der selvfølgelig reklamationsdelen.

Den kan godt gå hen og blive en smule bøvlet og dyr, når man køber varer i udlandet :)
Avatar billede egr_sli Nybegynder
08. marts 2009 - 15:07 #4
Ok,.... jeg fik lige et lille tip om, at det tyske tastatur minder en hel del mere om det danske, end det engelske gør!

Tysklands tastatur har jo tasterne: Ü, Ö, og Ä, som jo minder en del om de manglende Æ, Ø og Å taster på det danske...
og så er Y og Z byttet om, men det kan man jo leve med!

Jeg går ud fra, at Æ, Ø og Å bliver placeret på de tre knapper Ü, Ö, og Ä's plads? og kan man egenlig lave det om selv, hvis de ikke gør?

og ja thesheriff, jeg er godt klar over det med reklamation, men regner med at opgradere til 2GB, og så ryger reklamationen da alligevel, gør den ik?
desuden er det sindsygt så mange penge man kan spare på en lidt brugt bærbar på Ebay, så jeg tager chancen :D
Avatar billede egr_sli Nybegynder
08. marts 2009 - 15:10 #5
sagt på en anden måde, det jeg er i tvivl om, er, at når jeg nu går ind i windows, og sætter tastaturet til at være et dansk tastatur, hvor ryger ÆØÅ så hen, og kan man lave det om, hvis de ikke sidder det sted man vil have?
08. marts 2009 - 16:34 #6
... som sagt så dukker tasterne op på de 'taster' de plejer på et DK tastatur ->

http://www.dk-ketelsen.dk/images/dk_tastatur.jpg
http://www.pc-viden.dk/images/PC-fab-fig-2_15.jpg

Så er det 'bare' en opgave at selv opfinde nogle knap-labels at sætte på de rigtige steder *S* ...
Avatar billede egr_sli Nybegynder
17. marts 2009 - 22:10 #7
undskyld der gik lidt lang tid, men jeg fik vidst svar på det hele... smid nogle svar!