Avatar billede naturterapeuten Nybegynder
25. marts 2009 - 16:36 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan startes første regnskab i SS

Jeg skal starte op i SS og overfører mine tal fra sidste års regnskab. Hvordan med egenkapital og driftsmidler? Hvor skal de konteres og modkonteres (Debet/Kredit)?
Avatar billede b_hansen Novice
26. marts 2009 - 07:08 #1
Hejsa

Du skal tage udgangspunkt i balancen fra dit sidste regnskabsår. Her kan du se, hvilke beløb, der skal ind på de enkelte konti, eksempelvis driftsmidler, akkummulerede afskrivninger på driftsmidler m.v.

Forudsat at din balance stemmer, skal du efter indtastningen gerne have en kassekladde der balancerer. Der skal IKKE anføres en modkonto, når du lægger primobalancen ind.

Bjarne, revisor
Avatar billede naturterapeuten Nybegynder
30. marts 2009 - 16:32 #2
Mange tak for svaret Bjarne.

Jeg kan fint få det til at balancerer i kassekladden og det går fint med at rette eksisterende varelager, så det er på plads.

Er i tvivl om nogle af posteringerne fra balancen. Driftsmidler fra 2008 skal debiteres på konto 50900 (Driftsmiddelsaldo primo), kassebeholdning på 58200, bankbeholdning på 58000.

Skal afskrivninger fra 2008 debiteres på 50920?

Varelager (værdi) skal vel debiteres på konto 55100 (varebeholdninger) og ikke på 2820 (varelager primo)???

Skyldig A-skat (beregnet) skal vel krediteres på f.eks. konto 62010 (B-skat) eller 62020 (restskat)?

Skyldig AM-bidrag for firmaet (ejer) hvilken konto skal bruges her. Den hører jo ikke under AM-bidrag for personale, da jeg ikke er ansat. Skal jeg oprette en konto 62030, som jeg kalder "Skyldigt AM-bidrag" - og hvilken konto skal de månedlige betalinger af AM-bidrag i 2009 konteres på?

Endelig: Jeg betaler ikke moms af mine behandlinger, men Lønsumsafgift af overskud. Skal jeg oprette en speciel konto "Lønsum" og hvor?
Avatar billede b_hansen Novice
31. marts 2009 - 08:37 #3
Er i tvivl om nogle af posteringerne fra balancen. Driftsmidler fra 2008 skal debiteres på konto 50900 (Driftsmiddelsaldo primo), kassebeholdning på 58200, bankbeholdning på 58000.

KORREKT

Skal afskrivninger fra 2008 debiteres på 50920?

AFSKRIVNINGER FRA ALLE TIDLIGERE ÅR SKAL OPTAGES I BALANCEN UNDER AKK. AFSKRIVNINGER

Varelager (værdi) skal vel debiteres på konto 55100 (varebeholdninger) og ikke på 2820 (varelager primo)???

KORREKT

Skyldig A-skat (beregnet) skal vel krediteres på f.eks. konto 62010 (B-skat) eller 62020 (restskat)?
DET RIGTIGE VIL VÆRE AT BOGFØRE DEN PÅ RESTSKAT, DA DEN IKKE ER BETALT.

Skyldig AM-bidrag for firmaet (ejer) hvilken konto skal bruges her. Den hører jo ikke under AM-bidrag for personale, da jeg ikke er ansat. Skal jeg oprette en konto 62030, som jeg kalder "Skyldigt AM-bidrag" - og hvilken konto skal de månedlige betalinger af AM-bidrag i 2009 konteres på?

JEG VILLE BOGFØRE DEN PÅ B-SKAT UNDER EGENKAIPTAL. DER ER TALE OM EN PRIVAT HÆVNING, SÅ DEN HÆVES PÅ BANKKONTOEN MED MODPOST PÅ EGENKAPITALEN (B-SKAT).

Endelig: Jeg betaler ikke moms af mine behandlinger, men Lønsumsafgift af overskud. Skal jeg oprette en speciel konto "Lønsum" og hvor?

DEN KAN PASSENDE PLACERES SAMMEN MED SKYLDIGE OMKOSTNINGER.
Avatar billede naturterapeuten Nybegynder
31. marts 2009 - 15:31 #4
Endnu engang tak Bjarne.

Mange tak for nogle klare og hurtige svar. Mit største problem er, at jeg endnu ikke er blevet en "ørn" til bogføring, men øvelse gør mester. Derfor lige 2 spørgsmål mere:
"AFSKRIVNINGER FRA ALLE TIDLIGERE ÅR SKAL OPTAGES I BALANCEN UNDER AKK. AFSKRIVNINGER"

Jeg kan ikke finde nogem konto i SS, som hedder "Akk. Afskrivninger" Har du et kontonummer?

"DEN KAN PASSENDE PLACERES SAMMEN MED SKYLDIGE OMKOSTNINGER"

Det betyder, at jeg opretter en konto" Lønsumsafgift" under "Egenkapital" f.eks med nummer 62040?

På forhånd tak, nu skal du nok få fred.

mvh

Naturterapeuten
Avatar billede b_hansen Novice
31. marts 2009 - 15:42 #5
Hejsa

Du spørger lige så længe, du har problemer.

Hvis der ikke er er en konto til akk. afskrivninger under aktiver (kan også hedde afskrivninger), skal du bare oprette en i forlængelse af driftsmidlerne.

Det lyder også fornuftigt med konto 62040
Avatar billede naturterapeuten Nybegynder
31. marts 2009 - 20:34 #6
Hej Bjarne

Der er ikke en konto under akk. afskrivninger, men konto 8899 hedder AFSKRIVNINGER og underkonti er
9100 Småanskaffelser
9200 Driftsmidler
9250 Imatrielle anlægsaktiver osv

Summen konto 9500 Afskrivninger og
konto 9595 Resultat før finansiering

Er det her jeg opretter underkonto, som medtælles i sumkonto 9500?

-eller - skal jeg over i gruppen 50898 "Matrielle Anlægsaktiver", hvor "Driftsmiddelsaldo Primo" (konto 50900) findes samt årets tilgang og afgang?

mvh

Naturterapeuten
Avatar billede b_hansen Novice
01. april 2009 - 10:03 #7
Konto 8999 er placeret under resultatopgørelsen, så den må du endelig ikke benytte, når du laver åbningsbalancen. Den er alene til årets afskrivninger. Den er dog modpost til afskrivninger i balancen.

Til åbningsbalancen skal du i stedet oprette kontoen under Anlægsaktiver, som du er inde på. Det undrer mig lidt, at kontoen ikke allerede findes, men det kan hænge sammen med, at afskrivningerne nogle gange bogføres direkte på primo-kontoen. For overblikkets skyld anbefaler jeg altid, at man har en særskilt konto til afskrivningerne.
Avatar billede naturterapeuten Nybegynder
03. april 2009 - 15:17 #8
Hej Bjarne

Det fungerer rigtig godt nu med SS. Jeg er startet op med at bogføre tidligere fakturaer fra i år. Er løbet ind i en problemstilling. Hvad skal jeg gøre, hvis en kunde betaler f.eks 1000,- kr aconto for behandlinger. Jeg har udstedt en dags dato på beløbet og nu vil jeg bogføre dett beløb til kassen.

Noget af beløbet faktureres jo samme dag på ydelser, men restbeløbet skal jo modregnes næste gang kunden kommer for at få behandling.

Skal jeg indsætte 1000,- kr i kassen, og bogføre på 56100 debitorer? eller skal der oprettes en specifik underkonto tol denne kunde? Og hvordan gør man lige det?

mvh

Naturterapeuten
Avatar billede b_hansen Novice
03. april 2009 - 15:44 #9
Jeg vil blot bogføre tilgodehavendet på omsætning med modpost på debitorer.

Når der betales næste gang, skal den fordeles på to konti, nemlig omsætning (den nye behandling) og debitorer (betaling af tilgodehavendet)

et eksempel:
Kunden får behandling for 1.000 kr. første gang og betaler kun 500. 2. gang bliver der igen behandling for 1000 kr., men betaling 1.500:

1. gang:
Kredit omsætning 1.000 kr. Modpost 500 kr. på kassen (debet) og 500 kr. på debitorer (56100 - igen debet)

2. gang:
Kredit omsætning 1.000 kr. Modpost kassen 1.500 (debet) og debitorer krediteres 500 kr.

Så skal der ikke længere være en saldo på debitorer