Avatar billede davidhs Nybegynder
27. marts 2009 - 20:45 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Bærbar... Skal jeg vælge AMD eller Intel

Hej alle sammen,

Jeg står og skal købe en bærbar som primært skal bruges til arbejde, grafik, photoshop osv..

Hvad skal man vælge AMD eller intel? Mange med AMD har ATI grafikkort som skulle være godt til grafik & 3d. Hvor intel har Nvidea. Har et par eksempler her hvor i kan se.

AMD
HP Pavilion DV7-1210
AMD Turion X2 Dual-Core RM-74 (2,2GHz)
4096 MB DDR2 ram
320 GB Sata harddisk 5400 rpm.
17" Wide XGA+ HD BrightView (1440*900)
ATI Radeon HD 3450 512/1789MB
Super Multi DVD-RW m/lightscribe
WLAN 802.11 Pre-n, LAN 10/100/1000
Webcam, Bluetooth, Mobil Remote,
5-1 kortlæser, Exdpresscard/54
1*HDMI, 4*USB,1*eSata,

Intel
HP Pavilion DV7-1290
Intel Core 2 Duo P7450 Centrino 2 (2GHZ)
4096 MB DDR 2 ram
500 GB Sata Harddisk 5400 rpm.
17" Wide XGA+ HD Infinity BrightView
Geforce 9600M GT 512/2302 MB
Blu-Ray rom/Super Multi DVD-RW
WLAN 802.11a/b/g/n, Gigabit LAN
Webcam, 5-1 kortlæser, Mobil Remote
Bluetooth, FingerprintReader
Expresscard/54, HDMI, eSata
8 cellers batteri
Windows Vista Home Premium 64-bit

Håber der er nogle der kan hjælpe med lidt info på hvad der er bedst
Avatar billede arne_v Ekspert
27. marts 2009 - 21:00 #1
Intel
Avatar billede arne_v Ekspert
27. marts 2009 - 21:02 #2
Core 2 Duo er gode. Turion X2 har aldrig ligesom vist noget.
Avatar billede haverslev Novice
27. marts 2009 - 21:21 #3
Af de 2 maskiner, så INTEL maskinen.
Den er godt nok kun på 2Ghz i cpu, men AMD`en på 2,2Ghz kører ikke kører ikke "hurtigere" - AMD har altid haltet bag efter Intel, hvad frequens angår.
Tillige er Radeon HD3450 ikke et specielt godt grafikkort, der er Geforce 9600M GT langt at foretrække.

HD3450: (class 3 kort)
http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-3450.9593.0.html

9600M GT: (class 2 kort)
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-9600M-GT.9449.0.html
Avatar billede vonmag Nybegynder
27. marts 2009 - 23:39 #4
Jeg var selv i samme situation for et par uger siden og fik researchet mig frem til at Intel nok er at foretrække. Gå efter en Core2 processor med stor Level2 cache. Og gå udenom dem der blot hedder core, det er en ældre generation.

Den processor du har kig på ser fin ud, med 3mb level2 cache. Du skriver ikke hvad maskinerne koster, men måske skulle du overveje en Toshiba, hvis du køber inden den 1. april giver de en ret heftig 2 års garanti på flere serier, bl. a. Pro satellites. Du får selvfølgelig repareret maskinen, men derudover får du salgsprisen retur. Det tyder jo på at de tror på deres produkter. Læs mere her:
http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/dk/generic/moneyback/banner_id/23rd_Launch/

Personligt har jeg købt en Pro satellite P300-2OE, P8600 2.4GHz 17" WXGA+ 4GB 320GB VistaB XPPro DVDRW DL ATI3470-512

Pris 6.700 hos Jysk it center. De kan fås i mange forskellige versioner. Start på Toshibas hjemmeside og find den model du vil have og gå derefter ind på edbpriser.dk og find det bedste tilbud.
Men du skal selvfølgelig skynde dig, hvis du skal nå det. Du skal have købt den inden 1. april og så har du 7 dage til at registrere.
Avatar billede haverslev Novice
28. marts 2009 - 08:23 #5
Jeg vil lige minde om, at et Radeon HD3470 grafikkort, desværre ikke er ret meget bedre end et HD3450
http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-3470.9594.0.html

Alle omtalte maskinerne kører med WXGA+ (1440 x 900)
men grafik mæssigt er Nvidia langt det bedste.

Min anbefaling er dog stadig, at vælge HP Pavilion DV7-1290,
selvom den "kun" er på 2,0Ghz i cpu, i forhold til de andre :)
Avatar billede davidhs Nybegynder
28. marts 2009 - 08:54 #6
Hej igen,

Mange tak for alle jeres svar. Det besvarede mine spørgsmål så nu må jeg på jagt efter en intel 2 duo. Men et er lidt et gedemarked, syntes godt nok der er mange bærbare som enligt er udgået eller er gamle modeller. Men butikkerne skal jo også have dem solgt.

Send mig lige et svar alle 3, så deler jeg point ud. Er det ok?

God weekend.
Avatar billede davidhs Nybegynder
28. marts 2009 - 08:56 #7
Kan se det kun er arne_v der mangler at svare.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. marts 2009 - 14:35 #8
svar