Avatar billede bob_z Nybegynder
02. april 2009 - 21:24 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Install af XP uden CD-Rom og uden USB

Jeg har en bærbar (Asus M6N) hvor DVD-drevet ikke fungerer, og som (tilsyneladende) ikke kan boote fra USB, men som efter 4-5 års drift kalder på en geninstallation af WinXP.

Jeg har mulighed for at tage harddisken ud, og tilslutte den til en stationær via en ekstern harddiskboks, så jeg forestiller mig at det vil være muligt at oprette en lille systemgenoprettelses partition, hvor jeg kan overføre indholdet af de medfølgende recovery CD'ere, boote derfra, og så installere windows til den endelige partition. Fuldstændig som når man køber bærbare med præ-installeret windows.

Er der nogen der kender til en brugbar opskrift på dette, eller har forslag til en anden metode at få geninstalleret windows.
Avatar billede Jensen DK Novice
03. april 2009 - 07:30 #1
Du kan godt få installeret XP på din HD.på en anden maskine, og så flytte HD. tilbage til den bærbar, det kommer bare ikke til at virke for det er en anden hardware du flytter til, det eneste er nok at indvestere i et nyt DVD / CD drev, som jo også kan bruges til meget andet, du kan se udvalget her.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=12&Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Equal29017=&Direction43=2&Sorted43=&Direction44=2&Sorted44=&Direction45=2&Sorted45=&Equal31296=&Direction397=2&Sorted397=&Direction899=0&Sorted899=&Submit.x=25&Submit.y=13
Avatar billede justrace Novice
03. april 2009 - 07:51 #2
Jeg ville da prøve med den løsning du selv foreslår, det koster jo ikke noget.

Problemet er bare at fårecovery programmet til at acceptere den placering du vælger.

Men prøv at rense dit cd-drev, eller køb et nyt, de er ikke voldsomt dyre.

Men hvis maskinen stadig virker, så er det da bare at smide cd-erne i en anden maskine, og kopiere dem over netværket.
Avatar billede bob_z Nybegynder
03. april 2009 - 09:12 #3
Hmm, nu er det jo en bærbar jeg har, så det bliver nok sværere end som så lige at installere en destop DVD-drev i den.. ;-)
Avatar billede justrace Novice
03. april 2009 - 09:55 #4
Hvem har nævnt et desktop dvd-drev?
Avatar billede justrace Novice
03. april 2009 - 10:02 #5
... havde ikke kigget på linket fra #1.
Avatar billede bob_z Nybegynder
03. april 2009 - 10:17 #6
Jeg prøver lige at kigge lidt efter et nyt dvd-drev, det er jo faktisk rart også at kunne bruge den bærbare til at se en film på en gang i mellem.
Avatar billede justrace Novice
03. april 2009 - 11:17 #7
shg.dk har dem til 297,-
Avatar billede bob_z Nybegynder
03. april 2009 - 11:51 #8
SHG' er SATA, det var vist ikke opfundet i bærbare 2005 (var det?), så jeg må finde en med et lidt ældre interface.

Er det helt standard den måde man monterer optiske drev i en bærbar? I Asusen her, er drevet monteret et multi-bay, så det er jo nemt at tage drevenheden ud af computeren, men selve dvd-drevet skal vel så på en måde ud af "skallen" og erstattes af det nye drev.
Avatar billede Jensen DK Novice
03. april 2009 - 13:46 #9
Der sidder en skrue i bunden ude i kanten, af den bærbare, når den er fjernet skulle drevet kunne trækkes ud.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. april 2009 - 16:33 #10
Det er muligt, at computeren ikke kan boote fra USB, men er du
klar over, at forudsætningen er, at USB sticken står i bios som
1.ste boot?
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2009 - 15:53 #11
På side 109 i manualen oplyses det at "Boot fra removable" enheder omfatter boot fra USB
Guide til at installere XP fra USB på http://www.helgec.dk/xp_fra_usb.html
Avatar billede bob_z Nybegynder
05. april 2009 - 12:07 #12
Tak for hjælpen

Jeg flyttede lige et DVD-drev fra en anden bærbar midlertidig over i Asusen, og fik kørt mine recover CD'ere uden problemer.

Problemet er bare at det ikke har løst problemet med PC'en, som havde det med at genstarte spontant (lige en gang hurtig blå memory dump skærm, og så genstart) hvorefter der ofte opstår problemer med at skulle starte i fejlsikret tilstand.

P.t. har jeg faktisk fået installeret Windows (og 59 auto-opdateringer dertil) og lidt programmer, men nu er der problemer med system32\drivers\ntfs.sys der enten mangler eller er beskadiget.. Og jeg har skiftet DVD-en tilbage igen.

M.a.o, så hjalp en geninstallering ikke, og jeg er nu tilbage til 0...

Men jeg tror jeg sider min backup-image tilbage på harddisken, og forsøger at løse problemet fra den gamle installation.
Avatar billede bob_z Nybegynder
07. april 2009 - 20:29 #13
Jeg kunne godt fristes til at afgive mine points, til tippet om at skifte DVD'en, hvis altså der var et svar at give dem til..
Avatar billede Jensen DK Novice
08. april 2009 - 06:24 #14
Hvis du mener mig, så er der lagt et svar i kommentar #1 men gør det gerne igen.