Avatar billede ps76 Forsker
04. april 2009 - 12:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

pc fryser under opstart

Af forskellige årsager endte jeg op med en computer, som sagde at den mangler NLTDR, og derfor ikke kunne starte. Jeg forsøgte med forskellige remedier for at udbedre dette, men intet hjalp, og jeg besluttede at geninstallere windows (XP) - det var vist ligeså hurtigt. Og ikke det store problem, da mine dokumenter ligge på en anden partition (+ backup på extern harddisk).
Startede XP installation, men da den så kommer dertil hvor den genstarter, går det galt. Den fryser ved reklamebilledet for bundkortet, og kommer ikke videre.
Har prøvet flere genstarter nu, og kan se at det er få sekunder inde i processen, at det hele stopper. Således kan jeg f.eks. hvis jeg er hurtigt nå at trykke DEL og så starter den med de første bios billeder - men stopper så igen. Ingen reaktion - ny genstart eneste mulighed. Har forsøgt med andet cd-drev, samt med en boot cd fra Acronis true image - men samme resultat. Det hele går i stå efter få sekkunder.
Hvad kan dette nu skyldes mon? Og hvad hulen skal jeg lige gøre ved det?
04. april 2009 - 12:32 #1
... øhhh - går den istå allerede i BIOS billedet ?

Afmontér alt andet hardware/tilbehør ...
Avatar billede ps76 Forsker
04. april 2009 - 12:50 #2
Ja, hvis jeg intet gør under opstart, så stopper den mens "ASUS motherboard" billedet vises. Men som sagt, hvis jeg når at trykke DEL så går den igang med indlæsningen af bios oplysningerne - altås oversigten over drev, harddiske osv.- , men stopper inden den er inde i selve bios menuen.
Avatar billede jschultz_danmark Nybegynder
04. april 2009 - 13:04 #3
Jeg har ca. samme erfaring på 2 forskellige pc'ere (begge Medion med WinXP, den ene sprit-ny).

Fra tid til anden vil pc'en fryse efter at Intel-startskærmen, den kommer aldrig til BIOS-load, og det eneste der er at gøre er at slukke pc'en og prøve igen.

Den ældre af de 2 pc'ere opfører sig om om der er en løs forbindelse et eller andet sted - enkelte gange har en fuldstændigt død pc kunnet 'låses op' ved at rykke/presse alle stik og kabler inden i på plads'; men 3 besøg hos Medions supportdesk har ikke hjulpet, og nu kan den bare ikke komme videre end Intel-billedet.

Som sagt gør min helt nye pc lejlighedsvis det samme - jeg hælder ikke så meget til teorien om løse forbindelser på en helt ny maskine; men hvad så?
Avatar billede ps76 Forsker
04. april 2009 - 13:23 #4
Så - nu har jeg haft alt ude en ad gangen og ind igen: nr. 2 harddisk, lydkort, usb kort, 3 separate ramblokke. Ingen ændring. Så mon ikke fejlen ligger i bundkortet?  Grafikkortet kan jeg af gode grunde ikke kan tage ud, da jeg ikke kan komme ind og aktivere det indbyggede - og dermed ville jeg ikke have noget skærmbillede. Men så ville fejlen vel også se anderledes ud - så ville opstarten vel fortsætte "bagved", uden at jeg ville kunne se det...? Så bundkortet....?
Avatar billede ps76 Forsker
04. april 2009 - 13:27 #5
Vent lidt. Har nu forsøgt at frakoble den primære harddisk. Det gjorde jeg ikke før, da jeg troede den ikke kunne undværes under startup. Men det har jeg nu gjort, og så fryser den faktisk ikke mere. Og kan komme ind i bios menuen.
Så fejlen må ligge i harddisken, right?
Men kan jo kke komme til at formattere den da jeg ikke kan komme til den..?
Avatar billede off-line Nybegynder
05. april 2009 - 13:56 #6
Du kan fra harddisk producentens hjemmeside downloade et gratis
analyseprogram, som kan undersøge din disk for fejl, og muligvis
rette dem. Programmet kan brændes som en bootdisk, så du alligevel kan få kontakt med disken.
Avatar billede off-line Nybegynder
05. april 2009 - 13:59 #7
Ps. tænk også på kabelfejl.
Avatar billede ps76 Forsker
05. april 2009 - 14:11 #8
Jeg fik harddisken formatteret - satte den til sønnekes computer, hvorved jeg selvfølgelig kunne få adgang til den.
Har derefter genistalleret Xp uden problemer, så case closed!