Avatar billede sebsfar Nybegynder
15. april 2009 - 10:29 Der er 5 kommentarer

Internet Genvej

På skolen har vi windows-server 2000 og på maskinerne har vi xp.

Jeg har som administrator prøvet at lægge en internet genvej til en side, ud på den enkelte maskine, så den ligger på skrivebordet. Men når man så logger på som almindelig bruger, så er genvejen væk.

Hvordan kan jeg som administrator lægge en internet genvej ud på enkelt maskiner så den bliver der.

Der er tale om en genvej til en bestemt side ,og ikke en genvej til IE
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2009 - 10:33 #1
Læg den i: C:\Documents and Settings\All Users\Skrivebord
Avatar billede CCodam Nybegynder
15. april 2009 - 12:10 #2
#0 Det smarteste vil være at lave en GPO der køre et logon script:)

Kopier følgende script ind i notepad og gem det som filnavn.vbs på et netværksdrev, eller andet sted hvor brugerne har læse rettigheder og kan køre filen:

Set objShell = CreateObject("WScript.Shell")
strDesktop = objShell.SpecialFolders("Desktop")
Set objShortcut = objShell.CreateShortcut(strDesktop & "\NavnPåGenvej.url")
objShortcut.TargetPath = "http://www.hjemmeside.dk"
objShortcut.Save

Derefter så skal du sætte GPO'en op, på følgende måde(har pt kun en 2003 server til rådighed):
- Start -> All Programs -> Active Directory Users and Computers
- Højreklik enten på domænet, eller den OU hvori de bruger der skal have linket befinder sig og vælg Properties
- Fanebladet Group Policy -> New -> Kald den IE genvej, eller noget andet sigende og tryk på Edit
- Browse ned til User Configuration/Windows Settings/Scripts (Logon/Logoff) og dobbeltklik på Logon
- Add -> Skriv stien til filen (set fra clienten) under Script Name (ex. \\Server\Scripts\iegenvej.vbs)
- Tryk på OK -> OK -> Luk Policy Manageren ned

Gå hen til en klient og under Start -> Kør -> skriv gpupdate /force -> Log ind og ud igen...
Avatar billede sebsfar Nybegynder
15. april 2009 - 13:52 #3
Læg den i: C:\Documents and Settings\All Users\Skrivebord

Jeg lagde den der og det virkede.
Avatar billede CCodam Nybegynder
15. april 2009 - 14:32 #4
#3 Det er da også fint nok, men så skal du jo rundt og gøre det på samtlige maskiner i har :|

med min løsning i #2 skal du kun gøre det jeg beskriver på serveren, og så tilføjer den automatisk genvejen til skrivebordet.
Dette gælder for alle computere brugeren logger ind på, også fremtidige computere der blir sat op...
Avatar billede sebsfar Nybegynder
16. april 2009 - 12:30 #5
Jo det er rigtig nok og sikkert også en god løsning. Men jeg fik et svar så hurtigt som jeg skulle bruge det

Men tak for det