Avatar billede kew1n Nybegynder
16. april 2009 - 16:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

between datoer

Hej Eksperter,

Jeg har et problem med at lave et udtræk af data som skal vælges mellem 2 datoer.

Eksempelvis skal der komme data fra 01-12-2008 og 01-12-2009.

Mit database felt som datoerne står i er ikke "Date" .. men kan det ikke gøres alligevel?

Jeg har forsøgt mig med lidt forskelligt fra diverse sider på nettet, men lige meget har det hjulpet. Der er ikke en decideret sammenhæng mellem resultaterne nemlig.

Mit dato-format i feltet er: dd-mm-yyyy

Håber virkelig I kan hjælpe mig..

På forhånd tak.

Mvh. Kevin
Avatar billede mjdigital Nybegynder
16. april 2009 - 16:26 #1
Hmm har du så brugt varchar? som type til feltet.. Fordi normalt kan man ikke lave <= Something >= på varchar felter da det er tekst :)

Har en ting du måske kan prøve

select * from TABEL Where Datoen Between To_Date('01/12/2008','DD-MM-YYYY') And To_Date('01/12/2009','DD-MM-YYYY')

Ved godt den er statisk.. Men du kunne f.eks. lave et parameter hvor du udtrækker f.eks. fra dato via en Querystring...
Avatar billede mjdigital Nybegynder
16. april 2009 - 16:28 #2
Eller måske en lidt mere enkel udgave

select * from tabel where felt between '01-12-2008' and '01-12-2009'
Avatar billede mjdigital Nybegynder
16. april 2009 - 16:29 #3
Hvis de hjalp dig mark det her som svaret :) så jeg får lidt ekstra points..
Avatar billede CCodam Nybegynder
16. april 2009 - 16:41 #4
Jeg har selv brugt følgende Select statement, vores dato stod dog som mm/dd/yyyy

SELECT * FROM Table WHERE DateTable Between Datevalue("December 1, 2008") AND Datevalue("December 1, 2009")

Hvis den ikke selv finder ud af formattet, så kan det være denne simple omskrivning virker?

SELECT * FROM Table WHERE DateTable Between Datevalue("1 December, 2008") AND Datevalue("1 December, 2009")
Avatar billede CCodam Nybegynder
16. april 2009 - 16:42 #5
Hov, jeg var da vidst alt for lang som :P
Den select statement #1 har lagt, burde virke :)
Avatar billede kew1n Nybegynder
16. april 2009 - 16:44 #6
Hej igen,

Jeg valgte at lave et "rigtigt" dato felt af typen "Date" istedet for. Tidligere var det varChar - og til behandling af datoen andre steder er det nok smartest at gøre det rigtig fra starten af..

Men tak for hjælpen :)
Avatar billede mjdigital Nybegynder
16. april 2009 - 17:12 #7
Så lidt kew1n :) Husk at det altid er en god ide at have datafelt typen til det man bruger det til :) Så kan du altid ændre udtrække..