Avatar billede chivaz Nybegynder
27. april 2009 - 13:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

DVD: Er det Windows Vista?

Jeg har købt ny computer med XP Professional. Den er også både installeret + medfølger på cd. Så det er som det skal være.

Men derudover medfølger en DVD, hvor på jeg kan læse følgende:
'Reinstallation DVD Windows Vista Buisness 32BIT SP1'.

Nu ved jeg ikke alverden om den slags, men for mig ser det umiddelbart ud som om de har smidt et komplet Windows Vista Styresystem oveni.
Kan det passe?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. april 2009 - 14:13 #1
Hej chivaz.
Det kan godt passe... Mange computere kan i dag købes, hvor begge systemer medfølger. Oftest ses det dog som en mulighed for at "downgrade" fra Vista til XP.
Avatar billede chivaz Nybegynder
27. april 2009 - 14:23 #2
Ok. Havde bare svært ved at tro jeg havde fået begge. Var ikke klar over det var almindeligt.
Så kan jeg jo overveje om jeg vil prøve den i stedet, når jeg engang (om forhåbentlig lang tid) bliver nød til at geninstallere.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. april 2009 - 14:31 #3
Tak for point. :)
Avatar billede chivaz Nybegynder
27. april 2009 - 14:31 #4
Nå, nu ser jeg også at der øverste på DVd'en står OPERATING SYSTEM. Det understreger det jo.

Men kan du sige mig hvorfor der ikke står de samme (OPERATING SYSTEM) på min cd med XP Professional. På den står der BETJENINGSSYSTEM
Det ér vel et helt styresystem?
("Gen-installations CD Windows XP Professional Service Pack 3")
Avatar billede chivaz Nybegynder
27. april 2009 - 14:33 #5
Bagpå står: genoprettelsesmedie, der udleveres som erstatning, men som kun er beregnet til supportformål.

Den tekst forstår jeg ikke.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. april 2009 - 23:00 #6
Jeg har lidt svært ved at forstå dig helt tror jeg, men jeg er ikke i tvivl om, at du med de medfølgende medier (cd/dvd) kan vælge, hvilket af de to systemer du helst vil bruge.

Hvis du ikke i evt. medfølgende, læseligt materiale kan læse dig frem til, hvordan og hvornår du kan eller skal bruge medierne, så lad være med at eksperimentere med det, før det er nødvendigt.

Umiddelbart vil jeg tro, at de medfølgende medier er af typen "recovery" - altså en slags genskabende medier, som kan gendanne computeren som den var da du købte den. Det ene af medierne indeholder antageligt alt som skal installeres, tilhørende det ene styresystem, mens det andet indeholder oplysninger om, hvordan det fra en skjult partition på computerens harddisk, er muligt at installere det andet system.

Det er kun gætterier fra min side, da det efterhånden er en hel lille videnskab, at finde rundt i de forskellige former for installations/genskabelses/recovery muligheder. Men det burde være muligt at læse sig frem til, et eller andet sted i medfølgende manualer, hvordan det hele hænger sammen i dit tilfælde.