Avatar billede realni Nybegynder
27. april 2009 - 19:10 Der er 24 kommentarer

Åbning af mail?!? (virus)

Hej!

Har en hotmail og åbnede en mail jeg ikke skulle have åbnet. Fik at vide den persons mail var blevet hacket ect. Kom i tanke om det da jeg havde åbnet mail'en, men valgte så bare at gå væk fra den og slette den med det samme.Det lignede spam/salgstale for et firma eller at man skulle logges til at besøge et site.

Mit spørgsmål er rimelig simpelt. Kan man have fået noget uønsket ned ved at åbne mail'en (kom i indbakke og ikke i uøsnket). Ved godt at hvis man henter en fil kan der ske noget, men vil bare høre om man kan få en virus, spyware eller andet nasty ved at bare åbne en mail?!?

Kunne være cool at få et svar hurtigst muligt..?
27. april 2009 - 19:33 #1
... kommer bla. an på
Hvilket E-mail program du bruger ? Version ?
Hvilket sikkerhedsprogram ?
Hvilket Styresystem ?
Avatar billede realni Nybegynder
27. april 2009 - 19:47 #2
kører hotmail over firefox seneste version

styresystem: windows xp sp3

sikkerhed: AVG 8.0 og Zone Alarm Security Suite 7
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. april 2009 - 20:13 #3
Du BURDE være rimelig sikker på IKKE at være smittet med den konfiguration
Avatar billede realni Nybegynder
27. april 2009 - 20:27 #4
det lyder i hvertfald godt... var lidt urolig for der var røget noget ned da jeg åbnede mailen for efter hvad jeg husker var der ikke vedlagt nogle filer og det lignede mest en spam-mail... læste eller studerede den ikke nærmere, men slettede den bare med det samme, men får den scannet i hoved og numse nu og så vil jeg bruge en af mine tidligere systemgendannelsespunkter... så skulle jeg være på den sikre side..
Avatar billede justrace Novice
27. april 2009 - 20:33 #5
Avatar billede realni Nybegynder
27. april 2009 - 20:47 #6
kunne ikke køre virus testen da den kun virker i explore og den kræver et activeX objekt og dem holder jeg mig lige fra, men ellers tak...
Avatar billede justrace Novice
27. april 2009 - 20:56 #7
Tror du sådan et objekt fra symantec er farligt? Jah, man skal jo selvfølgelig passe på de der underlige ukendte steder.... :)
Avatar billede realni Nybegynder
27. april 2009 - 20:59 #8
ikke rigtig men gider ikke have en masse active x crap liggende.. simpelthen derfor ;)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
29. april 2009 - 22:39 #9
Har gennem lang tid (årevis) selv anbefalet AVG, til de som ikke ønsker at betale for et ordentligt anvirusprogram... DET er slut!

Jeg må give eksperterne ret i, at det program ikke længere lever op til kravene, om bare nogenlunde sikkerhed - Det DUR ikke mere.

Flere af min personlige forsøg har vist det, og folkene på spywarefri.dk VED det ikke virker ordentligt.

Når det er sagt synes jeg du bør overveje endnu engang, om ikke både du og andre ville være bedre stillet, hvis du for testens skyld brugte IE, og installerede det "Active X crap" som du kalder det.

Den (trods dit nervøst oprettede spørgsmål) holdning du har til det er efter min mening dum og egoistisk. Forestil dig der alligevel ligger et eller andet snavs på maskinen... snavs som du måske ikke bemærker endnu, og som du måske selv spreder til andre uden at vide det!

Jeg synes din holdning svarer lidt til, at have været en tur i byen - helt ude på de vilde våger - været i seng med en af modsatte (eller samme) køn - kommet hjem efter festen og fået rystet de værste tømmermænd ud af kroppen... Her er det så det går op for dig! Var der forresten ikke noget med, at der var en eller anden som uadvarede mig mod den person..?

Hvis man vågner sådan - så skal man være ret tosset, hvis man ikke hurtigst muligt søger læge... og IKKE MINDST - tager imod hans tilbud om, at blive undersøgt nærmere. ;-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. april 2009 - 22:58 #10
110% enig med victor-1.
Avatar billede realni Nybegynder
30. april 2009 - 07:55 #11
Jeg har fået AVG anbefalet fra andre der arbejder inden for IT og den har været rigtig god for mig og ville ikke have noget imod at køre et ordentligt anti-virus/spyware program men norman og norton har jeg dårlige erfaringer med.... bare alene hvor mange ressourcer de sluger i forhold til andre anti-virus programmer er fuldstændig latterlig...

men angående mit problem så valgte jeg at slette harddisken et par gange og geninstallere windows xp, den trængte også til det efterhånden 8D og har efterfølgende kørt scan fra avg, zone-alarm, windows defender og ad-aware og der er ikke fundet noget så  hvis jeg skulle køre en symantec virus-scan, tror jeg ikke den vil finde noget som de 4 andre ikke kunne finde...

ps. avg er ikke længere kun freeware mere, men hvis der er nogle der kan anbefale en super anti-virus/spyware firewall suite som kke sluger alle ressourcerne så hold jer ikke tilbage .)
Avatar billede monsterg33k Nybegynder
30. april 2009 - 13:19 #12
Jeg skal lige vide, den mail du åbnede lå der filer i den som du kunne se?
Og ellers så tag et tjek med et program der hedder turkojan cleaner (Turkojan er et hacker program, men det fede er at hvis virusen er der fjerner turkojan det og lægger en anden ind som er meget nem at slette ^^)
Avatar billede realni Nybegynder
30. april 2009 - 17:22 #13
nej der var ikke noget vedhæftet til mailen
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. april 2009 - 18:28 #14
AVG har aldrig KUN været freeware, da der altid har været en betalingsversion med meget bedre beskyttelse!
Bare lige for at rydde en misforståelse af vejen...
Avatar billede realni Nybegynder
30. april 2009 - 23:12 #15
okay lå først mærke til det her for et halvt års tid siden, men nogen der ved om kaspersky internet security suite holder i længden?
Avatar billede realni Nybegynder
01. maj 2009 - 15:05 #16
har nu kørt symantec virus scan og desværre fandt den dén kendte virut i nogle exe-filer i recycler på mit d-drev... det bedste jeg kan gøre er vel at tage backup af det der ikke er inficeret og så killdisk?!?
Avatar billede f-arn Guru
01. maj 2009 - 16:03 #17
Hvis det er virut så:
http://www.spywarefri.dk/artikel/ramt-af-virut/

Husk du ikke må overføre *.exe, *.SCR, *.htm, *.html, *.asp og *.php filer.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
01. maj 2009 - 18:45 #18
KIS holder i længden - ja... Det er en af de bedste løsninger i verden overhovedet.

Enig med "f-arn" - tjek det link han har lagt til dig.

Personligt ville jeg ikke turde stole på, at der findes en eneste af de filtyper han nævner, som ikke er inficeret, eller i hvert fald risikerer at blive det, i samme øjeblik du begynder at "pille" ved dem - herunder tage backup.

Backup af vigtige filer skal laves INDEN man bliver inficeret med den grimme fætter.

Min anbefaling:
KillDisk på hele svineriet - derefter ny og BESKYTTET installation.
Avatar billede realni Nybegynder
01. maj 2009 - 19:03 #19
ville hente full trial af kaspersky internet suite ti lat beskytte mig og når trial er ude.. så betale for det, men sluger den mange ressourcer når den er oppe at køre?

gælder det kun det drev det ligger på som er blevet inficeret? eller skal jeg killdisk alle mine drev og hvor kan jeg finde killdisk? har tre HDD som er delt op i 5 partitioner

og symantec online scanner siger det er en virut fil som er inficeret i 8 exe.filer, men ligger på d: recycler... som jeg ikke kan komme frem til via stifinder... bruger c som installations drev og har kun installionsfiler liggende på d-drev
Avatar billede realni Nybegynder
01. maj 2009 - 23:04 #20
der er måske ingen der har et svar på på om jeg kan nøjes med at slette partitionen eller skal det være hele harddisken eller alle harddiskerne?

og er kaspersky internet suite godt nok som trial og så som køb?
Avatar billede realni Nybegynder
02. maj 2009 - 17:36 #21
der er måske ingen der kan anbefale kasper internet security som en af de bedste med firewall og anti-virus/spyware og kunne godt bruge svar på om man skal wipe alle diskene eller næjes med den disk/partition der er inficeret?
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. maj 2009 - 17:46 #22
Kaspersky anbefales af Spywarefri, så den er ok.
Generelt kan du tage et kig her: www.spywarefri.dk/sikkerhedspakken

Du kan nøjes med at slette den partition der er inficeret.
02. maj 2009 - 17:46 #23
Mht filer i "Recycler" mappen ->

Deaktiver systemgendannelse -> http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/deaktiver_systemgendannelse.htm
Genstart din computer - aktiver systemgendannelse. Dette gøres samme sted, hvor du deaktiverede, denne gang skal du blot aktivere.
Det vil også være en god idé manuelt at oprette et nyt punkt, som du kan navngive, og vende tilbage til, hvis du skulle få problemer af nogen art.
Avatar billede realni Nybegynder
02. maj 2009 - 18:04 #24
har været henne og slette hele harddisken og gemt det der skulle gemmes (var medie filer og ikke exe eller html)

og lavet en ny stor partition af harddisken med grundig formatering og havde slået systemgendannelsen fra... fik tippet om det fra symantec på deres hjemmeside omkring den virus..

har så tænkt mig at køre kill disk på harddisken og geinstallere... så skulle jeg i hvertfald være på den sikre side :)