Avatar billede benner Nybegynder
01. maj 2009 - 14:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

ÆØÅ mangler ved indlæsning af en tekst fil

Hej
Jeg er ved at lave et system som skal indlæse en tekstfil fra vores økonomisystem, men æøåÆØÅ og muligvis andre tegn, udskrives på skærmen som et mellemrum (i IE8), og som en firkant (i IE7), i firefox udeblilver tegnet.

Jeg ved ikke hvilken codepage som tekstfilen er lavet i.

Åbner jeg filen i Notepad, mangler tegnene helt.
Filen benytter vi i øjeblikket i en forælder ordre bestillings system, og her kommer æøå godtnok med.

I min header har jeg følgende linie:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

Håber en af de kvikke hoveder kan komme med en god løsning.

På forhånd tak.
Avatar billede webweaver Praktikant
01. maj 2009 - 14:39 #1
Skift over til UTF-8 i tegnsæt fremover.
Når du gemmer dine filer i Notepad, så flyt markeringen fra ANSI til UTF-8.

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

skal skiftes ud med,

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

Gør det på alle dine filer, og se om det gør en forskel.
Avatar billede benner Nybegynder
04. maj 2009 - 14:16 #2
Vores økonomisystem danner de filer jeg gerne vil indlæse via hjemmesiden, så der har jeg umiddelbart ikke mulighed for at ændre formatet.
Jeg forsøgte dog at konvertere filen via Notepad, men det gav heller ikke den ønskede effekt. Heller ikke selv om jeg ændrede charset til utf-8 i asp-filen (her brokkede IIS sig over at min første linie i asp-filen er: <%@ language="VBScript" codepage="1252" %>, og selvom jeg fjernede codepage, hjalp det heller ikke).

På sigt regner jeg med at oplysnigerne skal gemmes i en MS SQL Express database. Om det kan være en fordel ved jeg ikke.

Håber at der er andre gode forslag.
Avatar billede benner Nybegynder
04. maj 2009 - 14:47 #3
Jeg har været ved at finde finde hvilke asc-værdier som nogle af de manglende tegn har i den oprindelige tekst-fil.
Å=143
æ=145
Æ=146
Ü=154
Ø=157
á=160
Á=181
Ud fra disse, er der nogle som kan se hvordan jeg simpelt kan få konverteret alle special tegn?
Avatar billede benner Nybegynder
04. maj 2009 - 15:08 #4
Så fik jeg knækket gåden.

Den oprindelige tekst-fil er øjensynlig oprettet som codepage 850.
Ved at indsætte: Response.Charset = "CP850"
så kommer mine udskrifter ud på skærmen som ønsket (læseligt).