Avatar billede zoom Praktikant
01. maj 2009 - 21:27 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

joomla design

Hej

Jeg er helt ny med joomla. Det har endelig lykkedes mig at få det til at køre på mit webhotel efter flere forsøg.

Jeg er nu logget ind i administrator panelet og kan godt finde ud af og ændre punkterne i menuerne ,teksterne, artiklerne m.v.

Men selve designet, farverne rammerne og logoet hvor ændre jeg det ?
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2009 - 21:34 #1
Har du det på dansk? I så fald vil det være "udvidelser" -> "skabeloner". Der er en list over de forud-installerede designs som du kan redigere i (klik på det -> "rediger html"/"rediger css").
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
02. maj 2009 - 00:40 #2
du kan hente færdige desings her: www.joomla24.com

jeg går ud fra det er joomla 1.5 du har installeret så jeg vil anbefale dig at vælge et design der er lavet til 1.5 :)

./psycosoft-funware :)
Avatar billede zoom Praktikant
02. maj 2009 - 10:52 #3
Hej igen

Jeg har også fundet rediger css og rediger html.

Hvis jeg prøver at ændre i farverne i den skabelon der hedder "rhuk_milkyway" som er standard kan den ikke gemme ændringerne ?

Under html siderne er det jo blot kode og jeg kan ikke "manuelt" rette i designet som i f.eks dreamviewer hvor jeg samtidig kan se hvad jeg laver ? Er det korrekt ar det er sådan ?

Hvis jeg ikke er en haj til selve kode er det vel for svært at rette i det. Jeg troede bare at joomla var nemt at rette i designmæssigt også ?
Avatar billede zoom Praktikant
02. maj 2009 - 11:06 #4
./psycosoft-funware >> ja det er 1,5 jeg har :-)

Det er vist et super link du gav mig der. Hvis jeg downloader en af disse designs fra joomla24 hvilken mappe skal den så ligge i selve joomla for at det virker ?

Zoom
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
02. maj 2009 - 11:58 #5
>>zoom: nu kommer det an på hvilket webhotel du har din joomla hostet hos men i de fleste tilfælde skal du slet ikke udpakke zip filen.

log ind i det administrative område: fx ditdomæne.dk/administrator

og vælg Extensions -> Install/uninstall

i punktet upload package file klik på browse og vælg det design du har downloaded og klik bag efter på upload file & install

når du får en besked med at installationen af desigent lykkeds, vælger du Extensions -> Templates, sætter en prik i det design du lige har installeret og klikker på knappen Default oppe i værktøjslinien.

nu er dit nye desing installeret og aktivt på din side :)

./psycosoft-funware :)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
02. maj 2009 - 12:01 #6
det skal lige sige at samme installationsproces gælder for moduler, komponenter, plugins, sprog og opdateringer for joomla.

mange moduler, komponenter og plugins kan bla findes her: http://extensions.joomla.org/

bemærk det er ikke alt der er gratis at downloade og benytte fra http://extensions.joomla.org/

./psycosoft-funware :)
Avatar billede zoom Praktikant
02. maj 2009 - 14:12 #7
./psycosoft-funware :) >> jeg prøver det , tak

kaloer>> havde du mere at tilføje ?
Avatar billede zoom Praktikant
02. maj 2009 - 14:32 #8
./psycosoft-funware :) >> jeg gør som du foreslår
og har fundet et design jeg vil bruge men når jeg browser det i joomla får jeg denne error:

" JFolder::create: Could not create directory
Warning! Failed to move file. "
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2009 - 23:05 #9
Jeg har ikke mere at tilføje. Fejlen får du fordi du ikke har CHMOD'et templates-mappen (det gøres fra din FTP-client).
Hvis du bruger FileZilla, skal du finde templates-mappen og højreklikke på den -> filtilladelser -> numerisk værdi -> 777
Avatar billede zoom Praktikant
03. maj 2009 - 01:24 #10
Hej Kaloer
Tak for dit svar !

Jeg har ændret til 777 i templates men får sammen meddelelse herefter når jeg forsøger at browse den nye templates ind i joomla:

"JFolder::create: Could not create directory
Warning! Failed to move file."

Har du en mulig forklaring og evt. andre tips ?
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2009 - 10:03 #11
Jeg har ikke umildbart nogen idéer, men du kan forsøge at gøre det samme ved alle undermapperne til templates-mappen. Hvis ikke det virker, ved jeg ikke hvad man kan gøre.

//kaloer
Avatar billede zoom Praktikant
03. maj 2009 - 11:47 #12
hmmm mærkeligt at det ikke fungere.

Det design jeg har valgt at downloade på min PC og som jeg gerne vil have ind i Joomla logger i en Zipfil det kan ikke have noget med den at gøre vel?
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2009 - 12:06 #13
Nej, det lyder til at du gør det på den rigtige måde. Har du indtastet dine FTP-oplysninger og prøvet det? Det burde virke uden, men du kan give det en chance.

Har du flyttet filerne efter installationen? I så fald kan det være, at du skal ændre noget under indstillingerne.

(Jeg går ud fra, at du bruger Joomla! 1.5.10)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
03. maj 2009 - 13:30 #14
>>zoom: lad mig gætte, du har et webhotel hos surftown.
jeg selv har oplevet store problemer med at få installeret og opsat joomla korrekt hos surftown.
jeg endte med at flytte domænet over til one.com i stedet hvor jeg har erfaret at joomla fungere optimalt.

./psycosoft-funware :)
Avatar billede zoom Praktikant
03. maj 2009 - 20:17 #15
nej jeg har webhotel hos Match2web.dk tidligere Concor.dk

Men det undre mig at du har problemer med Surftown som ligefrem reklamere med de har Joomla applikationen ! Jeg overvejede faktisk at skifte til dem hvis det ikke bliver bedre her. Men så må jeg måske finde et helt 3. hosting firma.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
04. maj 2009 - 00:41 #16
nu kender jeg ikke match2web.dk men når joomla spytter sådanne fejl ud er det som relg et mix af at safemode er slået til samt udbyderen har rod i opsætningen af filrettigeherderne.
det er det samme problem jeg døjer med for en klient der har et webhotel hos surftown, overvejer kraftigt at få domænet flyttet over til en anden udbyder med bedre joomla understøttelse.

nu går jeg ud fra at du har adgang til et kontrolpanel hos din udbyder. prøv en gang og se om du ikke har muligheden for at nulstille filrettighederne for alle filerne der er knyttet til dit domæne.

personligt har jeg gode erfaringer med joomla hos ybnet.dk, one.com og gigahost.dk

./psycosoft-funware :)
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2009 - 07:44 #17
Jeg har safemode slået til, og har aldrig fået den besked (bruger Unoeuro).

En sidste mulighed er at CHMOD'e "tmp"-mappen til 777.

Ellers kan du checke om alle mapperne er skrivbare under hjælp->systeminfo->mapperettigheder. Hvis ikke, bør du CHMOD'e dem til 777.
Avatar billede folmani Nybegynder
04. maj 2009 - 10:28 #18
>> psycosoft-funware, hvilke problemer har du oplevet med at få Joomla til at virke hos Surftown?

Safe-mode on kan give lidt knas for nogen extensions, men kan normalt løses gennem workarounds. Derfor udbygger vi løbende vores vores Wiki (http://wiki.surftown.dk/index.php/Joomla), så det kommer til at spille for kunderne ;-)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
04. maj 2009 - 22:49 #19
>>folmani: generelt alt, lige fra installation til installering og opsætning af udviddelser.

da jeg skulle sætte joomla op for en klient hos jer var jeg også forbi jeres wiki. men jeg fandt op til flere fejl i den.

i punktet hvor i vil have man laver en htacces, er det en helt forkert sti til tmp mappen, så jeg måtte igang med google for at finde den rette sti.

under selve installationen kan man slet ikke få lov til at oprette en configuration.php. der er du nød til at starte installationen og så uploade en tom configuration.php og chmodde den til 777. ligeledes dette måtte jeg ud og opstøve på google.

da jeg så skulle til at installere klientes template, sprog og de udviddelser der var ønsket kunne man ikke få lov til dette pga filrettighederne er gået i koks på jeres server(eller et andet sted i jeres butik, i don't know). alle mapper som joomla skal have skriveadgang til var chmodded til 777. og jeg havde tilmed prøvet at nulstille alle filrettigheder fra jeres webbaserede kontrolpanel.

at indtaste ftp konto oplysningerne hjalp heller ikke på problemet med at installere udviddelser.

ydremere hvis man skal foretage ændringer til den globale konfiguration skal man først logge ind via ftp og chmodde configuration.php til 777

der må jeg så sige at hos jeres konkurenter som one.com, ybnet.dk og gigahost.dk kører både selve joomla installationen  og installering af sprog og udviddelser gnidningsfrit.

så for at opsumere tingene trænger jeres wiki omkring joomla til en revision samt i har nogle ting i jeres filrettighedsstyring i kan forbedre/kigge på :)

jeg vil med glæde bidrage til at opdatere wiki'en så den i det minste kan hjælpe andre kunder hos surftown igang med joomla uden alt for mange dikkedare.
hvis det har interesse kan du kontakte mig på den email der er angivet her på E.

just my two cents

./psycosoft-funware :)
Avatar billede folmani Nybegynder
05. maj 2009 - 08:31 #20
Hej igen, har sendt dig en mail ;-)

Vi har faktisk en hel del glade Joomla brugere på vores webhoteller. Men det hænder også at jeg støder på feedback som din, hvilket denne tråd er et godt eksempel på:
http://forum.joomla.org/viewtopic.php?p=1531055&sid=bbecffdf9b43a4a995f070c2f9483e9a#p1531055

Jeg har faktisk forsøgt at få 'ot2sen' fra tråden (rutineret Joomla-bruger) til at byde ind på vores Wiki eftersom han anvender Surftown til hosting. Det er desværre ikke lykkedes, hvorfor jeg vil sætte stor pris på at du kunne fintune vores Wiki, så det bliver nemmere for vores kunder.

Jeg kvitterer gerne med et års gratis hosting - du vælger selv webhotellet ;-)
Avatar billede espersen Novice
20. maj 2009 - 12:44 #21
som jeg kender Match2web så kan det være op af bakke...
se evt. http://www.trustpilot.dk/review/www.match2web.dk
og kan af egen samt kunders erfaring give kritikkerne ret 100%
Avatar billede hoeks Nybegynder
22. juni 2009 - 03:22 #22
Jeg har lavet dette site: http://www.joomlatutorials.dk , hvor jeg har smidt 50 videoguides og en række danske artikler op omkring joomla. Mit håb er at kunne yde god hjælp til folk som dig, der søger hjælp til joomla.

Sitet er ikke så stort endnu, men det skal nok komme!
Avatar billede ganga Nybegynder
30. oktober 2010 - 10:30 #23
Hej
Jeg har bøvlet med en component ftpsystem, som jeg ikke kan få til at virke på Surftown, men derimod virker det på en anden udbyder (Kan ikke lige huske hvad de hedder)
Men se engang på nedenstående:

ftp system:

Jeg har fulgt vejledningen der fulgte med, og jeg ved at det virker, da jeg har testet det på dette site: http://www.maharaj.dk/CMS/index.php/component/user/login

Man skal først lige registrerer sig. Derefter kan man teste med at oploade filer, (og klikke øverst på FTP system linket)og derefter kigge på det der er oploadet. Det virker, man kan se filen..!!

Og nu hos Surftown:

http://count2four.dk/index.php/component/user/login oploade filer, MEN HER SIGER DEN AT FILEN IKKE ER DER..! -File not exists.

Hvorfor virker det ikke..???, er der en venlig person der kan forklare mig, hvad problemet er...

På forhånd tak...!
Avatar billede zoom Praktikant
18. februar 2014 - 12:38 #24
afslutter