Avatar billede Elgarra Nybegynder
07. maj 2009 - 11:01 Der er 12 kommentarer

Ekstern harddisk kan ikke genkendes i XP

Min eksterne harddisk gik i "stykker", da jeg lånte den ud til en kammerat, der skulle rede nogle filer. Den blev ikke genkendt af min pc, når jeg gik ind i denne computer - men jeg kunne i proceslinien se den og benytte funktionen "sikker fjernelse hardware. En anden kammerat med Vista lovede at kigge på den. Han formaterede den og kørte en fejlsøgning. Den virker nu som normalt til Vista-computere. Hvis man på en Vista-computer går ind i Computeradministration --> diskhåndtering, så står der at filsystemet er NTFS og at jeg har brugt 10 ud af 500gb. Man har også mulighed for at formatere den og lave andre ting med harddisken. Hvis jeg går ind i Computeradministration fra min XP-computer, så kan jeg se harddisken, men der står ikke NTFS ved filsystem, og den eneste handling, der er mulig er at trykke hjælp, når man højreklikker på disken.

--- Jeg kan høre harddisken begynder at arbejde, når jeg plugger den til min XP computer og den fungerer fint på Vista - men kan altså bare ikke læses på XP.

Jeg er på bar bund med hvordan jeg kan få den til at virke på min XP. Jeg tænker at Vista måske ved formateringen har brugt et NTFS filsystem, som XP ikke kan læse, lidt ligesom .docx filer til gamle officepakker.

Min harddisk er en WD5000AAJ External USB device

Jeg håber der er nogle, som kan hjælpe.

Tak!
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2009 - 11:11 #1
Prøv at FAT32 formattere den i stedet.
Avatar billede Elgarra Nybegynder
07. maj 2009 - 12:34 #2
tak for dit svar.
hvordan laves en sådan FAT32 formattering?
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2009 - 15:18 #3
Denne Computer/Computer => Højreklik => Formater... => skift fra NTFS(standart) til FAT32 => Start

Håber det lykkes :)
Avatar billede Elgarra Nybegynder
07. maj 2009 - 19:31 #4
Tak for din hurtige tilbagemeldnign. Jeg tror desværre ikke det er helt så enkelt - jeg har ikke mulighed for at bruge dit tip, da jeg som sagt ikke kan se mit eksterne diskdrev i denne computer.
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2009 - 22:03 #5
Er din kammerat, som tidligere NTFS formaterede den, ikke i stand til at FAT32 formaterede den?
Avatar billede off-line Nybegynder
08. maj 2009 - 02:35 #6
Det giver ingen mening at formatere disken til FAT32. XP kører
fint med NTFS. Hvad står der præsis om disken XP Diskhåndtering?
Har disken et drevbogstav? hvis ikke så højreklik og giv den et.
Avatar billede Elgarra Nybegynder
10. maj 2009 - 15:30 #7
Den har ikke et bogstav. Når jeg højreklikker, så er det eneste jeg er i stand til (den eneste der ikke er grå) at benytte Hjælp - som ikke har hjulpet mig.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. maj 2009 - 16:02 #8
Ingen drevbogstav og du kan ikke give den et. Ok, men der må
formodenlig stå noget om disken. F.eks. RAW el.a. ?
Avatar billede Elgarra Nybegynder
10. maj 2009 - 16:16 #9
Der står somsagt intet ved diskenhed. Der står så: Layout: Partition
Type: Grundlæggende
Status: I orden (GPT-beskyttelsespartition)
Ledig: 100%
ledig palds: 467 gb
Fejltolerance: Nej
Spild: 0%

Ved mit C-drev, står der ved status: I orden (system)

Måske kan det være det?
Måske kan jeg kun lave det fra en vista?
Avatar billede off-line Nybegynder
10. maj 2009 - 16:31 #10
Der er ikke forskel på NTFS i 2000 - XP - Vista og windows 7.
Jeg har både XP og windows 7. på den samme computer, og begge
styresystemer kan se hinanden. Så problemet er ikke NTFS.

Det må være noget i din XP. Prøv i Enhedshåndtering at slette
ALT som hedder noget med USB og genstart.
Avatar billede Elgarra Nybegynder
11. maj 2009 - 16:40 #11
Den eneste ændring dette træk var, at systemlinien informerede mig om at den eksterne var fundet. Jeg kan stadig ikke gøre noget ved den fra computeradminstration - diskhåndtering og den har stadig ikke noget bogstav.

Jeg tror ikke, at det er noget med mit xp. Jef har prøvet på 3 forskellige XP - det virkede ikke. På de 2 Vista'er, hvor jeg har prøvet, så det ud til at virke. Mystisk?!
Avatar billede Elgarra Nybegynder
12. maj 2009 - 08:54 #12
off-line > Jeg kan se at du skrev, at jeg skulle slette ALT usb. Vil det også sige alt det, der hedder USB controllere? Det gjorde jeg ikke igår.
Synes bare det er mærkeligt man skal gøre det på hver XP computer harddisken plugges i...

Håber der stadig er hjælp at hente.