Avatar billede mindThomas Nybegynder
20. maj 2009 - 21:59 Der er 15 kommentarer

Dårlig oplevelse med HP bærbar(e)

Hej Eksperten, og alle jer PC brugere.
Jeg har igennem flere år nu knoklet med HP's dårlige support og lange reparations-tider.
Jeg syntes derfor det var på tide at komme af med mit budskab, og høre andres meninger!

Det hele starter med at jeg får en HP Pavilion som gave. Dengang en bærbar til 10.000 (købt i Bilka), rigtig godt specificeret (1.83 GHz Intel Core 2 Duo processor, 256mb dedikeret NVidia Geforce 7600, 2gb ram, 300gb harddisk - alt i alt en god computer)

Pludselig opstår et grafikkort problem, hvor skærmen bar er sort, og hvor der bare er tilfældige farvede streger ud af VGA udgangen! Så bliver den sendt til reparation (direkte, da Bilka ikke havde service afdeling dengang), og der går omkring 3 uger før jeg får den tilbage.

Skærmen begynder pludselig at sige nogle mærkelig klik-lyde når den åbnes, og et par måneder senere (4-5 måneder) knækker hængslet i venstre side!
Da Bilka i mellemtiden har fået en serviceafdeling, går jeg til dem, og får dem til at sende den ind... Så går der hele 5 uger, og computeren er stadig ikke repareret.
Bilka vælger nu at sige at jeg kan få en anden computer, en helt ny computer, dog lidt billigere end dengang, men alligevel bedre specificeret (og dog!)

De tilbød os en HP Pavilion dv7 til 6799kr. (2.2 GHz Amd Turion X2 64-bit, 512mb dedikeret ATI Readoen Mobile grafikkort, 4gb ram, 1000gb harddisk (to seperate))
Den computer så dog god ud, men da valget i sin tid stod mellem en Intel og en AMD blev det Intel da de, test messigt klarer sig bedre! Nu skulle jeg så leve med en AMD, og desuden et ATI grafikkort som ikke har de samme 3D muligheder (stereoscopic) som NVidia'en. Jeg tog dog imod tilbuddet, og fik oven i købet 2 års ekstra forsikring.

Lige fra begyndelsen med den nye computer virkede venstre piletast lidt underlig, og pludselig begyndte den at falde af. Igen og igen! Subwooferen begyndte desuden at klikke underligt, også selvom computeren var mutet.

2 måneder efter jeg havde fået computeren gik jeg ud til Bilka igen, og fik dem til at sende denne nye computer ind.
Nu 1 måned senere, har jeg fået computeren igen. Taste og subwoofer problemet er løst, men plasticet bagpå (skærmen) er blevet ekstremt ridset!

Jeg passer altid rigtig godt på mine ting, især min bærbar, og jeg har en fin 17" taske til den, med special lomme til den, og alt muligt. Da jeg sendte den til reparation havde den ingen ridser, men nu kommer den hjem med en masse.

Hvad skal jeg gøre?
Skal jeg sende den ind igen for at få skiftet bagplasticet (er muligt, har snakket med Bilka)? Problemet er bare at den skal bruges til eksamen her i Juni!

Lad mig høre jeres mening på alle disse problemer med HP...
I hvert fald skal jeg ikke have nye HP-ting lige foreløbigt!

Med Venlig Hilsen
Thomas Jespersen
Avatar billede strych9 Praktikant
20. maj 2009 - 22:57 #1
Jeg har arbejdet på "HP's dårlige support" for nogle år tilbage. Husker godt den slags sager her. For det meste går det glat, men en sjælden gang imellem har jeg set nogle kunder blive redet af murphys lov så hårdt at de har bukserne hele nede om hælene. Det er desværre bare hvad der kan ske.

Hvis HPs reklamationsafdeling skal give dig noget kompensation eller en ny maskine skal den dog have været til rep 3 gange for det samme problem. Ikke forskellige problemer, men det samme. Desuden skal alle 3 være formidlet gennem HP. Hvad der foregår på Bilkas serviceværksted vedrører ikke HP, og HP er ikke forpligtet til at rage kastanjer ud af ilden for en forhandlerpartner som Bilka.
Men nu er det dog således at det er sælgeren som har det juridiske ansvar her. Og det er jo Bilka. Desuden har du din 2 års forsikring fra Bilka. Så det er der du skal gå hen, og den skal selvfølgelig gives til Bilka hvis der skal repareres på den.
Avatar billede mindThomas Nybegynder
20. maj 2009 - 23:44 #2
Nu er den som sagt blevet repareret, men problemet er ridserne!
Det eneste service afdelingen i Bilka gør, er at give den et reparations-nummer, hvorefter de sender den ind til HP!
Avatar billede mindThomas Nybegynder
20. maj 2009 - 23:50 #3
Hov glemte også lige at sige at jeg bestemt ikke har noget imod HP's support afdeling.
De er godt nok langsomme, og at de så ridser min computer gør ikke det hele bedre. Så jo, det er ikke dem jeg mest glade for!
Avatar billede strych9 Praktikant
20. maj 2009 - 23:59 #4
"de" har ikke ridset din computer. ;)
Supporterne sidder i Sverige, men computeren fragtes ned til Holland og lignende steder for at blive repareret.
Jeg gætter på at din harddisk måske bare er blevet sat over i en "refurbished" maskine. Havde maskinen samme serienummer da den kom tilbage?

Men uanset hvad, så gælder hvad jeg sagde, og det er ligemeget om Bilka sender maskinen til HP eller ej. En reparation formidlet gennem forhandler fremgår simpelthen ikke af deres systemer deroppe, så det kan de ikke engang se.
Avatar billede mindThomas Nybegynder
21. maj 2009 - 00:13 #5
Ja, serienummeret er det samme, og alle mine filer er der!
Det utrolige er dog, at passwordet på min Vista bruger (administrator) er blevet fjernet! Derfor da computeren startede, skulle der ikke indtastes et kodeord.

Ved du hvordan HP har gjort dette, og om det er noget de normalt gør?
Avatar billede mindThomas Nybegynder
21. maj 2009 - 01:38 #6
Tilføjelse til det jeg har skrevet øverst:
Jeg har nu også fundet ud af at de har siddet og brugt min computer til internet-surfing. De (HP) har på en eller anden måde fået fjernet mit Vista-kodeord, kommet ind på min bruger, og været på Berlingske Tidende, BT og AOK.
Avatar billede strych9 Praktikant
21. maj 2009 - 02:09 #7
Jeg tror ikke at HP har gjort det. Hvorfor skulle et service center i Benelux sidde og surfe på bt.dk? Der findes ingen HP service centre i Danmark, så det er helt garanteret i Bilka eller hos Infocare, Compare eller whatever Bilka måtte bruge som servicepartner.

Desuden er proceduren hos HP (eg. Compal eller Quanta, som er de der har bygget computerne for HP, og derfor også reparerer dem) at hvis der mistænkes software problemer, så bliver maskinen re-imaged uden tøven. På de værksteder sidder de ikke og fedter, idet de så vidt jeg er orienteret aflønnes efter hvor mange maskiner de reparerer.
Der er et billede her, hvis du klikker hvor der står QCG Repair Center: http://www.quantade.com/
Der sendes alle Quanta byggede maskiner i Europa ned når de går i udu. 170 tyskere, og de surfer altså ikke hos BT.
Avatar billede mindThomas Nybegynder
21. maj 2009 - 09:58 #8
Nej det er helt sikkert et sted i Danmark den er blevet brugt til det, men spørgsmålet er hvordan de er kommet ind på min bruger, altså har fjernet kodeordet?

Men ellers, det jeg reelt set vil have jeres mening på, er om i syntes jeg ikke skal gøre mere ved det, eller sende den ind med det samme, eller høre om det er muligt at sende den ind efter eksamen?
Avatar billede mindThomas Nybegynder
21. maj 2009 - 10:18 #9
Eller skulle jeg spørge om jeg kunne få et afslag i prisen (selvom jeg har fået den som en bytter)??
Avatar billede strych9 Praktikant
21. maj 2009 - 12:27 #10
Det er meget let at fjerne sådan et kodeord med en bootcd. Alle PC værksteder har sådan en. http://www.password-changer.com/

Jeg synes bare du skal få skiftet plastic'en på maskinen og så lad det være ved det.
Avatar billede mindThomas Nybegynder
21. maj 2009 - 12:36 #11
Det er sikkert det de har brugt, virker bare utroligt at Vista ikke er mere sikkert!
Du syntes jeg skal få skiftet plasticet, det syntes jeg også selv, men da jeg ikke har tid til at vente på 3-5 ugers reparation (den skal bruges på fredag i næste uge), ved jeg ikke om jeg kan vente med at sende den ind!
Avatar billede strych9 Praktikant
21. maj 2009 - 15:04 #12
Du kan jo sikkert sagtens vente, så længe du har gjort dit krav gældende overfor Bilka. Så er der muligvis en forældelsesfrist på, men det kan du jo forhøre dem om.
Avatar billede mindThomas Nybegynder
21. maj 2009 - 17:45 #13
Det vil jeg forhøre dem om imorgen :)
Er det i orden med dig at og Eksperten at jeg tager denne samtale/post med ud og viser Bilka?
Avatar billede strych9 Praktikant
25. maj 2009 - 09:52 #14
Det er ok med mig.
Avatar billede mindThomas Nybegynder
18. august 2010 - 13:27 #15
Hej alle.
Jeg glemte helt denne tråd, men jeg fik skiftet låget og fik den tilbage.
Dog skete der for ca. 2 måneder siden dét at batteriet gik død.

Desværre er der kun 1 års "begrænset" garanti på batterier, men fordi jeg havde Extra forsikringen hos Bilka dækkede de batteri omkostningen, mod en selvrisiko på 100kr.
Dette var ok, da et nyt batteri koster 800-1000kr, men alligevel syntes jeg igen, at det er for dårligt at det ikke er holdt længere!

Strych9, gider du lægge et svar, så får du pointene som tak for de venlige råd!
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester