Avatar billede admire Nybegynder
03. juni 2009 - 13:36 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Den ene harddisk forsvinder?

Jeg har et virkelig træls problem...Har to 500GB harddiske som begge er delt op i to partioner.

Pludselig forsvinder to af mine partioner sporløst.....Har samme problem nogengange når jeg starter min pc hvor den kun kan finde den ene harddisk men efter x antal reboots dukker den op igen.

Kan man køre noget software til at teste harddisken eller hvordan?
Avatar billede drenriza Nybegynder
03. juni 2009 - 13:42 #1
Er du sikker på at chip sættet kan se den 1tb lagerplads du har?
Avatar billede admire Nybegynder
03. juni 2009 - 13:59 #2
Altså det har den jo kunne før så det burde ikke være et problem nu?
Avatar billede Jensen DK Novice
03. juni 2009 - 14:06 #3
Måske defekt kabel, eller løs forbindelse enten ved bundkortet eller oppe ved harddisken kan også være at den mangler strøm prøv at vrikke med strøm stikket.
Avatar billede david0077 Nybegynder
03. juni 2009 - 14:33 #4
er det sat op på følgene måde?

hardisk 1: partion 1=windows xp  partion 2:ekstra hardisk plads til f.eks vis spil,billeder osv(kan kun se i windows xp).

harsik 2: partion 3=windows vista partion 4=ekstra hardisk plads til f.eks vis spil,billeder osv(kan kun se i windows vista).

for vis det er sat sådan op ville du kun kunne se hardisk 2 og dens 2 partionsioner, da windows vista automatisk ville gå ind og blive grupleder.

enste løsning ville være at renstallere det hele starte med at instarle windows xp på hardisk 1 partion 1 og derefter instarlere windows vista på hardisk 1 partion 2 samme med en gruploader på den måde ville du fra både xp og vista kunne se hele hardisk 2 som en stor ekstra hardisk.

er ikke sikker på om det ville virke for dig men jeg har selv haft samme problem og det var løsning for mig.

det kan også være en fysisk defekt som (silbidor)rigtig nok skriver.
Avatar billede fuglen1 Novice
03. juni 2009 - 14:59 #5
#4 Windows xp og vista bruger da samme filsystem
Altså burde man kunne se begge harddiske uanset hvilket styresystem der startet op i:

#0 Når disken forsvinder er det så kun fra denne computer hvis du bruger windows?

Med 2 diske delt i to = 4 drivbogstaver
Hvis du har nogle netwærksdrev som feks bruger f og g kan den ene disk sagtens bruge f og g.
da windows sagtens kan finde på tildele drev bogstaver der er optaget af netwærksdrev.
Altså så dukker harddisken ikke op.
Avatar billede david0077 Nybegynder
03. juni 2009 - 15:28 #6
#5

ja men ikke vis windows vista går ind og laver sig selv til leder over systemt. for så kan du jo ikke komme ind i windows xp vel. vis alså ikke du har en gruploader instaleret .)
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2009 - 15:43 #7
"ja men ikke vis windows vista går ind og laver sig selv til leder over systemt. for så kan du jo ikke komme ind i windows xp vel. vis alså ikke du har en gruploader instaleret .)"

Det var dog den værste gang volapyk der er skrevet i den sidste tid, jeg ville starte med at køre en gang "chkdsk /r /f" på alle 4 partitioner, om du gør det fra XP eller fra Vista er underordnet - guide på www.helgec.dk/chkdsk.html
Avatar billede david0077 Nybegynder
03. juni 2009 - 15:56 #8
bare glem det er vist ikke der problemet ligger.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. juni 2009 - 19:33 #9
Når partitionerne kan komme og gå, er det selvfølgelig ikke
partitionstabellen det er galt med. Jeg tror silbidor er inde
på noget af det rigtige - løse forbindelser. Skift kablerne til
den harddisk som svigter.
Avatar billede admire Nybegynder
26. september 2013 - 03:11 #10