Avatar billede Oskar2009 Nybegynder
04. juni 2009 - 13:29 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Pivottabel - formel ? Haster :-)

Hej,

Jeg har en udfordring med en pivottabel - håber nogen kan hjælpe.

Jeg har et spørgeskema, der har nogle valgmuligheder som svar.

Svarene skal analyseres så jeg kan fremlægge et svar som eks:

På spørgsmål A svarede 20% Ja, 50% Nej og 30% måske. Total 100% (subtotal)

På sammen måde skal svarene fremlægges for spørgsmål B, C, D osv.

Kan nogen mon hjælpe??

Takker!
Avatar billede kavlar Novice
04. juni 2009 - 13:57 #1
Indtast svarene i en tabel:

Løbenummer  Spørgsmål  Svar
1            A          JA
2            A          NEJ
3            A          MÅSKE
4            A          JA
OSV

Markér tabellen og vælg DATA -> PIVOTTABEL OG PIVOTDIAGRAM
Klik UDFØR

Træk SPØRGSMÅL over i "SLIP RÆKKEFELTER HER". Træk SVAR til "SLIP KOLONNEFELTER HER" og træk igen SVAR over i "SLIP DATAELEMENTER HER"

Markér Dataelementerne og højreklik

Vælg FELTINDSTILLINGER
Klik på Indstillinger

I rullemenuen "Vis data som" vælges "% af række"

Håber du får det til at virke
Avatar billede Oskar2009 Nybegynder
04. juni 2009 - 14:27 #2
Hej,

Ja, så langt er jeg med. Udfordringen er når jeg selv vil lave en formel. "% af række" ligger der jo allerede.
Avatar billede kavlar Novice
04. juni 2009 - 14:45 #3
Jeg er ikke helt med på, hvad du så mener. Hvad er det for en formel du vil lave?
Avatar billede Oskar2009 Nybegynder
04. juni 2009 - 14:53 #4
Jeg har et spørgeskema, der har nogle valgmuligheder som svar. Jeg vil sætte dette i en pivottabel og se hvordan svarene fordeler sig i % under hvert spørgsmål -således:

På spørgsmål A svarede 20% Ja, 50% Nej og 30% måske. Total 100% (subtotal) - Det sammen med spørgsmål B, C osv.

Jeg skal altså bruge % af subtotalen.
Avatar billede kavlar Novice
04. juni 2009 - 16:35 #5
Men det er vel også det man får, hvis du følger ovenstående beskrivelse. Jeg fik i hvert fald følgende resultat:

ANTAL SVAR    SVAR
SPØRGSMÅL    JA    NEJ    MÅSKE      HOVEDTAL
A            40%  26,67%  33,33%      100%
B        66,67%    6,67%  26,67%      100%
C        33,33%  13,33%  53,33%      100%
Hovedtal  46,67%  15,56%  37,78%      100%

Men det er måske ikke sådan du mener
Avatar billede Oskar2009 Nybegynder
04. juni 2009 - 17:36 #6
hmm både og.

Svarene er mere omstændige en lige ja, nej og måske. (det kan du selvfølgelig ikke vide:-)

Der er mange og lange svarmuligheder. Samtidig er der X antal virksomheder der skal svare på spørgsmålene.

Giver det mening?

Hilsen
Helena :-)
Avatar billede Pantzer Praktikant
09. juni 2009 - 22:29 #7
Hej Oskar

Jeg ved ikke om jeg kan hjælpe dig, men jeg har siddet med pivottabeller som skulle kunne de samme som din, nemlig vise procenten af et antal valgmuligheder i forhold til personer.

Når du har lavet din pivottabel, skal du gå ind i "Indstillinger" under fanen "Pivotværktøj".
Vælg "Beregnet felt" under "Formler".
Navngiv dit fejl (eks. pct Ja). Herefter er det bare at sætte Felterne ind: = Ja/(nej+ja+måske) og tryk OK
Nu har du så procenttallet for 'Ja'.

Håber det var svar på det spørgsmål
Mvh. Jon
Avatar billede Pantzer Praktikant
09. juni 2009 - 22:50 #8
Hov! Glemte lige:

Når fejltet er indsat vil det stå som et decimaltal. For at ændre det til procent, skal du markere felttitlen og trykke på Feltindstillinger (Fanen Indstillinger under Pivotværktøj) og tryk på talformat for at vælge procent. Nu vil værdierne blive til procenttal.

Husk også at vælge "Sum" som beregningsgrundlag i stedet for "Antal".
Avatar billede Oskar2009 Nybegynder
12. juni 2009 - 15:14 #9
hmm ikke helt - jeg har nemlig rigtig mange felter der skal navngives så...er det mon meningen? Så er det næsten nemmere ikke at arbejde i pivot. Måske er det mig der ikke helt har forstået?

"Navngiv dit fejl". Du mener vel felt, ik?

Helena :-)
Avatar billede Pantzer Praktikant
13. juni 2009 - 12:39 #10
Ja, der skulle stå felt og ikke fejl. :)

Hvis du har en pivottabel med rigtig mange felter, kan du lave en totalkolonne i det ark du henter din data fra. Det vil gøre det lidt nemmere at lave et beregnet felt i din pivottabel (husk at få kolonnen med i datakilden til pivottabellen).

Eks.
Ja/Total
Nej/Total
Måske/Total

Der er desværre ikke nogen nemmere vej udenom...
Avatar billede Oskar2009 Nybegynder
14. juni 2009 - 18:40 #11
Jeg har lavet en total - det er ikke det det er problemet. jeg har mange svarmuligheder -ikke kun ja, nej måske men ca 10- 15 andre muligheder.

Jeg tror bare jeg lukker og giver points her :-)
Avatar billede Pantzer Praktikant
14. juni 2009 - 20:14 #12
Jeg er med på at du har mange svarmuligheder i din indsamlede data, men du kan enten bruge beregnet felter i pivottabellen, eller du kan oprette dem som kolonner i dit dataark, og så bruge dem som dit udgangspunkt i din pivottabel i stedet for.

Personligt vil jeg mene, at lave beregnet felter vil være den nemmeste måde. Det burde ikke tage meget mere end 5-10 min. :)

Ellers må du lige sige til, så vil jeg meget gerne kigge på din projektmappe.
Avatar billede Oskar2009 Nybegynder
16. juni 2009 - 09:46 #13
Hvis du gider vil det da være fedt hvis du gider vise mig det i projektmappen. Har du en mailadresse jeg kan sende til?
Avatar billede Pantzer Praktikant
17. juni 2009 - 14:13 #14
min mailadr er sendt til dig i en intern besked.