Avatar billede maniactor Nybegynder
14. juli 2009 - 17:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

I stedet for netkabel

Hejsa

Jeg har før set man kunne købe et sæt med 2 stik, der kan bruges i stedet for et netkabel, altså trådløst.

Den ene ende sættes i en switch eller lignende, ligesom et netkabel, men for enden af stikket er der blot en lille sender/modtager.
Den anden ende er magen til, men sættes i pc'en.

Er der nogen der kan fortælle lidt om fordele og ulemper ved disse (tænker især sikkerhed), samt nogle der ved hvor de kan købes?

På forhånd mange tak.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. juli 2009 - 18:58 #1
Tror du tænker på "mobilt bredbånd", som der findes flere forskellige udbydere af.

Fordelene er soleklare... Du kan ALTID komme på nettet, uanset hvor du befinder dig. Det er i hvert fald udgangspunktet og meningen med hele idéen.

Men...
Ulemperne er, at de hastigheder udbyderne reklamerer med, ikke altid holder. Faktisk holder de oftest ikke, og kun under helt optimale forhold får du leveret den hastighed som der reklameres med.

Kun hvis du er meget tæt på en sender kan du forvente den lovede hastighed og kommer du for langt væk mister du den. Jeg kender ikke til udbydere som er fuldstændigt landsdækkende - end ikke med halvdelen af den lovede hastighed.

Er du stadig interesseret kan jeg fortælle dig, at bedre sikkerhed får du næppe, da det kun er komputeren som det trådløse modem er tilkoblet, som kan bruge forbindelsen. Du skal dog stadig sørge for almindelig sikkerhed på din computer.

Der findes flere udbydere og det kan være svært at foreslå en frem for en anden.
Avatar billede maniactor Nybegynder
14. juli 2009 - 19:06 #2
Nej det er ikke mobilt bredbånd med en USB dongle; ellers tak for det fine svar.

Det er som sagt kun en erstatning for et netkabel, dog ikke ude i noget med trådløs router eller noget, altså 2 stk. sender/modtager til trådløst netværk kan man vel kalde det.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
14. juli 2009 - 19:23 #3
Du tænker på en "trådløs netværkskabel", og ikke mobilbånd?

Men hvorfor ikke bare skaffe sig en router/switch der kan lave et trådløst netværk? Du kan sagtens få en usb-trådløsnetværks-ting, hvis computeren ikke har trådløs netværk, som f.eks. disse to:
- http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=18514&q=tr%C3%A5dl%C3%B8s+netv%C3%A6rk&sp=all
Avatar billede mrgumble Nybegynder
14. juli 2009 - 19:23 #4
Nå, har været for længe om at lave et svar. :(
Avatar billede mrgumble Nybegynder
14. juli 2009 - 19:33 #5
Hvorfor er det, at du er opsat på denne løsning? Hvorfor fungerer det ikke med et almindeligt trådløst netværk?
Avatar billede maniactor Nybegynder
14. juli 2009 - 20:55 #6
Grunden til jeg ikke vil have fat i en trådløs router er, at jeg allerede har tilkoblet en router med indbygget splitter samt telefoni. Derfor kan jeg ikke bare skifte den ud.

Da jeg har en bærbar + en stationær og ønsker begge på nettet, syntes jeg umiddelbart den bedste løsning var et "trådløst netværkskabel", i stedet for "router i router".

Går alt andet galt må jeg dog ty til sidstnævnte, hvis ikke nogen har en bedre løsning?
Avatar billede mrgumble Nybegynder
14. juli 2009 - 21:34 #7
Jeg har lært noget nyt i dag. Det er den reelle betydning af "Wireless Access Point" (WAP).
Så vidt jeg har læst, fungere en WAP som en trådløs switch, dvs. den har ikke router-egenskaberne (firewall, ip-tildeling etc.) men udelukkende det der skal til for at et eksisterende netværk kan udvides til et trådløst. Her tænkes MAC-filtrering, kryptering af kommunikationen (brug WPA2 osv.). Så det er sandsynligvis sådan en du skal sætte i din telefoni-splitter-router.

Hvad den anden ende angår, er din bærbar sandsynligvis veludstyret til formålet. Til din stationære kan du købe et trådløst netværkskort, evt. som USB-dongle, evt. 2 så du også har til bærbaren, hvis den ikke kan finde ud af det.

Endeligt kan der være, at du har en netværksprinter el.lign. med en RJ45 stik i, som du gerne vil have på det trådløse netværk. Den kan du jo ikke sætte et nyt kort i (HP har sikkert noget, men det er sædvanligvist dyrt). Her kan du få fat i en "Wireless Bridge", som fungerer som en omvendt WAP, dvs. den modtager et trådløst signal og sender det ud i et LAN. Nogle WAP fungerer også som bridge, så det skal du tjekke efter.
Endeligt skal du huske at sørge for, at de forstår den samme protokol (b, g og/eller n?).

Jeg kan desværre ikke svare på faktuelle spørgsmål, da jeg kun ved hvad jeg lige har skrevet. Men det får dig forhåbentligt sat i den rigtige retning.

/Stefan
Avatar billede maniactor Nybegynder
14. juli 2009 - 21:48 #8
Tak for svaret mrgumble.

Du har i hvert fald sat mig i den rigtige retning, selvom det virker som en noget dyr løsning hvis jeg kun skal have 2 pc'er på. Du skal dog have tak for hjælpen.