Avatar billede r11jep Nybegynder
23. juli 2009 - 20:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

RDP connection til terminal server

Hej

Jeg har i dag 2 fysiske terminal servere som begge kører Win 2003R2. Når jeg connecter til dem med RDP fra min XP pro arbejdsstation så kommer RDP login boksen frem i løbet af maks. 3 sekunder.

Nu har jeg så installeret 1 ny terminalserver i et VMware miljø Indtil videre er der kun den host og en anden), og når jeg connecter til den med RDP fra min XP pro arbejdsstation, så tager det alt fra 5 sekunder og op til 15 sekunder før RDP login boksen kommer frem. Det er periodisk, men oftest tager det 15 sekunder før den kommer.
Connecter jeg istedet med "mstsc /admin" til den samme terminal server, så tager det kun 2-3 sekunder.

Terminal serveren på VMware er oprettet med 16gb RAM og 1 vCPU, og jeg er den eneste brugere som er på (test miljø).

Alle terminalservere anvender samme GPO'er samt samme DNS og DC'er, og er i det samme domain.

Nogen forslag?

/Jesper
Avatar billede juleulven Nybegynder
25. juli 2009 - 14:06 #1
prøv engang, at connecte som "mstsc /console" også derfra mstsc til localhost som bruger...

hvad sker der nu? stadig langsom eller?

din wmware er det licenseret eller gamle freeware versioner?
Avatar billede r11jep Nybegynder
25. juli 2009 - 18:12 #2
Efter servicepack 2 er det så ikke mstsc /admin som skal anvendes for at komme i consol mode?

Jeg kommer hurtigt på hver gang, ved at anvende mstsc /admin.....og connecter jeg til localhost via mstsc, så kommer der en anden type loginboks frem med det samme. Angiver jeg mine credentials deri, så kommer jeg hurtigt på.

Vil lige uddybe at det der går langsom, er tiden fra jeg klikker på mit prædefinerede rdp ikon, og indtil loginbilledet til terminalsesionen kommer. Fra jeg angiver info i loginbilledet og til jeg rent faktisk er logget ind, tager lige lang tid om det er til den fysiske pc, eller til Vmware installationen.

Det gælder både når jeg sidder på LAN og når jeg logger på via VPN.

Min VMware er den nyeste licens her fra maj 2009, og den er købt og betalt.

Har i mellemtiden installeret en Win2008 srv som terminalserver, og den gør det samme. Her har jeg dog ladet mig fortælle, at det skyldes noget indbygget sikkerhed i TS 2008.

Mystisk :-)

/Jesper
Avatar billede juleulven Nybegynder
25. juli 2009 - 18:48 #3
mstsc /console er hvis du vil logge på som stod du foran serveren med tastatur og mus mv ...

hvilken version af rdp'en benytter du når du tilslutter ?
måske du skal forsøge, at hente den sidste nye fra ms ?

jeg har en server 2008ts opsat du gerne må prøve og tilslutte som en test...

user: test@canondemo.local
password:test

prøv engang, at se hvordan det går ...  ?
Avatar billede r11jep Nybegynder
25. juli 2009 - 20:10 #4
Hej igen

Jeg kender godt mstsc /console - det jeg mente i min tidligere kommentar var, at den kommando efter hvad jeg har ladet mig fortælle, er ændret til mstsc /admin.
Om det er RDP klienten eller styresystemet som bestemmer det, er jeg ikke helt sikker på :-)
http://blogs.technet.com/askperf/archive/2008/01/04/mstsc-exe-no-more-console-switch-in-rdc-6-1.aspx

RDP version er 6.0.6002 på vores Vista klienter og 6.0.6001 på vores XP klienter. Jeg kan ikke hente nyrere versioner, da jeg får besked om at mit servicepack level er nyere end supporteret af eks. rdp version 6.1 til XP :-/

Jeg kan fint connecte til din TS, og også med en fin hastighed både før og efter login billedet.

Connecter jeg til en af vores andre 2008 servere (virtuelle) via RDP (har prøvet både mstsc og mstsc /admin), så køre det også fint. Det er tilsyneladende kun vores virtuelle TS'er som det sker ved. Nu har jeg lige prøvet hjemmefra via VPN, og her tog det helt nøjagtig 27 sekunder før loginbilledet på min TS 2003 kom frem når jeg bruger mstsc
Skriver jeg mstsc/admin på den samme TS server, så viser den loginbilledet efter 3-4 sekunder.

Vil prøve at kontakte VMware på mandag, og høre om der er noget sikkerhed i deres lag, som kan medføre ovenstående.

/Jesper
Avatar billede juleulven Nybegynder
25. juli 2009 - 22:20 #5
Det lyder som en god ide.... jeg sad for øvrigt og googlede lidt efter slow rdp on wmware wts server 2008 and faldt over dete..

http://blog.corneredge.com/2009/05/19/slow-rdp-vista-to-windows-server-2008-terminal-server/

.... måske der er noget der...
Avatar billede r11jep Nybegynder
30. juli 2009 - 12:34 #6
Det havde tilsyneladende noget at gøre med licensserveren.
Jeg har ikke lige fået testet endeligt hvilken af indstillingerne der gjorde udfaldet, men jeg ændrede bl.a. at licenseringen skulle være pr. user (før pr. device) og så lavede jeg en default licensserver istedet for automatic.
Det skal siges at jeg imens den var sat til pr. device ikke havde installeret vores TS CAL'er, da jeg fortsat var i test.
Så jeg er spændt på hvad der sker når jeg ændrer den tilbage, og registrerer vores TS CAL'er.

/Jesper

PS. Tak for input "juleulven"