Avatar billede MSJ12 Nybegynder
24. juli 2009 - 14:08 Der er 114 kommentarer og
1 løsning

Sandsynlighed og kast med 4 terninger

Hej Alle,

Håber i kan hjælpe mig med følgende:

Hvad er sandsyligheden for at slå 2 ens terninger over 2 med 4 terninger.

PS:Er helt på bar bund. Har forsøgt med de gamle matematikbøger men forgævs :-)

VH
MSJ
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2009 - 20:45 #1
google "dice statistics"
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
25. juli 2009 - 10:06 #2
Hej Jape,

Tak for dit svar. Jeg har forsøgt at følge dit link men kan igen desværre ikke finde beregninger eller formler for mit specifikke problem :-(
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
25. juli 2009 - 13:49 #3
Hejsa!

Er det muligt at præcisere spørgsmålet?

1)hvad hvis fx de fire terninger viser to 3'ere og to 6'ere? Skal det så tælle med i sandsynligheden for det du efterspørger?

2)hvad hvis der fx slås tre eller fire 5'ere, så er der jo to ens over 2, men der er også tre/fire ens. Skal det tælles med i den sandsynlighed du leder efter?
Avatar billede _skou_ Nybegynder
25. juli 2009 - 13:48 #4
Dit spørgsmål er lidt uklart. Er det sandsynligheden for at få 2 ens med 4 terninger i 2 slag?
Må det så kun være 2 ens, eller tæller 2x2 ens, 3 ens og 4 ens også?
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
25. juli 2009 - 13:52 #5
Hov, havde ikke set dit indlæg _skou_, men glad for vi er enige om der skal lidt præciseringer til :)
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
25. juli 2009 - 14:22 #6
Hej Alle,

Tak for jeres tilbagemelding.

Det jeg mener er er følgende:

Jeg har eksempelvis 4 terninger. Hvis jeg kaster disse 4 terninger hvad er sandsynligheden for at jeg får 2 ens terninger over 2(eksempelvis to terninger der begge viser 3 eller 2 terninger der begge viser 4 osv) Det har ikke betydning om det er 2x2 enes bare at der er 2 terninger der er ens og at disse eksempelvis er over 2.

VH
Marc
Avatar billede _skou_ Nybegynder
25. juli 2009 - 14:56 #7
Så det du ønsker er sandsynligheden for at slå 2 ens med 4 terninger hvor summen er større end 2? Dvs. to etterer er ikke et gyldigt slag?

Der er 6^4 = 1296 mulige kombinationer med 4 terninger.

Antal kombinationer der ikke giver 2, 2x2, 3 eller 4 ens er 6 * 5 * 4 * 3.
Så sansynligheden for at få 2, 2x2, 3 eller 4 ens er:
[code]
P(Ens) = 1 - P(Ingen ens)
      = 1 - (6 * 5 * 4 * 3)/(6 * 6 * 6 * 6)
      = 1 - 5/18
      = 13/18
      = 0.722
      = 72,2 %
[/code]

Antal mulige kombinationer for at slå to etterer, hvor de to andre terninger hverken er enerer eller ens er 5 * 4 * 3 = 60. Svaret på ovenstående spørgsmål bliver så:
[code]
P(Ens og sum > 2) = 1 - P(Ingen ens eller Ens og sum < 3)
                  = 1 - (P(Ingen ens) + P(Ens og sum < 3))
                  = 1 - (6 * 5 * 4 * 3 + 5 * 4 * 3)/6^4
                  = 1 - (7 * 5 * 4 * 3)/6^4
                  = 1 - 35/108
                  = 73/108
                  = 0.676
                  = 67,6 %
[/code]
Avatar billede _skou_ Nybegynder
25. juli 2009 - 14:58 #8
Hmmm, > skulle være > (større end) og < skulle være < (mindre end).
Avatar billede _skou_ Nybegynder
25. juli 2009 - 15:00 #9
Hmmm igen... Preview virker fint, men ikke når ikke når man opretter beskeden. :(

[code]>[/code] skulle være > (større end)
[code]<[/code] skulle være < (mindre end)

Håber det bliver vist korrekt nu.
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
25. juli 2009 - 15:15 #10
Hej Skou,

Tak for dit svar. Jeg tror jeg ikke jeg har skrevet specifikt nok hvad jeg mener, jeg prøver lige igen :-)

Hvad er sandsynligheden for at slå 2 ens med 4 terninger og de to ens terninger skal være over 2. Med dette mener jeg at hvis de 2 terninger begge har 1 øjne duer de ikke og hvis begge terninger hver har 2 øjne duer de heller ikke. Det vil sige at hvis terningerne begge har 3 øjne, 4 øjne, 5 øjne eller 6 øjne så er den hjemme :-) Så det jeg er ude efter er sandsynligheden for præcist enten at slå 3 øjne, 4, 5 eller 6 øjne med hver terning. I selve sandsynligheden må der godt indgå sansynligheden for at der er 2*2 ens der begge er over 2 men ikke 3 ens eller 4 ens.

Jeg beklager den dårlige forklaring

VH
Marc
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
25. juli 2009 - 15:17 #11
Hej igen!

Jeg har et lidt andet bud, sådan som jeg har forstået spørgsmål.

Ok. Jeg har regnet det således at, det er ok at at der er 2x2 ens, fx vil det tælle med i sandsynligheden at der er to 4'ere og to 6'ere. Ligeledes er det ok, hvis der er fx tre eller fire 5'ere.

Den sandsynlighed du efterspørger er 0,527~53%, og kan beregnes ved,

P("mindst to 3'ere")+P("mindst to 4'ere")+...+P("mindst to 6'ere").

P("mindst to 3'ere")=1-[P("ingen 3'ere)+P("præcis én 3'er")]
=1-[0,482+0,386]=1-0,868=0,132.

Det vi netop har regnet ud er sandsynligheden for, at der er mindst to 3'ere blandt de fire terninger. Således skal denne beregning gentages for P("mindst to 4'ere") osv. Men disse sandsynligheder vil jo være fuldstændig identiske med den netop beregnede. Hvorvidt vi spørger om sandsynligheden for mindst to 3'ere eller om sandsynligheden for mindst to 4'ere osv. så skal det give det samme. Derfor kan vi sige,

4*0,132=0,528~53%
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
25. juli 2009 - 15:24 #12
Kære begge,

Da jeg skal beregne flere sandsynligheder vil det være en kæmpe hjælp hvis i vil vise præcist hvordan i kommer frem til resultatet. Jeg takker mange gange :-)

VH
Marc
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
25. juli 2009 - 15:27 #13
Ahh..ok, havde ikke set dit opfølgende indlæg MSJ12.

Here goes again...

Den efterspurgte sandsynlighed er,

P("præcis to 3'ere")+P("præcis to 4'ere")+...+P("præcis to 6'ere")

Her kan benyttes binomialfordelingen. Hvis præcis to terninger skal vise 3, så er sandsynligheden givet ved,

P("præcis to 3'ere")=nCr(4,2)*(1/6)^2*(5/6)^2=0,116.
Den sandsynlighed er identisk for P("præcis to 4'ere"), P("præcis to 5'ere") og P("præcis to 6'ere"). Derfor kan vi gange den beregnede sandsynlighed med 4,

4*0,116=0,467~47%
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
25. juli 2009 - 15:30 #14
For info om binomialfordelingen se
http://da.wikipedia.org/wiki/Binomialfordelingen
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
25. juli 2009 - 15:32 #15
Hej Luigi

Tak for dit svar.

Hvorfor opløfter man 5/6^2 ?
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
25. juli 2009 - 15:38 #16
I Win XP...

Start->Tilbehør->Lommeregner. Her er en knap der hedder "x^2".

Så skriv først: (5/6) og tryk så "x^2"
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
25. juli 2009 - 15:40 #17
Og husk parentesen den er vigtig :)

Det skulle gerne give (5/6)^2=0,69
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
25. juli 2009 - 15:41 #18
Hej Luigi,

Jeg mente hvorfor man opløfter 5/6^2.

Men det kan være at jeg lige skal læse om binomialfordeling og så skrive tilbage.

VH
Marc
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
25. juli 2009 - 15:49 #19
Ohh, i see. Det er svært at følge med i både touren og skrive indlæg på exp ;)

Det er fordi, fx med P("præcis to 3'ere"), så skal to netop to terninger vise 3, mens de to andre skal vise noget andet end 3.

Der er seks sider på en terning og kun en side med 3, derimod er der så fem af de seks sider der ikke viser 3. Der siger vi (1/6)^2*(5/6)^2. Dette er sandsynlig for at et fx. to specifikke terninger viser 3 mens det de to resterende sider der ikke viser 3. Men vi er jo ligeglade med hvilke terninger der giver os de to 3'ere bare vi får dem. Der gange man med hvad der kaldes binomialkoefficienten, som angiver hvor mange muligheder vi har for at to af de fire terninger skal vise 3 (nCr), dvs.

P("præcis to 3'ere")=nCr(4,2)*(1/6)^2*(5/6)^2
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
25. juli 2009 - 15:55 #20
Smukt Luigi,

Jeg takker mange gange. Jeg har jo så kun dit ord for det er rigtig men jeg tror på dig :-)

Vil du skrive det som svar så jeg kan give dig dine velfortjente point.

VH
Marc
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
25. juli 2009 - 15:56 #21
Er lige tilbage om ca. en time...
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
25. juli 2009 - 16:55 #22
Har lavet en lille fejl, sandsynligheden er faktisk en smule mindre, nemlig

0,435~44%

Grunden til denne nedjustering er, at der er nogen sandsynligheder der bliver talt med 2 gange, fx. når vi beregner P("præcis to 3'ere") og P("præcis to 4'ere"), så vil kombinationen med to terninger der viser 3 og to terninger der viser 4 bliver talt med både når vi udregner P("præcis to 3'ere") og P("præcis to 4'ere"). Derfor skal bl.a. sandsynligheden for fælleshændelsen, P("præcis to 3'ere" AND "præcis to 4'ere") trækkes fra sandsynligheden i indlæg #13.

P("præcis to 3'ere" AND "præcis to 4'ere")=nCr(4,2)*(1/6)^2*(1/6)^2=nCr(4,2)*(1/6)^4=0,00463.

Dette er også tilfældet for P("præcis to 3'ere" AND "præcis to 5'ere") osv. optil P("præcis to 5'ere" AND "præcis to 6'ere"), men igen vil disse sandsynligheder være identiske med P("præcis to 3'ere" AND "præcis to 4'ere")=0,278. Der ialt seks sådanne fælleshændelser vi skal tage højde for. Derfor bliver den endelige sandsynlighed, 0,467-6*0,00463=0,435~44%.

Puha, så skulle den være der :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2009 - 17:20 #23
Det sjove er, at i sidste ende er der faktisk præcist 50% chance for at opnå resultatet:

Enten sker det eller også sker det ikke

:-)
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
25. juli 2009 - 18:21 #24
Hej igen:-)

Jeg har siddet og regnet lidt på det, og hvis jeg bruger formlen til 6 terninger får jeg en sandsynlighed på over 100 pct. Kan det passe ?

VH
Marc
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
26. juli 2009 - 12:22 #25
Hejsa!

Nej, den går ikke med sandsynligheder på over 100% :)

Desto flere terninger du tilføjer jo mere skal der holdes styr på når vi beregner sandsynligheden - her tænker jeg primært på alle fælleshændelserne, og man skal dælme holde tungen lige i munden.

Jeg har skrevet et lille program der simulerer de forsøg som du har opstillet. Jeg har afprøvet det med de fire terninger (over en million kast), og her beregner programmet sandsynligheden til 44% - så det burde være rigtigt det vi fik lavet i går :)

Jeg har så simuleret det nye nye forsøg med seks terninger (har gået udfra reglerne er de samme, der skal være to terninger der viser større end 2, og det gør ikke noget at der er 2x2 eller 2x2x2 terninger, der viser større end 2). Her giver programmet sandsynligheden 63%.

Jeg sætter mig lige og regner på det, men det er muligt, at udregninger bliver for omstændige - derfor, hvis du kan leve med det ville jeg foretrække resultaterne fra simulationen :)

Jeg vender tilbage om lidt tid...
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
26. juli 2009 - 12:33 #26
Hej Luigi,

Tak for din tilbagemelding.

Er det muligt at jeg kan få dette "lille" program du har ?

Jeg har selv en Monte Carlo add in til Excel men jeg ved ikke hvordan jeg kan hente de bagvedliggende tal i denne. Jeg får nemlig output som tabel og graf.

VH
MSj
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
26. juli 2009 - 12:52 #27
Jeg har skrevet det i noget der hedder matlab, og har desværre aldrig rigtig arbejdet med excel, men kopierer koden ind, så kan du se om du kan "oversætte" det til noget excel.

count=0;
antalKast=1000000;

for(i=1:antalKast)
    randomVektor=ceil(6.*rand(6,1));
    if(sum(randomVektor==3)==2)
        count=count+1;
    elseif(sum(randomVektor==4)==2)
        count=count+1;
    elseif(sum(randomVektor==5)==2)
        count=count+1;
    elseif(sum(randomVektor==6)==2)
        count=count+1;
    end

disp(['Sandsynligheden',num2str((count)/antalKast*100)]);
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
26. juli 2009 - 12:54 #28
Hej Luigi,

Tak for koden.

Kunne det lade sig gøre med formler ?

VH
msj
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
26. juli 2009 - 13:07 #29
Hej igen!

Jeg kan prøve at lave udregningerne som i #13/#22, men må jeg lige høre hvor mange terninger du skal lave det for, for det kan hurtigt blive uoverskueligt, og med flere og flere terninger ville jeg klart synes at computeren skulle stå og arbejde i stedet for os :)

Ville det hjælpe hvis koden var i java? Så kunne du vel køre det på din computer og selv ændre antal terninger osv.?
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
26. juli 2009 - 13:11 #30
Hej Luigi,

I den nedenstående kode kan man da eksempelvis skrive 4 de to steder der stå 6 "randomVektor=ceil(6.*rand(6,1));" hvis man eksempelvis vil køre simuleringen med 4 terninger istedet ?

VH
MSj
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
26. juli 2009 - 13:16 #31
Hej Luigi,

Det er helt fint med mig at det er simuleringer. Hvis du har et lille program jeg selv kan køre på min com så ville det være helt perfekt. Jeg skal nemlig lave flere forskellige beregninger, men dog med maks 6 terninger. Der er dog forskelle på hvor meget det skal være over. Eksempelvis skal jeg også beregne sandsynligheden for 2 ens over 3 ved kast med 5 terninger.

Jeg takker

VH
MSJ
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
26. juli 2009 - 13:17 #32
Jeg konverterer koden til programmeringssproget java, så kan du forhåbentlig køre det på din computer (kræver du har java installeret), og så kan du nemlig selv bestemme hvor mange terninger der skal slås med osv.

Men er en del tid siden jeg har lavet noget i java, så er ikke lynhurtig til det, men det skal nok lykkedes - bare hav lidt tålmodighed :)
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
26. juli 2009 - 13:20 #33
Jeg takker Luigi.

Hvad skulle jeg gøre uden dig :-)

VH
MSj
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
26. juli 2009 - 14:35 #34
Sådan der! :)

import java.util.*;

public class exp {

    /**
    * @param args
    */
    public static void main(String[] args) {
        // TODO Auto-generated method stub

        int antalTerninger,grænseVærdi,antalKast,count=0;
        Scanner tastatur1=new Scanner(System.in);
        Scanner tastatur2=new Scanner(System.in);
        Scanner tastatur3=new Scanner(System.in);

        System.out.print("Indtast antal terninger: ");
        antalTerninger=tastatur1.nextInt();

        System.out.print("Angiv grænseværdi: ");
        grænseVærdi=tastatur2.nextInt();

        System.out.print("Angiv antal kast i simulering: ");
        antalKast=tastatur3.nextInt();

        int[] array=new int[antalTerninger];

        for(int i=1;i<=antalKast;i++)
        {
            //System.out.println("hej i="+i);
            for(int j=0;j<array.length;j++)
            {
                //System.out.println("hej j="+j);
                array[j]=(int)(Math.random()*6+1);
            }
            A:
            for(int k=grænseVærdi+1;k<=6;k++)
            {
                //System.out.println("hej k="+k);
                if(viserVærdi(array,k)==2)
                {
                    count++;
                    break A;
                }
        System.out.println("Sandsynligheden er: "+(double)count/antalKast*100);
    }

//Angiver hvor mange terninger der viser en given værdi
public static int viserVærdi(int[] intArray, int værdi)
{
    int count=0;
    for(int l=0;l<intArray.length;l++)
    {
        if(intArray[l]==værdi)
        {
            count++;
        }
    return count;
    }
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
26. juli 2009 - 14:57 #35
Hej Luigi,

Tak for det tilsendte

Jeg undskylder min manglende erfaring vedrørende programering :-)

Hvor skal jeg kopier den skrevet kode hen ?

VH MSJ
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
26. juli 2009 - 15:07 #36
Hejsa,

Kopiér koden ind i notesblok (Start->Tilbehør->Notesblok) og gem filen som "exp.java" (Gerne i en mappe der er nem at komme til, fx. c:\terningprogram).

Åben nu en DOS-prompt, (Start->Kør og skriv "cmd")

I DOS-vinduet, find den mappe hvor du har gemt "exp.java", fx. c:\terningprogram.

Når du har fundet filen, så skriv i DOS-prompten, "javac exp.java".

Lad os se om det virker i første omgang.
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
26. juli 2009 - 15:09 #37
Ok det prøver jeg lige.

Jeg er lige væk en times tid, så vender jeg tilbage.

Jeg takker :-)
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
26. juli 2009 - 15:25 #38
Hej Luigi,

Den skriver følgenge når jeg skriver i dos-prompten: "javac exp.java".blev ikke genkendt som en intern eller ekstern komando, et program eller batchfil
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
26. juli 2009 - 16:02 #39
Ved du om du har Java Development Kit (jdk) installeret?

Prøv at søge efter ordet "jdk" (Start->Søg)?
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
26. juli 2009 - 16:45 #40
Ellers så prøv at hente det her,

http://java.sun.com/javase/downloads/index.jsp

Prøv mulighed nr. 4 fra toppen, JDK 6 Update 14.
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
26. juli 2009 - 17:41 #41
Er igang :-)
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
26. juli 2009 - 17:52 #42
Hej Luigi,

Jeg har forsøgt at hente den jkd fil og instal det. Men min vista siger at den ikke kan åbne filen og vil vide hvilket program den skal bruge til at åbne filen med. Jeg valgte windows som mulighed da jeg skulle instal.

VH
Marc
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
26. juli 2009 - 17:55 #43
Jeg kan se filen i kontrol setup, emn kan ikke finde den i start søgning under "jkd"
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
26. juli 2009 - 18:05 #44
Hej Luigi,

Den skriver desværee stadig følgenge når jeg skriver i dos-prompten: "javac exp.java".blev ikke genkendt som en intern eller ekstern komando, et program eller batchfil
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
26. juli 2009 - 18:13 #45
Hejsa Marc!

Det ved jeg ikke helt hvad man skal gøre ved.
Gider du prøve med dette link,

http://download.cnet.com/Java-SE-6-JDK-6/3000-2212_4-10857945.html

Hvis heller ikke dette virker, så synes jeg du skal prøve at oprette et spørgsmål i kategorien (Programmering->Java). I den kategori ved de med sikkerhed hvad der skal til for at du kan benytte det stykke kode givet i #34. Kan selv huske jeg også selv havde nogen problemer med at få det til at virke den gang jeg skulle installere det.
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
26. juli 2009 - 18:15 #46
Den ligger der nu under "jdk" :-)
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
26. juli 2009 - 18:20 #47
Er det lykkedes at installere det?

Er det installeret i mappen c:\jdk?
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
26. juli 2009 - 18:34 #48
Hej Luigi,

Jeg kan finde det under kontrolpanel men ikke inde i programmer
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
26. juli 2009 - 18:36 #49
Jo det ligger under c:skrivebord men windows ved ikke hvordan den skal åbne jdk ? den spørg efter programmet til at åbne med :-)
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
26. juli 2009 - 18:49 #50
Uha, det ved jeg godt nok ikke. Er din vista en 32 eller 64 bits version?
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
26. juli 2009 - 18:52 #51
Når jeg følger linket,

http://java.sun.com/javase/downloads/index.jsp

og vælger mulighed nr. 4 fra toppen, JDK 6 Update 14.

Så ligger der nu en fil på mit skrivebord der hedder,

"jdk-6u14-windows-i586.exe". Gør der også det hos dig?
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
26. juli 2009 - 18:52 #52
Det ved jeg faktisk ikke :-)

Jeg har lavet et spørgsmål under java. Jeg skriver lige til dig hvad resultatet bliver.

VH
msj
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
26. juli 2009 - 18:54 #53
Det er super, jeg følger tråden :)

De skal nok få det til at virke! :)
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
26. juli 2009 - 23:28 #54
Hej Luigi,

Jeg tror tror jeg laver en fejl i dos når jeg skal hente programmet. Jeg er ikke sikker på jeg skriver det korrekt. Vil du ikke være mere specifik vedrørende hvorledes det skal skrives i dos.

Jeg har lavet en mappe på C: der hedder terninger. I denne mappe ligger det kodestykke som du har lavet.

Jeg takker

VH
msj
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 12:14 #55
Når du skal hente programmet, som jeg henviser til i fx #51, så skal du ikke bekymre dig om DOS-vinduet - bare luk det ned. DOS-vinduet skal du kun bruge når du skal køre det stykke java-kode jeg har skrevet.

Når du downloader filen, som angivet i #51, så vil du få en fil der hedder fx. "jdk-6u14-windows-i586.exe", og den skal du dobbeltklikke på, så skulle den gerne installere hvad der er nødvendigt for at du få java-koden til at virke.

Når du downloader filen bliver du spurgt om hvilket operativ system (OS) du bruger, du bruger vista, men er det 32bit eller 64bit? Det kan du finde ud af således,

http://www.mydigitallife.info/2008/03/19/how-to-check-if-windows-vista-xp-and-2003-system-is-32-bit-or-64-bit-x86-or-x64-version/

(Jeg har ikke selv vista, så linket er i orden)
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 12:15 #56
rettelse...
(Jeg har ikke selv vista, så _håber_ linket er i orden)...
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 12:50 #57
Hej Luigi,

Tak for din tilbagemelding,

Det er et 32 bit system.

VH
MSj
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 12:58 #58
Hej Luigi

Jeg tror vi snakker forbi hinanden.

Jeg har dowloadet filen som angivet i #51 og den ligger på mit skrivebord ligesom ved dig. Jeg valgte windows som platform da jeg hentede filen(der er ikke nogen mulighed for at vælge 32 bit). Når jeg klikker på filen på mit skrivebord så kan windows ikke åbne den. Den spørg efter hvilket program den skal bruge til at åbne med.

Det jeg mente #54 er at jeg tror jeg laver en fejl når jeg vil køre din kode. Jeg er ikke sikker på jeg skriver det rigtigt i dos. Jeg kan nemlig ikke finde den mappe hvor koden ligger i inde i dos, men den ligger på mit skrivebord under Terninger.

VH
Msj
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 13:14 #59
Ok. Jeg er helt blank på hvorfor vista ikke kan åbne filen.

Prøv at lave en mappen "rent" på c-drevet. Med dette mener jeg at stien skal være c:\terning.
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 15:02 #60
Hej Luigi,

Hvad sker der når du åbner filen(jdk)som ligger på dit skrivebord ??

vh
msj
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 16:30 #61
Når jeg åbner filen, så starter installationen, med accepter license agreement, tilvalg af komponenter osv. - alt det sædvanlige.

Har du prøvet at lægge kode-stumpen i en mappe bare "rent" på c-drevet, så den er nem at finde ude i DOS-vinduet?
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 16:37 #62
Men problemet må næsten være at du ikke kan installeret den fil.

Prøv at spørge i den anden tråd, helt præcist hvordan du kan afgøre om du har JDK installeret, og hvis ikke, hvordan du så kan downloade og installere det. Du kan altid give dem linket i #54, og høre om det er en af de muligheder, og hvis de siger ja, så prøv at forklare dem, at vista ikke ved hvilket program det skal åbne filen med osv.
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 16:38 #63
hov...linket var selvfølgelig i #51 :)
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 16:49 #64
Hej Luigi,

Tak for din tilbagemelding,

Jeg har lavet en mappe kun på c drevet hvor koden ligger i. Jeg kan også finde denne mappe i dos, emn når jeg så skriver "javac exp.java" så kommer jeg ikke videre :-(

Prøver at installere jdk igen og se om det virker. Jeg tror noj jeg får installeret jdk for filen/programmet ligger jo på mit skrivebord ligesom ved dig. Det er når jeg klikker på filen på skrivebordet at den spørg efter program til at åbne med.

VH
MSJ
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 16:56 #65
Hej Luigi,

Hvad sker der præcist ved dig når du klikker på jdk på skrivebordet ?

vh
msj
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 16:58 #66
Jeg synes dælme det lyder underligt at at vista kommer og spørger om hvilket program der skal åbne den. Er filens logo en kaffekop?

Lige når du åbner dos-vinduet og så hvis du bare prøver at skrive "javac -version", hvad siger den så?
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 17:11 #67
Hej Luigi,

Filens logo er en kaffekop nu fordi jeg har sagt at den skal bruge java til at åbne den med. Når jeg så klikker på denne åbner der sig et dos vindue der lukker meget hurtigt igen 1/2 sekund.

Når jeg skriver "javac-version" skriver den at den ikke kender denne kommando som en internt eller ekstern kommando eller som et program eller batchfil

Er lige væk en time, så er jeg tilbage på min pind :-)

vh
marc
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 17:29 #68
Okay, det var da i hvertfald lidt fremgang :)

Men prøv lige når du kommer tilbage, at åbne et dos vindue og denne gang skriv "java -version". Hvad siger den til det?
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 19:18 #69
Hej Luigi,

Tak for din tilbagemelding.

Når jeg skriver "java -version" i dos skriver den det samme. Kan det have noget at gøre med den bindstreg du bruger efter java. Jeg synes min bindestreg ser større ud end din :-)) ??
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 19:19 #70
Nej det er den samme :-(
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 19:35 #71
Som jeg kan se det, kender dos ikke kommandoen javac :-(
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 19:36 #72
hehe...

Prøv lige at downloade Java Runtime Environment (JRE) fra følgende link.

http://java.sun.com/javase/downloads/index_jdk5.jsp

Den download du skal følge er benævnt "Java Runtime Environment (JRE) 5.0 Update 19".
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 20:07 #73
Er igang :-)

Det kan tage lidt tid før linket bliver sendt til min mail. Vender tilbage :-)
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 20:13 #74
Det er super. Havde ikke set, at man ikke kunne downloade før end man havde sendt noget information. Hvis du har mod på det må du meget gerne prøve endnu et link? :)

https://cds.sun.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/CDS-CDS_Developer-Site/en_US/-/USD/ViewFilteredProducts-SingleVariationTypeFilter

Vælg den fil der fylder 15.5 MB.
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 20:16 #75
Bahh...det kunne man ikke linke til, prøv istedet (som tidligere),

http://java.sun.com/javase/downloads/index.jsp

Men vælg den der hedder "JRE 6 Update 14"
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 20:21 #76
Ok forsøger.

Har lige downloadet den anden.

vh
msj
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 20:27 #77
Ok, bare prøv at installere den der bliver først færdig med at downloade, så må vi se hvad den siger. Hvis ikke den virker må vi prøve den anden. Hvis ingen af dem vil, er jeg småblank :)
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 21:43 #78
Hej Luigi,

Jeg skal lige være sikker på noget

Jeg kan inde i dos finde mappen som jeg har gemt filen i, men hvis jeg skriver selve filnavnet efter jeg har fundet mappen så åbner den selve filen(notesblok) og viser mig koden.du skriver at jeg skal finde frem til filen? hvad mener du med det ?

VH
msj
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 21:54 #79
Hej,

Du skal blot kunne finde filen via dos-prompten (navigere til mappen der indeholder filen)  - ikke åbne noget :)
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 21:57 #80
Har du fået installeret noget? Kan du skrive "java -version" i dos-prompten nu (huske der er mellemrum mellem java og bindestreg)?
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 22:09 #81
Hej Luigi,

Ja så bliver det et desværre :-(

Jeg kan nemlig godt finde mappen c:terningprogram inde i dos. Og når jeg så skriver "javac exp.java" kommer jeg ikke videre.

Over i java kategorien sagde de at jeg skulle sikre mig at java var i path og jeg har så være inde og kigge og det skulle den være. Jeg er selfølgelig ikke helt sikker men med under miljøvariable er der en der hedder classpath c:java osv

Ja nu er gode råd dyre. Jeg må prøve over i java igen :-)

vh
marc
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 22:12 #82
Kan du skrive "java -version" i dos-prompten nu (huske der er mellemrum mellem java og bindestreg)?
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 22:14 #83
Nej den kender ikke denne kommando.
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 22:15 #84
Men det lykkedes at installere en af filerne?
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 22:17 #85
Ja der har ikke være nogle fejl :-)
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 22:19 #86
Øhh nu bliver jeg lige i tvivl om hvad du mener med filer ?

alle downloads skulle være installeret
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 22:22 #87
Ok. kan du finde mappen hvor det er installeret? kan du se om der er nogen mapper der hedder noget med "jre" eller "jdk"?
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 22:29 #88
hvis jeg skriver "jdk" i søg så kommer den fil som ligger på skriveborder frem den vi snakkede om før. Den skriver også at placeringen er på skrivebordet.Hvis jeg kigger under kontropanel så ligger de der alle sammen som programmer. Men jeg er tvivl om hvor jeg ellers kan finde dem.

vh
msj
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 22:34 #89
Når du installerede de filer du downloader, hvor er de så installeret henne? Kender du stien? Mit ligger fx i,

c:\program files\java\

Og inde i denne mappe, "c:\program files\java", der har jeg så nogen under mapper der hedder noget med "jdk" og "jre".
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 22:40 #90
Nej jeg er i tvivl om stien. Den valgte for mig da jeg downloade. Jeg prøver lige at finde den.

vh msj
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 22:43 #91
Jo de ligger der alle sammen under c:\program files\java
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 22:48 #92
Det er jo smukt! Så er det i hvertfald i orden! :)

Er der mange undermapper der hedder noget med "jdk"?

Hvad hedder en af dem helt præcist? Jeg har fx en der hedder "jdk1.5.0_17"
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 22:55 #93
jkd 1,60  jkd 1.60_14  jre 1.50_19  jre 1.60  jre 1.60_03  jre6

vh
msj :-)
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 22:56 #94
undskyld

jdk istedet for jkd
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 23:02 #95
Super! Prøv lige at lukke dos-vinduet ned og åben det igen (hvis det er åbent). Når du åbner det igen så navigerer du til mappen med koden (var det terningeprogram)?. Når du står i mappen, så skrives hele stien,

"c:\program files\java\jdk1.60_14\bin javac exp.java"

Husk at sørg for det hele er stavet rigtigt, med mellemrum de rigtige steder osv.
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 23:03 #96
rettelse...

"c:\program files\java\jdk1.60_14\bin\ javac exp.java"
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 23:22 #97
Hej Luigi

Når jeg skriver følgende:

c:\terningprogram>"c:\programmer\java\jdk1.160_14\bin\javac exp.java"

Skriver den at den angine sti er ikke fundet

vh
msj
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 23:30 #98
Så må der være noget der ikke er stavet rigtigt. Hvad med "jdk1.160_14" er der ikke et 1-tal for meget. Og skal der måske punktum efter 6-tallet så det bliver,

"jdk1.6.0_14"? Bliv ved at tjekke det hele er 100% rigtigt, så skal det nok lykkedes :)
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 23:40 #99
Nå nu skete der noget mærkeligt :-)

Efter jeg havde skrevet det ovenstående rettet for 1 tallet og punktumet så tænkte den lidt og så hoppede den en linje ned og viste bare starten igen ((c:\Terningprogram>

:-)
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 23:43 #100
super! det lyder som der sker noget :). I mappen prøv at skrive "dir". Er der nu dannet en fil der hedder "exp.class"?
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 23:48 #101
Jep der en der hedder exp.class :-)
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 23:50 #102
Ok. Prøv nu i mappen at skrive "java exp". Det er muligt dette ikke virker så prøv i stedet,
"java -cp . exp" (læg mærke til mellemrummene).
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 23:53 #103
Du er en guttermand luigi nu virker det sgu :-)))jubii

Når du skriver grænseværdi så mener du at hvis jeg skriver 3 så betyder det at det er sandsynligheden for 2 ens over 3 (eksempelvis at begge terninger har 4 øjne) ??

vh
msj
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
27. juli 2009 - 23:57 #104
Super det endelig virker! :)
Ja, lige præcis. Du kan prøve med 2 som grænseværdi, så skulle vi gerne få det sandsynligheden som vi tidligere beregnede til 44%.
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 23:58 #105
ja den skriver 43.55 :-)
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
27. juli 2009 - 23:59 #106
ka du ikke skrive det som svar over i java så du kan få de 60 point der ligger der over ?
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
28. juli 2009 - 00:01 #107
...altså med 2 som grænseværdi og 4 terninger skal det give 44% og med 2 som grænseværdi og 6 terninger giver det 66%
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
28. juli 2009 - 00:03 #108
Underligt jeg får en sandsynlighed på 62,75 ved 6 terninger og grænseværdi på 2
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
28. juli 2009 - 00:07 #109
De point du har ude at svømme i java-kategorien synes jeg bare du selv skal tage (smid selv et svar og accepter), og skriv at du har fået det til at virke, smid evt. også et link til denne tråd så folk kan se det. Men super det omsider kom til at virke :)

Det tog os kun lidt over 100 indlæg - vi er bare skide gode :D

Sorry, det er også mig der skriver forkert, skal give 63%, se evt. #25
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
28. juli 2009 - 00:09 #110
Ja skide gode :-))

Håber vi mødes herinde igen.

Jeg takker mange gange for hjælpen

vh
msj
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
28. juli 2009 - 00:15 #111
Det var så lidt! :)

Forresten kan du også uddele point i den anden tråd til dem der har gjort et forsøg, så risikerer vi ikke at nogen føler sig snydt eller noget :)
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
28. juli 2009 - 00:23 #112
Hvordan kan jeg give skou point ?
vh
msj
Avatar billede vejmand Juniormester
28. juli 2009 - 07:23 #113
Det gør du ved at oprette et spørgsmål med overskriften:
Point til _skou_

Og i brødteksten skriver du:
Ref.: http://www.eksperten.dk/spm/881743[/b]

Så kan alle se hvorfor der skal overføres point.

Efter spørgsmålet er oprettet, sender du en kommentar her, hvor du linker til det nye spørgsmål, så kan _skou_ let finde det. :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
28. juli 2009 - 07:27 #114
Hmm, det gik ikke så godt, vi prøver lige igen:

Det gør du ved at oprette et spørgsmål med overskriften:
Point til _skou_

Og i brødteksten skriver du:
Ref.: http://www.eksperten.dk/spm/881743
Avatar billede MSJ12 Nybegynder
28. juli 2009 - 12:15 #115
Hej vejmand,

Jeg takker :-)

vh
msj