Avatar billede SArndal Praktikant
09. august 2009 - 11:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Køb af bærbar til skoleophold

Hej Eksperter :)

Jeg er lidt i tvivl om priserne på nutidens "fornuftige" grafiske arbejdscomputere.
Jeg er blevet rådet til at købe 3 forskellige PC'er, da alle tre indeholder Nvidia Quadro-kort.
Mit spørgsmål er derfor, om det kan være rigtigt at, hvis man skal købe en bærbar med Quadro-kort, om prisen starter på 11.000,- kr. inkl. moms?

Mvh
Den kommende It- og elektronikteknolog studerende :=)
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. august 2009 - 16:00 #1
Det er ganske korrekt.
De maskiner er fuldt optimerede med chipsæt, HDD m.m. til at kunne klare store grafiske opgaver.

11.000 for en notebook med sådan et kort er faktisk billigt.

Hvad skal du bruge maskinen til specifikt?
Avatar billede SArndal Praktikant
09. august 2009 - 17:17 #2
Den skal bruges til specielle grafiske programmer, har ikke en helt specifik liste over disse programmer endnu, men har fået af vide, at det er temmelig tunge og store grafiske programmer :)
Men computerne er umiddelbart ikke meget bedre optimeret mht. cup og ram-type, selvom man er oppe i den prisklasse, og det undre mig lidt.. Den maskine til 11.000,- jeg snakker om er "HP Compaq Business Notebook 8510p", og når jeg ser nærmere på dens specs. bliver jeg forundret over, at den kan ligge i det prisleje, taget i betragtning at et Quadro-kort vel ligger i prisklassen omkring 1k :)?
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. august 2009 - 20:30 #3
Med en Business notebook er du sikret at du kan få hardware/reservedele (f.eks. kabinet) om 3 år.
Desuden er garantien også anderledes for business maskiner, end for consumer modeller.
Consumer = notebook til privat brug.

Kabinet m.m. er også af en bedre kvalitet.
man er også sikker på at hardwaren er 100% identisk med en anden maskine af samme model. Specielt godt hvis et firma skal ghoste et antal maskiner. Dette kan man ikke være sikker på med en consumer model.

Jeg kunne blive ved med fordele ved en business model fremfor consumer, men jeg tror du har fattet pointen nu :)
Avatar billede SArndal Praktikant
10. august 2009 - 10:07 #4
Jah, jeg er sådan nogen lunde med nu, men at min skole kalder computere for tidsvarende computere, er jeg meget uforstående overfor, men du har jo så lige givet mig et eksempel på dens "tidsvarenhed" :)
Jeg kan bare ikke forstå, hvorfor prisen på en sådan computer ikke er faldet siden august sidste år?
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. august 2009 - 20:25 #5
Det passer nu ikke helt...
Ved da at Celcius maskinerne fra Fujitsu er faldet ca. 10 %...
Altså de gamle modeller :)