Avatar billede k_jr Nybegynder
19. august 2009 - 15:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Rewrites belastning på apache

Hej eksperter

Hvordan er belastningen for apache, hvor den skal lave en del rewrites?

Sidder og overvejer hvilken indflydelse sådan en blok her (gentaget 5-6 gange på forskellige ord) har:

RewriteRule ^category/$ category.php
RewriteRule ^categoryies/$ category.php
RewriteRule ^category/([a-zA-Z0-9_-]+)$ category.php?request=$1
RewriteRule ^category/([a-zA-Z0-9_-]+)\.html$ category.php?request=$1
RewriteRule ^category/([a-zA-Z0-9_-]+)/$ category.php?request=$1

(php'en skal kun tjekke om en given fil eksisterer og ellers compile den)

Mvh
Avatar billede k_jr Nybegynder
19. august 2009 - 15:38 #1
Glemte lige - sitet har/vil få knap 50.000 brugere pr. måned og målet er 300.000 sidevisninger pr. måned...
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2009 - 15:40 #2
Det koster lidt CPU.

Men nu skal du bevare perspektivet.

Lad os sige at:
  rewrite koster 10 mikro sekunder CPU tid
  fortolkning af PHP side koster 1 milli sekund CPU tid
  laesning fra database koster 100 milli sekunder real tid

Det kan ikke betale sig at bruge for meget tid paa at optimere rewrite delen.
Avatar billede k_jr Nybegynder
19. august 2009 - 21:17 #3
Hej Arne

Problemet er netop, at jeg ikke ved hvad det "koster", men hvis dimensionerne du fremsætter er nær korrekte, er det vist ikke noget problem. :-))

Tak for hjælpen.
Smid gerne svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2009 - 23:58 #4
Jeg har ikke målt det.

Men udfra min vurdering af hvad de forskellige handlinger resulterer i på computeren, så er det ikke et helt dårligt bud.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2009 - 23:58 #5
Og et svar.