Avatar billede nizling Nybegynder
24. august 2009 - 10:40 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

partition hjælp

Hey alle.. er nu startet på uddannelse som data tekniker..

vi har i klassen valgt at køre med windows 7, XP og linux..
det jeg mangler er et program til at kunne oprette flere partitioner.. og det skal være gratis..

desuden nogen som har en guide til ydeevne da de her computere
ikke har det bedste ^^

tak på forhånd
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2009 - 11:49 #1
Nu kan alle de systemer du nævner jo partitionere disken under installation, men forstår godt du helst vil lave alle partitioner på forhånd. Der findes flere muligheder, jeg ville vælge Gparted som du kan læse om og finde downloadlink til her: http://en.wikipedia.org/wiki/GParted

Ellers kan de fleste Linux Live cd'er partitionere for dig, men da mange af dem alligevel indeholder Gparted som partitionsmanager kan du lige så godt gå direkte til kilden :-)

Gparted kan hentes som Iso så du kan lave en boot disk og partitionere derfra på en uformatteret disk.

Hvis du påtænker at dualboote alle 3 systemer, så være opmærksom på at Win7 opretter en ekstra partition til systemgenoprettelse, så den optager altså 2 primære partitioner.

Vedr. ydeevne så ville jeg droppe alt om diverse freeware programmer der lover at forbedre den for dig, det er efter min mening så minimalt hvad du får ud af det at det i bedste fald er ligegyldigt. Afinstaller i stedet alt du ikke har brug for, deaktiver unødvendige visuelle effekter, tøm jævnligt cache og temp mapper.

Til afprøvning af systemer er en virtuel manager som VMware eller Virtualbox rigtig gode da de opererer udenfor maskinens grundsystem, men hvis dine maskiner har begrænset ydelse er det nok ikke så godt.
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2009 - 15:16 #2
Kom du videre med det?
Avatar billede nizling Nybegynder
30. marts 2010 - 13:50 #3
Det var super... smid et svar så kaster jeg pointsne i fjæset på dig :D
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2010 - 15:09 #4
Jamen det får du så her :-)