Avatar billede Mikkel272 Nybegynder
03. september 2009 - 16:44 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Downgrade Vista til XP

Jeg købte for nyligt en stationær PC fra Aldi som havde preinstalleret Vista på, og jeg ville derefter downgrade til XP. Jeg har en original XP CD i forvejen (Ved ikke hvad SP der er på).

Her er hvad jeg gjorde:
Ændrede SATA til IDE
Formaterede min C: partition
Installerede XP som NTFS på den

og så kommer jeg til det punkt hvor den bliver færdig med installationen og genstarter, og efter den har genstartet skriver den "Fejl ved indlæsning af operativsystem", og jeg kan ikke komme videre..

Jeg skrev ind til Medion (dem som laver PC'erne) efter hjælp, og her er deres svar:

"1. Den nemmeste løsning.
Virker dog ikke på alle computere og som regel kun på Pc'er.

1.1. I opstart af computeren skal du gå ind i Bios, dette gøres ved at trykke på Delete

1.2. Integrated peripherals

1.3. Onchip IDE device

1.4. S-ATA mode

1.5. Herinde skal du ændre ACHI til IDE

2.  Lidt mere kompliceret.
Virker kun hvis du har diskettedrev på computeren du kan bruge.

Først skal du tjekke om du på din Application & Support CD har en F6 Floppy disc creator (F6FLPYC) under mappen Drivers.

Hvis ikke, skal du downloade den fra http://downloadfinder.intel.com/scripts-df/Product_Filter.asp?ProductID=2101

2.1. Ved starten af installation skal du trykke på F6 for at installere en tredje part SCSI eller RAID drivere.
- Når opfordrede tryk da "S" for at specificere aditionelle enheder.

2.2. Når du er opfordret til at indsætte din CD, FLOPPY eller USB skal du indsætte dit medie (det som du har lavet med F6FLPYC) og trykke enter.

2.3. Når du når dette punkt skulle du gerne være præsenteret for en vid række muligheder, hvoraf du skal vælge den der passer sammen med dine chipsets.
- Intel(R) 82801IR/IO SATA RAID Controller (Desktop ICH9R)
- Intel(R) 82801IR/IO SATA AHCI Controller (Desktop ICH9R)
- Intel(R) 82801HEM SATA RAID Controller (Mobile ICH8M-E)
- Intel(R) 82801HEM SATA AHCI Controller (Mobile ICH8M-E)
- Intel(R) 82801HBM SATA AHCI Controller (Mobile ICH8M)
- Intel(R) 82801HR/HH/HO SATA RAID Controller (Desktop ICH8R)
- Intel(R) 82801HR/HH/HO SATA AHCI Controller (Desktop ICH8R)
- Intel(R) 631xESB/632xESB SATA RAID Controller (Workstation ESB2)
- Intel(R) 82801GHM SATA RAID Controller (Mobile ICH7RM)
- Intel(R) 82801GBM SATA AHCI Controller (Mobile ICH7M)
- Intel(R) 82801GR/GH SATA RAID Controller (Desktop ICH7R/DH)
- Intel(R) 82801GR/GH SATA AHCI Controller (Desktop ICH7R/DH)

2.4. Tryk enter for at fortsætte. Dit media tilkoblet ved den næste genstart (reboot), eftersom setup skal bruge filerne til den er færdig.

Nu skulle xp gerne kunne køre.

3. Den svære og komplicerede.
Anbefales kun hvis du har styr på at rode med computere. Virker dog næsten altid.

Du skal først starte med at downloade et program kaldet 32-bit Floppy Configuration Utility fra http://downloadfinder.intel.com/scripts-df/Product_Filter.asp?ProductID=2101

Når du har downlaodet det program kan du oprette en diskette med de drivere du skal bruge for at kunne installere XP på en maskine der er bygget til Vista.. I dette tilfælde skal du bare bede den om at ligge de fiiler den laver i en mappe du laver til dette.

Herefter skal du have fat i et andet program der hedder nLite (søg på google og download det!). Dette program kan oprette en ny Windows XP cd ud fra den du har, men du kan samtidigt tilføje de drivere som du oprettede med det andet program (32-bit Floppy Configuration Utility) - du gemte filerne som det program lavede i en bestemt mappe!
Du kan finde en beskrivelse af hvordan du skal gøre her: http://www.nliteos.com/guide/part1.html (oppe i toppen kan du skifte mellem Part1 - Part2 og Part3).  Ellers kan du også se en guide som er specifik for at lave en XP disk med de driver du skal bruge her: http://www.msfn.org/board/index.php?s=e68aac41af363a1229cb21802f5256b5&showtopic=107504 - der er samtidigt tips til hvordan du skal gøre med de forskellige chipsets. De to forrige er begge guider på engelsk og de mest grundige. Hvis du har brug for en på dansk kan du prøve følgende: http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=4412

Når du har lavet din XP disk i nLite burde du kunne installere XP med den.
Dette er en generel guide, hvis du har specifikke spørgsmål angående hvordan bestemte ting skal gøres må du spørge i et Forum på nettet, da vi ikke kan yde nogen support på hvordan du skal bruge nLite."

Jeg havde jo allerede prøvet mulighed 1, som ikke virkede. Jeg har ikke noget Floppy drev, så mulighed 2 kan jeg ikke bruge, og jeg forstår ikke helt det med nLite. Jeg ved ikke hvilke drivere jeg skal downloade, eller hvordan jeg skal integrere dem og lave en ny XP cd..

PS: har også hørt fra nogle at jeg skal slette alt inklusiv min backup partition med Killdisk, men det ved jeg ikke om jeg tør.

Jeg kan heller ikke installere vista, den finder slet ikke CD'en

Håber stærkt på at i kan hjælpe mig her...
Mvh
Mikkel
Avatar billede Mikkel272 Nybegynder
03. september 2009 - 16:47 #1
Lidt info derudover:
AMD Phenom™ X4 9650 Quad-Core processor
Original Windows Vista® Home Premium 32 Bit
CD-/DVD-brænder
ATI Radeon™ HD4550 DirectX®10 grafikkort
HD-audio 8-Kanal
HDMI & eSATA
640 GB harddisk
4 GB hukommelse
Avatar billede resten Nybegynder
03. september 2009 - 17:40 #2
Du kan lægge dine sata driver ned på din disk ved hjælp af denne guide.

http://www.helgec.dk/sata.html
Avatar billede Mikkel272 Nybegynder
03. september 2009 - 19:48 #3
Tak for svaret,

Jeg har lige læst hele guiden men jeg har lige et spørgsmål inden jeg begynder.

Jeg sidder på producentens hjemmeside og kigger, og er lidt i tvivl om hvilken driver jeg skal hente, det er højst sandsynligt en af de her to, men jeg ved ikke hvordan jeg vælger:

[u]Downloads til PC Medion Akoya 4684.01 (DK)

Chipset Driver ATI RS 780C
Win XP/Win XP Media Center/Win XP 64bit
20.01.2009      -    Ver: 8.561

Chipset Driver ATI RS 780C
Win Vista 64bit/Win Vista 32bit
20.01.2009      -    Ver: 8.561[u]
Avatar billede resten Nybegynder
03. september 2009 - 20:21 #4
Efter det er xp du skal ahve indstaleret ville jeg mene du skal bruge den første Ver: 8.561 da den understøtter alle xp versioner.
Avatar billede Mikkel272 Nybegynder
03. september 2009 - 22:56 #5
Tak, jeg forsøger mig med det i morgen aften og skriver derefter :).
Avatar billede Mikkel272 Nybegynder
04. september 2009 - 20:58 #6
Jeg har gjort hvad der stod i guiden, og er nu kommet til punktet hvor jeg skal redigere txtsetup.sif, og der er jeg rimelig lost. Hvordan finder jeg ud af hvad der skal stå over End of File tegnet?
Avatar billede resten Nybegynder
04. september 2009 - 22:02 #7
Nu sider jeg ikke lige med en xp ved hånden men der står på siden ANG "end of file"

I notesblok åbner du filen c:\xpcd\i386\txtsetup.sif - gå til dokumentets slutning her ser du et specielt tegn (end of file)

Når du er sikker på at du har redigeret filen korrekt, husk tegnet "end of file" skal stå i bunden klikker du på gem
Avatar billede resten Nybegynder
04. september 2009 - 22:05 #8
Arre se bort fra den kommentar :|

Ellers brug Nlite den kan lave det hele for dig og er noget mere brugervenlig.

Men ellers kommer jeg lige forbi i morgen da jeg lige pt ikke er hjemme men på job.
Avatar billede Mikkel272 Nybegynder
08. september 2009 - 18:41 #9
Har prøvet at bruge nLite nu, men jeg er ikke sikker på jeg har gjort det rigtigt..

Jeg downloadede driverne og pakkede dem ud, men da jeg skulle integrere driverne var der kun 1 fil?

Anyways, jeg fortsatte med kun at integrere den fil. Gemte som et ISO image men nu står jeg og ikke kan brænde det ned på en CD da min trial version af magicISO kun kan brænde 300mb :S

hvad gør jeg? og har jeg gjort det rigtigt?
Avatar billede resten Nybegynder
08. september 2009 - 18:48 #10
Ja det vil jeg mene.

Men hent http://www.imgburn.com/ den er gratis og brænder alt.
Avatar billede Mikkel272 Nybegynder
08. september 2009 - 19:30 #11
Tak, kigger lige på det :)
Avatar billede Mikkel272 Nybegynder
08. september 2009 - 19:40 #12
Nu har jeg så brændt det ned på CD'en.

Hvad skal jeg helt præcis gøre nu? Jeg vil helst ikke lave rod i det igen..

Slette den nuværende XP installation og installere igen med den nye CD?
Avatar billede resten Nybegynder
08. september 2009 - 20:56 #13
Jeps du starter forfra på ny.
Avatar billede Mikkel272 Nybegynder
08. september 2009 - 23:02 #14
Sådan, nu virker det fandme! :D
Nu skal jeg bare finde ud af hvordan jeg installerer net på den.

Du skal vel også have nogle point? :)
Avatar billede resten Nybegynder
09. september 2009 - 07:10 #15
Tillykke med det :)