Avatar billede net-base.dk Nybegynder
08. september 2009 - 09:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

kan google indexsere sider med ajax?

Jeg er gået igang med at lave et site, og ville bare høre om google.com kan indexsere siden hvis jeg bruger ajax til at hente siderne ind med?
Avatar billede keysersoze Guru
08. september 2009 - 09:50 #1
som udgangspunkt nej - alt hvad der består af javascript vil søgemaskinerne ikke forstå. Samtidig vil du også kunne miste en masse brugervenlighed du brugerne ikke kan linke direkte til undersider.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
08. september 2009 - 10:21 #2
Ja det med link til undersider havde jeg så ikke lige set. det har du self ret i, fandt så også et andet problem som var at refresher folk siden så ryger de tilbage til "start"
Avatar billede keysersoze Guru
08. september 2009 - 10:40 #3
korrekt - ajax er på mange måder fantastisk smart men på mindst lige så mange punkter helt utroligt usmart. Derfor skal det virkelig overvejes grundigt før det tages i brug.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
08. september 2009 - 10:47 #4
ja, syntes det er smart. nu ved jeg ik om ajax kan læse/skrive cookies for så kunne man godt løse problemet med refresh, men hvis google ikke kan indexere siden så er det jo faktisk lige så smart som at skyde sig selv i foder ;)

det er derfor lagt på hylden igen :D
Avatar billede keysersoze Guru
08. september 2009 - 19:55 #5
du kan løse problemet med refresh ja - men du kan fx stadigvæk ikke sende mig et direkte link til en underside. Der er ingen tvivl om at man kan få nogle lækre ting ved at benytte ajax - men som sagt kan bekostningerne være store.

En mulighed var at præsentere søgemaskiner og brugere for forskellige muligheder - men det kan også være farligt da søgemaskinerne tolker det som snyd og så koster det en masse arbejde.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
08. september 2009 - 20:11 #6
Yeps. alt der er jeg inde i. min største bekymring var faktisk om google kunne indexere siden... så siden bygges ikke primært med Ajax kan jeg godt se.

Tak for hjælpen.