Avatar billede IvarHA Praktikant
08. september 2009 - 16:21 Der er 2 kommentarer

Fortløbende nummer i tilføjelsesforespørgsel

I forbindelse med en ekstern tilknyttet database, har jeg lavet en tilføjelsesforespørgsel, hvor jeg skriver til en lokal tabel. Et af felterne skal indeholde fortløbende nummer som starter med 1.
Tabellen slettes inden næste overførsel og nummerering skal igen starte med 1.
Autonummerering kan bruges, men da det kræver komprimering af databasen inden der laves ny overførsel er det ikke brugervenlig. Komprimering af database kan jeg ikke få til at virke via macro, for ellers havde jeg løsning med dette.
Bruger Access 2003 og bruger ikke SQL-programmering uden guiderne.
Kan jeg lave en funktion via Felt - Generer i min tilføjelsesforespørgsel som kan bruges?
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2009 - 20:33 #1
1+nz(dmax("<fortløbende feltnavn>","<tabelnavn>"),0)
Avatar billede IvarHA Praktikant
19. oktober 2009 - 11:28 #2
Desværre kan jeg ikke få det til at virke. Har også forsøgt at angive tabelnavn forud for <fortløbende feltnavn>, men uden held.

Jeg fik i stedet denne rutine som efterfølgende opdaterer tabellen.

Public Function plusEn(mintbl As String, mitfelt As String)
'Tbl-Hentet_rekvisitionslinjer

Dim wrkJet As Workspace

    Dim mindb As Database
    Dim minrst As Recordset
    Dim i As Integer

    Set mindb = CurrentDb()
    Set minrst = mindb.OpenRecordset(mintbl, dbOpenDynaset)
    i = 1
    'If minrest.EOF = True Then MsgBox "Ingen poster": Exit Function
    minrst.MoveFirst
    Do While minrst.EOF = False
    minrst.Edit
    minrst(mitfelt) = i
    minrst.Update
    minrst.MoveNext
    i = i + 1
    Loop

End Function

Tak for forsøget