Avatar billede slock Novice
11. september 2009 - 17:30 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Zyxel 660h-61 på Telia adsl how to?

Hej Eksperter,

Jeg er lige overgået til Telia bredbånd fra Telenor.
Telia har sendt mig en Thomson 712'er router som jeg ikke er helt tilfreds med.
Jeg har nu en Zyxel liggende fra Telenor som jeg hellere vil bruge.
Jeg synes at ha fundet ud af at konfigurationen burde se sådan ud:

PPPoA
VPI/VCI 0/101
VC MUX

Brugernavn: TN-XXXXX
password: xxxxxxxxx

brugernavn og pass går jeg ud fra er det samme som står i velkomstbrevet.

Ser dette helt forkert ud? Jeg kan nemlig ikke få det til at virke.
Avatar billede hest42 Nybegynder
11. september 2009 - 21:21 #1
du skal sætte routeren op til rfc1483 bridge mode.
brugernavn og anvendes ikke.

    * Mode: Bridge
    * Encapsulation: RFC 1483
    * Multiplex: LLC
    * Virtual Circuit ID: VPI: 0 VCI: 101
Avatar billede slock Novice
11. september 2009 - 21:56 #2
Det kan jeg nu ikke forstå.
Hvis du sætter den til at bridge så mister jeg jo routningsfunktionen i den.
Så skal alt godkendelse, tildeling af ip osv. jo foregå gennem en pc. Eller hvordan?

Hvis jeg sætter den op som du beskriver får min pc ikke tildelt en ip. Hverken fra routeren eller fra telia.
Avatar billede hest42 Nybegynder
12. september 2009 - 08:19 #3
hvis du ikke får en ip adresse med den opsætning, har du enten gjort det forkert, eller også er den adsl linie afbrudt?

Kan du lave dsl handshake med DSLAM'en?

Du kan også vælge routning istedet for bridge, men vær opmærksom på at du da også skal køre nat og det er boksen vældig dårlig til, specielt hvis du har behov for mange connections.

Din opsætning vil i så fald skulle se således ud.

    * Mode: Routing
    * Encapsulation: ENET ENCAP
    * Multiplex: LLC
    * Virtual Circuit ID: VPI: 0 VCI: 101
Avatar billede hest42 Nybegynder
12. september 2009 - 11:48 #4
iøvrigt - hvis du ikke har noget problem med at køre NAT, hvorfor vil du så ikke bruge thomson routeren?
den er imho et væsentlig bedre valg end zyxel kassen til den opgave.
Avatar billede slock Novice
12. september 2009 - 11:50 #5
Hvis jeg sætter den op til

    * Mode: Routing
    * Encapsulation: ENET ENCAP
    * Multiplex: LLC
    * Virtual Circuit ID: VPI: 0 VCI: 101

Vil den have ip adresser. Her har jeg tastet min faste ip, subnet og gateway, men får stadig ikke hul ud af til.
Jeg kan se at dsl linjen kommer op, men kan ikke komme videre derfra.
Avatar billede justrace Novice
16. september 2009 - 07:52 #6
De fleste med fast (Statisk) IP, skal alligevel sætte den til DHCP-tildelt. Det er så udbyderens router/ der bare sørger for at tildele den faste IP.

Husk også at der typisk er op til 75 min. releasetime før du kan sætte noget andet udstyr til, da det er bundet af MAC-adressen i den tid.
Avatar billede justrace Novice
20. september 2009 - 14:45 #7
?