Avatar billede S-Larsen Nybegynder
14. september 2009 - 20:00 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Problem med mailserver (hMailServer)

Hej

Jeg er stødt ind i et problem, da jeg har skiftet fra Surftown webhotel, hjem til egen server.
Jeg har installeret hMailServer, og en webmail klient. Men jeg kan kun få hMailServer, til at modtage mails.

Når jeg sender, kommer følgende mails retur fra serveren:

Error Type: SMTP
Error Description: Unable to find the recipients email server. The DNS query has failed.

Der er lavet en A record, som er mail."mitdomæne".dk (gratisdns.dk) og tilhørende MX record.

Men jeg forstår ikke, hvordan jeg kan modtage og ikke sende mails?
- Jeg kan godt sende mellem egne mailkonti's.

I hMailServer, har jeg under -> Protocols -> SMTP, sat hostname til danhelp.dk. SMTP relayer er blank.
Der er hul igennem til port 25.
Avatar billede justrace Novice
14. september 2009 - 22:42 #1
Hvilken udbyder?

Du skriver der er hul igennem til port 25, men er du sikker på det?

Hvor lang tid siden er det du rettede DNS?
Avatar billede S-Larsen Nybegynder
15. september 2009 - 16:28 #2
Det er 14 dage siden DNS blev rettet.

Ja, der burde være hul igennem, jeg kan i alt fald bruge telnet til, at kontakte mail serveren. Og andre kan sende mails til serveren.
Avatar billede justrace Novice
15. september 2009 - 16:38 #3
Ok, så er det bare lige hvem du har som udbyder?
Avatar billede S-Larsen Nybegynder
15. september 2009 - 17:50 #4
Jeg har Telenor (Cybercity)
Avatar billede justrace Novice
15. september 2009 - 18:08 #5
Prøv at indsætte det du har fået oplyst som din smtp, i feltet smtp-relayer. (eks.: "smtp.telenor.dk" eller lign.)

Mange udbydere vil ikke åbne for udgående på port 25, men det har ikke betydning for funktionaliteten, og heller ikke for hvor afsenderen ser dine mails komme fra.
Avatar billede S-Larsen Nybegynder
15. september 2009 - 18:22 #6
Okay, men jeg har to muligheder:

Local host name (Delivery of e-mail) ->
skal der stå danhelp.dk eller mail.danhelp.dk?
(Begge ligger som A-record på gratisdns.dk)

SMTP relayer
Remote host name (Delivery of e-mail) ->
der skal så stå -> mail.telenor.dk

Det er den server, de siger man skal bruge til Outlook, så det må vel også gælde min mail server?

http://www.telenor.dk/privat/kundeservice/kundeservice_bredbaand/teknisk_hjaelp/email/opsaetning_af_email/outlook_express_6_0/
Avatar billede S-Larsen Nybegynder
15. september 2009 - 18:25 #7
Error Type: SMTP
  Remote server (212.242.42.50) issued an error.
  hMailServer sent: AUTH LOGIN
  Remote server replied: 535 5.7.8 Error: authentication failed: Invalid authentication mechanism
Avatar billede justrace Novice
15. september 2009 - 18:38 #8
Det du har skrevet i MX på gratisdns, er til at dirigere indgående mail, og har ikke noget med udgående mail at gøre.

Du kan også prøve at bruge "localhost", og se om det virker.

Syntes du skal prøve den første, men også prøve "mail.telenor.dk".

Hvis der er hul begge veje på port 25, burde den første mulighed virke.
Avatar billede justrace Novice
15. september 2009 - 18:39 #9
Glemte lige at du skal indtaste logon til "mail.telenor.dk" hvis den skal virke.
Avatar billede justrace Novice
15. september 2009 - 18:53 #10
En lille "bagatel", men sæt kryds i "Server requires auth..." og udfyld felterne hvis du bruger telenor. :)

Forøvrigt er hmail en af de bedste mailservere man kan bruge. :)
Avatar billede S-Larsen Nybegynder
15. september 2009 - 19:55 #11
Jeg fik det til, at virke.

smtp.telenor.dk i relayer, det er så bare ikke hvad Telenor skriver på deres hjemmeside..

Men takker for hjælpen, og læg et svar, da du har hjulpet mig godt på vej :D!!!

Og ja, hmail er en god, gratis server :D
Avatar billede justrace Novice
15. september 2009 - 20:09 #12
Det er ikke første gang en internetudbyder ikke har styr på deres guides, eller opdaterer dem efterhånden som de laver om på deres indstillinger. :)

Men godt du fik det til at virke.

Så mangler du jo bare en web- og ftp-server. :)
Avatar billede S-Larsen Nybegynder
15. september 2009 - 21:13 #13
Filezilla FTP server, Apache 2, PHP, MyQSL, samt WebMail.

Det var kun lige, at sende mails, som ikke lige gik helt efter planen, det andet er oppe at køre!!! :P

Tak
Avatar billede justrace Novice
15. september 2009 - 21:22 #14
Ok, fino. Hvad platform kører du det hele på?
Avatar billede S-Larsen Nybegynder
15. september 2009 - 21:24 #15
Hehe, kører MediaPortal sammen med, samt server til fil-deling (lokalt mellem Media centerne) - så, ja, desværre Windows XP!!!

Meen min bærbar er Ubuntu :)
Avatar billede justrace Novice
15. september 2009 - 21:59 #16
Ok, tænkte bare på at en sme-server så måske var noget for dig at kigge på. Den klarer det hele næsten "on the fly". Kræver næsten ingenting hardwaremæssigt, blot skal den have 2 netkort.

Kører på en gammel 1200 mhz med 256 mb ram. 30 domæner med 0ver 400 mailadresser, og 22 sql-databaser. Og den sveder aldrig. :)