Avatar billede dosto Praktikant
15. september 2009 - 12:15 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Optage på dvd optager fra YouSee digitalboks?

Hej. Jeg har været i Tdc butikken idag og fået en digitalboks så vi bl.a. kan se Canal 9. Da jeg læser i manualen, går det op for mig, at jeg ikke kan optage den digitale kanal på min dvd optager (for derefter at brænde det på dvd).......eller kan jeg?
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2009 - 12:39 #1
Det kræver at DVD optageren er koblet til digitalboksen.
Er det med antennekabel, skal du på DVD optageren finde den kanal som digitalboksen sender på.
Er det med scart kabel, skal du på DVD optageren anvende en line-in indgang for at se digitalboksen.
Avatar billede dosto Praktikant
15. september 2009 - 12:52 #2
ok, der står i manualen at det kun er det analoge signal der bliver videresendt til dvd optageren (den har ikke dvb-c tuner)
Avatar billede dosto Praktikant
15. september 2009 - 12:53 #3
Canal 9 bliver kun sendt digital
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2009 - 12:55 #4
Med en antennekabel forbingelse, så skal du håbe, at Canal 9 sendes analog.
Med scart bør det være underordnet, da scart kører uden om tuneren.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
15. september 2009 - 13:01 #5
Som dragonknight siger: Tilslut din box til din recorder med scartstik, så kan du optage alt, hvad boxen modtager.
Avatar billede dosto Praktikant
15. september 2009 - 13:09 #6
ok, vi må prøve at sætte den til. Vi har bundet os i 6 mdr., men de 4 er gratis, så det er ikke så slemt, hvis det ikke virker. Ærgeligt dog, jeg havde lige regnet med at kunne optage nogle af de sas liga kampe som de sendte
Avatar billede norbert_ Nybegynder
15. september 2009 - 13:14 #7
Det kan du også.
Du tilslutter med scartstik i en af de indgange bagi recorderen, og så bruger du boxen som TV-tuner i stedet for den indbyggede tuner, der er i recorderen. Den anden scartudgang kan du sætte til dit TV, så du også kan se på TVet uden om recorderen. Jeg har brugt det system i flere år - også i VHS-perioden.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
15. september 2009 - 13:15 #8
Men din antenne skal naturligvis også tilsluttes boxen, ellers modtager den intet signal.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2009 - 13:15 #9
Hvis din DVD optager ikke har scart stik, så giver RCA stik samme funktion. Det er dem med en forholdsvis tyk centerpin med en rund cylindrisk "skærm" udenom. Videodelen er som regel gul, og lyden rød og hvid, rød og sort eller rød grå.
Der er altså 3 ledninger i en stereo RCA forbindelse, og der kan fåes kabler med scart i den ene ende, og RCA i den anden, hvis digitalmodtageren har scart.
Avatar billede dosto Praktikant
15. september 2009 - 13:19 #10
Der står i hhv. manual for Box og recorder: Boxen skal tilsluttes tv med HDMI og recorder med antenne + scart.
Recorder skal tilsluttes tv med HDMI
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2009 - 13:23 #11
Recorderens HDMI er en udgang, og HDMI på TV'et er indgange, så recorderen optager ikke over HDMI, men over antennekabel eller SCART/RCA.

Hvorfor de skriver Antenne + scart, kan jeg ikke gennemskue, for en af dem burde være tilstrækkeligt.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
15. september 2009 - 13:23 #12
Så gør du bare det, hvis din recorder har HDMI-udgang. Ellers bruger du bare scart.
Avatar billede dosto Praktikant
15. september 2009 - 13:25 #13
min fejl. det var 2 måder at tilslutte den på. Jeg bruger selvfølgelig antennen fra box til recorder
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2009 - 13:25 #14
Antenneindgangen på recorderen går gennem recorderens tuner, og SCART/RCA kører udenom tuneren, og går direkte i en audio/video indgang på recorderen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2009 - 13:26 #15
Hvis du bruger antenne fra boks til optager, så kræves der digital tuner i optageren for at optage digitale signaler.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
15. september 2009 - 13:27 #16
Man tilslutter antennen til boxen, derfra til recorderen og derfra til TV. Det er jo via antennen, du får signalet.
Scart og HDMI transporterer bare billedet fra boxen til recorderen og HDMI transporterer videre til TV'et.
Der er ingen HDMI-indgange i recorderen, kun udgange.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
15. september 2009 - 13:29 #17
Du bruger ikke tuneren i recorderen til at optage fra, kun de analoge signaler. Derfor skal du sætte boxen til recorderen, så optager du fra den, ligesom i gamle dage, når man satte to videoer til, når man skulle kopiere.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2009 - 13:30 #18
I dit tilfælde ville jeg koble på følgende måde:

Antenne > boks > SCART/RCA > optager > HDMI > TV

Antenne > boks > HDMI > TV

HDMI forbinelsen kan i begge tilfælde erstattes af SCART.
Avatar billede dosto Praktikant
15. september 2009 - 13:33 #19
puhha, og så har jeg slet ikke nævt at vi også har et surround sound anlæg, som det også skal igennem ;-) nå, det bliver sjovt. Tilbage til spørgsmålet; mener i at jeg godt kan optage Canal 9 som udelukkende bliver sendt digital?
Avatar billede norbert_ Nybegynder
15. september 2009 - 13:40 #20
Hvis du følger eksemplerne, er der intet problem i at optage canal 9. Du skal bare optage via boxen. Det er dér, Canal 9 kommer fra til din recorder.
Surround-anlægget sætter du til via din digitale forbindelser, hhv. fra recorder og fra digitalboxen. Så skruer du ned for TVet og bruger surroundanlægget til at afspille lyden.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
15. september 2009 - 13:41 #21
Du skal dog bemærke, at du ikke kan optage surroundlyden til din recorder, da den kun kan optage i stereo.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2009 - 13:42 #22
Jeg er 99.5% sikker på at du kan ;-)
Hvis boksen tillader video/audio ud af SCART, så ja.

Med hensyn til sourroundanlæg, så kober du bara TV til sourround med digital audio (Optisk SPDIF eller Coax SPDIF), og så er den hjemme.
COAX SPDIF er samme type kabel som RCA.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
15. september 2009 - 13:47 #23
Du kan ikke få recordere, der optager 5.1 lyd. Du kan kun få analog surround, også kaldet surround pro logic, hvor flersporene ligger i stereosporet. Ellers må du godt give mig et link til en recorder, der kan :-)
Avatar billede dosto Praktikant
15. september 2009 - 13:48 #24
vi har længe kørt med både tv, surround og dvd optager, det er bare den digitale box der er ny. Rigtig mange tak for hjælpen, lægger i et svar?
Avatar billede norbert_ Nybegynder
15. september 2009 - 13:50 #25
Det gør dragonknight, han kom med det rigtige svar fra starten :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2009 - 13:53 #26
Jeg mener vi skal dele :-)
Avatar billede dosto Praktikant
15. september 2009 - 13:55 #27
det synes jeg også. Kom med et svar, nobert. Jeg er gjad for hjælpen herinde
Avatar billede norbert_ Nybegynder
15. september 2009 - 13:56 #28
Nup du dem bare :-) Jeg har point nok, hvis jeg skulle have et problem. Jeg ville også bare hjælpe med opsætningen - og helst uden at forvirre for meget :-)
Avatar billede dosto Praktikant
15. september 2009 - 13:58 #29
ok, det er op til dig ;-)
Avatar billede dosto Praktikant
17. september 2009 - 12:26 #30
Vil bare sige, at det virker.

Antenne > box > antenne + scart > optager > antenne + HDMI > tv
Box > HDMI > tv
Box > digital > surround

Der skal optages på EXT og boxen skal stå på den kanal, der skal optages fra.
På den måde kan vi også se tv, uden at tænde for boxen.