Avatar billede Anette9700 Praktikant
16. september 2009 - 18:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Tekstboks og indsat billede

Jeg har brug for at lægge et billede ind i en tekstboks, og at teksten så skal lægge sig tæt til billedet. Ligesom man kan gøre på et dokument og man så vælger "firkantet eller tæt" ved format at billedet. Men i tekstboksen har jeg bare ikke den mulighed at kunne formateret billedet således. Hvordan gør man og kan det lade sig gøre?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
16. september 2009 - 19:35 #1
Først en forklaring på, hvorfor ud ikke kan det, du gerne vil:
En tekstboks befinder sig i et dokuments tegnelag og ikke i tekstlaget. Hvis et billede indsættes med en anden ombrydning end "på linje med tekst", vil det også være i dokumentets tegnelag. Hvis du indsætter et billede i en tekstboks, vil billedet kun kunne være i tekstboksens tekstlag, dvs. "på linje med tekst", da kombinationen af objekter ellers ville blive for kompleks.

En løsningsmulighed: I stedet for tekstboksen kan du bruge en tabel med én celle. Du kan lave tabelkanter, tabelbredde, -højde mm. som du ønsker (du kan få den til at se ud og være placeret som den tekstboks, du ville have lavet). Du kan så placere billedet i tabellen med ombrydning "Tæt" eller "Firkantet" eller hvad du nu vil. Teksten i tabelcellen vil dermed lægge sig om billedet.

Hvis du skulle have noget til at se ud som flere spalter, kunne du lave en tabel med flere kolonner.
Avatar billede Anette9700 Praktikant
16. september 2009 - 21:19 #2
Jeg er godt klar over, at jeg kan bruge en tabel til at indsætte et billede. Men problemet er, er jeg ikke kan flytte en tabel rundt ligesom man kan gøre med en tekstboks.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
16. september 2009 - 22:34 #3
Du kan flytte en tabel hen lige hvor du vil. Egenskaber for tabel > fanen Tabel. Vælg tekstombrydning "Omkring". Du kan opnå det samme ved at tage fat i den lille firkant i øverste venstre hjørne af tabellen og trække den hen, hvor du vil.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
17. september 2009 - 09:34 #4
Jeg kan se, at du har accepteret dit eget svar. Det er ikke fordi, jeg kan bruge point til noget, men når jeg nu har brugt tid på at prøve at hjælpe dig, er jeg interesseret i at at vide, hvorfor du har afvist tabelløsningen. Tabellen kan placeres lige så frit som en tekstboks.
Avatar billede Anette9700 Praktikant
17. september 2009 - 12:16 #5
Ja det må du undskylde. Men jeg er helt ny på denne her side, og aner ikke lige hvordan det fungerer og hvad man skal bruge de der point til.
Avatar billede tjacob Juniormester
17. september 2009 - 12:33 #6
Pointene bruges som sådan ikke til noget. Men de er en indikator for brugernes viden og hjælpsomhed. For eksempel har Lene over 10.000 points. Det indikerer at hun har besvaret mange spørgsmål og at hun derfor ved hvad hun taler om. Hvis man så er mere nysgerrig (på basis af pointtallet) kan man gå ind på brugerens profil, og se hvilke spørgsmål brugeren deltager i. Ved Lene kan du se at hun færdes meget i Word og Office kategorierne, altså er hun sandsynligvis vidende indenfor disse kategorier.
Dette er en hjælp til dig som spørger, og derfor findes pointsystemet.
Hvis du mener at du har fået hjælp fra en bruger, så skal du derfor give denne bruger de points du har sat på spil.
Læs mere her: http://www.eksperten.dk/faq

Se evt. 5.1 og 5.3
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
17. september 2009 - 12:34 #7
Princippet et, at man giver point til den, der har hjulpet en med en løsning, man har kunnet bruge, og et accepteret svar bliver markeret som et svar. Det betyder jo så også, at andre, der leder efter svar på spørgsmål, vil kunne se, hvad der har virket for andre (så nu er dit "svar" markeret som en løsning...).

Jeg har aldrig selv prøvet at oprette et spørgsmål her, så jeg har ikke prøvet at tildele point i praksis ;-)

Men hvordan gik det - lavede du en tabel?
Avatar billede Anette9700 Praktikant
17. september 2009 - 14:12 #8
Nej jeg har endnu ikke haft tid, men vil prøve det en af dagene.
Avatar billede Anette9700 Praktikant
17. september 2009 - 18:39 #9
Til Lene Fredborg
Nu har jeg siddet og puslet med det. Jeg kan godt flytte tabellen, men dog ikke helt nøjagtig der hvor jeg vil have den til at være. Er det ikke muligt?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
17. september 2009 - 19:12 #10
Det bør være muligt. Har du prøvet at bruge dialogboksen "Placering af tabel" i Tabelegenskaber > fanen Tabel? (knappen "Placering" ved siden af ikonerne nederst). I den har du samme muligheder som dem, der findes for tekstbokse.