Avatar billede kvisten63 Nybegynder
19. september 2009 - 17:50 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Adgang til Nas fra nettet

Hej - håber på lidt hjælp.

Jeg har netop købt en NAS server DS109 fra Synology. Den er opsat og virker fint.
Jeg kan dog ikke komme på den "ude fra" kun fra det lokale netværk.
Jeg har dynamisk IP adresse. Men den skifter ikke ret tit på NASen - har haft den samme i et par dage.
Jeg har fundet den eksterne ip adresse. Men hvordan kommer jeg videre. Jeg har læst et utal af indlæg og hjemmesider, men fatter det ikke.

JK
Avatar billede swiatecki Novice
19. september 2009 - 18:16 #1
Okay nu skal du høre :)

For at kunne se den udefra skal du have opsat port-forwarding, dette gøres i din router og kan bedst sammenlignes med en omstillingscentral.

Du skal kende din eksterne IP, som nok er dynamsik, (gå ind på myip.dk) samt din NAS' indterne ip (nok: 192.168.1.noget)

Du skal så forwarde fx. port 80(hvis du vil kunne tilgå web-interfacet). Tjek på http://portforward.com/ hvordan du gør specifik for din router.

Således at [ekstern ip port 80] -> [NAS Ip port 80]
Avatar billede kvisten63 Nybegynder
19. september 2009 - 18:27 #2
Tak - jeg prøver iaften om jeg kan finde ud af det.
du hører nærmere
jk
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. september 2009 - 18:42 #3
For at gøre det mere enkelt for dig, så kan du give din NAS en fast IP adresse på LAN. Det gøres i NAS administration, og efterfølgende i opsætningen af din router. Der er lidt forskel fra router til router hvad angår fremgangsmåden.
Ved visse routere, kan du blot reservere en IP adresse til NAS'en, og den vil så altid få denne tildelt.
I andre routere, skal du blot holde dig uden for DHCP serverens tildelindsområde når du vælger Ip til NAS'en. Har routeren DHCP tildeling i området fra 192.168.0.2 til 192.168.0.50, så kan du i NAS administration vælge fast IP til 192.168.0.51. I begge tilfælde skal NAS'en IKKE automatisk hente en IP adresse.

På denne måde er det nemmere at håndtere portforwarding.
Avatar billede kvisten63 Nybegynder
19. september 2009 - 23:03 #4
Hvordan og hvilken IP adresse skal jeg skrive i routeren?

Ekstern: 194.255.xxx.xxx  eller intern: 192.168.61.xx

Det ser sådan her ud:

Port Forwarding

Service Name Server IP Address
AIMAge of EmpireFTPHTTPICUIIIP_PhoneNetMeetingNewsPPTPQuakeII/IIIReal-AudioTelnet ...

  # Service Name Start Port End Port Server IP Address
1 FTP              20        21    192.168.61.14
2 HTTP            80        80    192.168.61.14
3 fra              5000      5000  192.168.61.14

  jk
Avatar billede kvisten63 Nybegynder
19. september 2009 - 23:37 #5
hej igen

192.168.61.14 er ip adressen (dynamisk) på NASen

jk
Avatar billede kvisten63 Nybegynder
20. september 2009 - 12:24 #6
Jeg har stadig ikke fået hul igennem??

Det vil ikke som jeg vil. Jeg har nu fundet ud af at port forwarde og har gjot som i #1

men jeg kan ikke få det til at virke.

Hvad skal jeg nu prøve??

JK
Avatar billede kvisten63 Nybegynder
20. september 2009 - 12:29 #7
En ting mere jeg ikke fatter:

Jeg var hos min kammerat og forsøge at logge på min server.
Da jeg tjekkede hans eksterne IP var det den samme !!! som min.
vi har den samme udbyder, men kan man have to ens eksterne ip adresser?

Eller er der noget jeg har misforstået? (igen) :-)

JK
Avatar billede kvisten63 Nybegynder
20. september 2009 - 13:14 #8
Jeg har nu prøvet at give Nas fast ip adresse. og port forwarde port 20-21 , 80, 5000, 8082 - men der er stadig ikke hul igennem.

Når jeg tester disse porte via online port scanner skriver den at den ikke kan se dem.
Kan internetudbyderen have spærret for noget?

jk
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. september 2009 - 13:33 #9
Under administration af DS109 skal du sikre, at din routers IPp er sat som default gateway. Det gør du under netværk.

Nej, dig og din ven kan ikke have samme eksterne IP.

Hvis din DS109 har intern IP 192.168.xxx.yyy, så skal omtalte porte forwardes til denne IP. Når det er gjort, kan du tilgå den ude fra ved hjælp af din eksterne IP (WAN IP i routeren) på denne måde
http://66.94.234.215:5000 (ved ekstern IP 66.94.234.215).
Avatar billede kvisten63 Nybegynder
20. september 2009 - 14:23 #10
Fantastisk

Det virker!!!

Jeg har brugt den forkerte Ekstern IP.
Jeg brugte myip.com til at finde ipen. og den viste en anden end den som står som WAN ip i routeren.

Tusind tak - smid et svar og du får velfortjente point.

Jk
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. september 2009 - 15:24 #11
Dejligt at høre :-)

Det er ret nice, at man kan uploade sine billeder, når man er på ferie, eller hente sin musik.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. september 2009 - 15:41 #12
Hvis du ikke allerede har gjort det, så gå ind på Synology's support side, og hen og installer sidste firmware.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. september 2009 - 15:42 #13
Den sidste hedder 0942, og er fra 7 sep 09
Avatar billede kvisten63 Nybegynder
20. september 2009 - 16:21 #14
Jeg har opdateret til sidste nye firmware.
Takker
JK