Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
25. september 2009 - 13:20 Der er 1 kommentar

Subtotaler sammen med lister

Hej eksperter.

Jeg arbejder i Excel 2003.

Jeg ønsker at opstille et budget i excel med indtægter samlet øverst med en subtotal derunder og udgifter samlet derunder med en subtotal samt en total i bunden.

Da jeg ikke på forhånd kender antallet af indtægts og udgiftsposter, finder jeg det smart at bruge lister. Med disse kan jeg nemt tilføjge flere poster til budgettet, som automatisk vil flytte totalerne nedad og gøre plads til min nye post.

Subtotaler: Når jeg vil indsætte subtotaler kan jeg se to måder at gøre dette på: Enten ved at skrive funktionen SUBTOTAL() eller ved at indsætte via menuen: Data -> Subtotaler...
Gør jeg det sidste, så kommer der sådan et snedigt træ-hieraki system til venstre for række-numrene, hvor jeg kan vise og skjule hhv. budget-poster, subtotaler i forskellige niveauer.
Hvad hedder dette system i excel termer?
Det er nemlig med disse at jeg har mit problem.
Når jeg udvidder mine lister med nye poster til budgettet, så følger dette system ikke med. det er stadig de samme række-numre som jeg kan 'folde ind og ud'. Så når listen har flyttet subtotaler osv. nedad, så bliver det pludselig de forkerte rækker jeg viser/skjuler.

Mit spørsmål går på hvordan jeg får dette træ-hieraki-system til automatisk at følge med, når jeg udvidder mine lister.

Mit problem er at jeg slet ikke ved hvad systemet hedder. Og der er ingen hjælp at hente ved at trække, klikke eller højreklikke i det, for det sker der ikke noget ved.

Jeg ved at der i excel 2007 er en form for kontrol over hvilke rykker som vises/skjules på hvilket niveau, men jeg kender ikke til hvordan det fungerer. Desuden hedder lister vist ikke længere lister i excel 2007, men det er vist en sidehistorie.

Men altså: Hvordan får jeg folde systemet til automatisk at følge med mine lister, når jeg udvidder disse med nye rækker i excel 2003?

Jeg glæder mig til at høre fra jer.

Med venlig hilsen
Simon
Avatar billede excelent Ekspert
26. september 2009 - 11:57 #1
Jeg tror ikke at de 2 ting har noget med hinanden at gøre, hvilket sikkert er grunden til de ikke følges ad når du udvider listen med nye rækker, - men jeg er bestemt ikke ekspert på området.
Men prøv at søge på Dispositioner i F1-hjælpefilen
det kan muligvis bringe dig videre.