Avatar billede scubaken66 Nybegynder
12. oktober 2009 - 18:56 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

MIX af IDE og 1xsata 2x ide hdd 2 x ide dvd/cdrom

Hej

Jeg har et problem.

Opsætning er sådan her:

OS XP SP3
MOBO P4800D-x
2x DVD/CD-ROM sidder på en ide
2x IDE harddiske
1x SATA HDD

Min tanke var så at have OS på SATA og de 2 x IDE HDD til data.

Jeg kan godt boote op med kun SATA. Jeg kan også Boote op med SATA og en IDE HDD.

Jeg kan ikke få den sidste IDE HDD med. Når jeg kobler begge IDE HDD til, så ser den ingen af dem. Jeg har prøvet med diverse jumper settings, og må nu ty til noget mere kyndig hjælp her på siden. Nogen der har en ide om hvad der er galt.

Mit bedste bud er at MOBO slet ikke kan trække så mange diske, men jeg har desværre ikke kunne finde noget info om dette.

//Kenny
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2009 - 19:14 #1
jeg vil fraråde dig at blande SATA drev og IDE drev på din maskine.
der opstår nemt det der hedder "skjulte fejl" - for eksempel -- du ikke kan realisere fejlen  til noget du kender.
du kan risikere at den ødelægger en windows installation uden du kan finde fejlen (skjulte fejl)

man bruger SATA drev til bundkort med SATA stik (både cdrom og harddsike)
man bruger IDE drev til bundkort med IDE stik
undtaget er a drevet som jeg ikke kender eller har hørt om div fejl.
Avatar billede scubaken66 Nybegynder
12. oktober 2009 - 19:18 #2
Nu er det sådan at mit MOBO understøtter både SATA og IDE, så skal det vel også kunne lade sig gøre.

Om det så er en kog ide eller ej det er vel lige gyldigt :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. oktober 2009 - 20:37 #3
Tjah...
Jeg kører med 2 x IDE brændere og 2 x SATA HDD og kan ikke genkende scenariet med de "skjulte" fejl.

Men det kan være tricky at få dem til at arbejde sammen :)

Men jeg tror du selv er inde på noget af det rigtige, nemlig at BIOS ikke kan håndtere så mange drev...

Kører SATA disken som SATA eller i det der kaldes IDE compatible / ACHI?
Avatar billede scubaken66 Nybegynder
12. oktober 2009 - 20:53 #4
De kører som rent SATA. Modo understøtter ikke ACHI. (Det kommer ihvertfald ikke op som option.

Det der er underligt det er at hvis jeg booter op i bios, så kan jeg se alle diske.

IDE1 Master
IDE1 Slave
IDE2 Master
IDE2 Slave
IDE3 Master (Det er sata drev) Det undre mig det står som IDE inde i Bios, da det er sat i SATA. Der er ikke mulighed for at vælge andet i bios.

Og jeg har sat den til at boote fra SATA HDD, og valgt drevet under bootoptions. Der står mit Master dvd/cdrom drev (IDE2 master) som første boot option, og så Sata HDD som 2'nd og intet i 3'rd option.

Hvis jeg booter op med Hirens og så tager et kig på diskene i eksempelvis partition magic, så kan jeg se alle diske og de virker fint der.

Så er mit spørgsmål så om der er nogle begræsninger i XP PRO 32 Bit der gør at man ikke kan have så mange diske?

Deamon tools plejer nu nok at kunne få lov til at lave rigeligt med diske...men måske er der noget her??
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. oktober 2009 - 21:02 #5
Kan du se den mangl. harddisk i diskhåndtering - hvis ja kan du så tildele et drevbogstav?
Avatar billede scubaken66 Nybegynder
12. oktober 2009 - 21:23 #6
Jeg kan ikke se den i diskhåndteringen men ...jeg kan se den inden under enhedshåndteringen...hvilket også er ret underligt...da man plejer at kunne se den begge steder...eller slet ikke :)

Det er jo sådan set også 2 diske den skal kunne finde. Hvis jeg kun sætter den ene i, så kan jeg boote op i windows...og så se den ene disk...men ikke åbne noget, kun se den under enhedshåndtering.

Kommer jeg begge diske i, så kan jeg slet ikke boote op. Den kommer frem til load af xp...og stopper så der. Smidder jeg Xp skiven i og forsøger at boote op på den...samme problem. Men boot på Hirens virker hver gang :)
Avatar billede scubaken66 Nybegynder
03. november 2009 - 22:43 #7
Jeg endte med at opgive projektet, da jeg næsten er sikker på at mobo ikke kan håndterer alle disse diske.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2009 - 23:35 #8
#1

hvad nu hvis jeg har ret. det jeg mener er du skal forespørge hos supportere de steder du kommer og bliv nu ikke overrasket hvis du får det samme svar.

hardwaren på de forskellige bundkort er forskellig og du kan ikke bruge det til noget at nogen med en anden sammensætning kan men du kan ikke.

jeg har endnu ikke fundet svaret men da IDE ikke er så meget fremme mere forsvinder problemet vel af sig selv.