Avatar billede kdasummer Nybegynder
13. oktober 2009 - 08:59 Der er 6 kommentarer

Lær at programmere hvis du er mellem 13-25 år i Odense på Ungdomshuset

Jeg underviser i generel programmering (lige nu er det PHP) på Ungdomshuset i Odense over for banegården hver onsdag fra kl. 16 - 17:30. Så hvis du er interesseret i at lære programmering og møde nogle andre med samme interesse, så kan du møde op og være med helt gratis.

Vi plejer at spille bordfodbold og spise aftensmad sammen når vi er færdige, men det er naturligvis kun for dem der gider.

Ring til mig på tlf. 28 25 38 28 eller smid en mail på jan [på] xmoo [punktum] dk (eller skriv her) hvis du har spørgsmål.
Avatar billede mbm2016 Nybegynder
13. oktober 2009 - 10:27 #1
Hej, jeg er en dreng på fjorten år, og jeg vil meget gerne få afsluttet mine færdigheder i PHP, JS, C#, C++.

Problemet er bare at jeg bor tæt på københavn så odense er lidt langt fra mig.

Derfor tænkte jeg på om du måske kendte nogle i københavns omegn der kunne lære mig det?

På forhånd tusinde tak
Avatar billede kdasummer Nybegynder
13. oktober 2009 - 10:36 #2
Det gør jeg desværre ikke. Prøv at forhøre dig på de forskellige ungdomsskoler derovre. Jeg ved også at der er diverse IT-foreninger hvor der engang imellem holdes foredrag om programmering.

SSLUG er en enormt stor Linux User Group som også holder til på Sjælland. Her kan du uden tvivl lære om hvordan man programmerer PHP, C og C++ under Linux. DotNet User Groups burde der også være nogle af så du kan lære noget C#.
Avatar billede mbm2016 Nybegynder
13. oktober 2009 - 10:40 #3
okay tak for tippet jeg vil med glæde undersøge dette inden for den næste uge ;)

ps. Jeg tænkte også på om du vidste hvilken retning jeg skulle tage mht. uddannelse?

Altså skulle jeg specialisere mig i et sprog, eller bare vide rigtig meget om alle sprog?

På forhånd tak
Avatar billede kdasummer Nybegynder
13. oktober 2009 - 11:02 #4
Hvis du vil være noget inden for IT så vil jeg anbefale enten en uddannelse som datamatiker eller datalog.

Datalog er den længste uddannelse og den tager du på universitetet. Det kræver en gymnasiel eksamen og bestået matematik på A-niveau, dansk A og engelsk B. (læs mere her: http://www.ug.dk/forside/uddannelser/universitetsuddannelser/naturvidenskabeligeuddannelser/matfyskemidatalogi/datalogi.aspx). Jeg er ikke vanvittig meget inde i hvad man lærer som datalog, for jeg går selv efter at blive datamatiker.

For at komme ind som datamatiker kræver det også en gymnasiel eksamen, ellers kan man nøjes med at bestå matematik B (evt. på VUC) og komme ind den vej igennem. Her lærer du teorierne bag objektorienteret programmering, analysering og design af software (altså alt forarbejdet inden selve programmeringen), at arbejde i hold med andre og meget andet. Alt efter hvilken skole du vælger så er programmeringssproget primært C# eller Java. Ud fra hvad jeg har hørt er det meget begrænset hvad der er af C/C++-programmering desværre. Men der er valgfag som bl.a. spilprogrammering og det foregår jo primært i C++.

Hvis du orker at tage en gymnasiel uddannelse (HTX, HHX, STX, HF) så ville jeg gøre det og gå efter at blive datalog. Ellers så gå efter at blive datamatiker - men så skal du bare være indstillet på, at du nok kommer til at skulle specialisere dig med en professionsbachelor efterfølgende. Ellers giver en datamatiker-uddannelse også adgang til datalogi-studiet med merit for en masse så det kan klares på et år eller halvandet derefter.

Men husk for enhver pris ikke at bruge ALT for meget tid på computeren! Sørg for også at prøve andre ting af eller meld dig i det mindste ind i en IT-forening af en art og vær med i nogle fællesskaber omkring IT eller noget helt andet. For selvom det er helt fantastisk at programmere så er det altså også godt at kunne andre ting :) (nu lyder jeg gammel.. ved det.. hehe)
Avatar billede kdasummer Nybegynder
13. oktober 2009 - 11:11 #5
Og... For lige egentlig at svare på dit spørgsmål omkring det der med om du skal specialisere dig i et sprog: Jeg synes du skal programmere det du synes er sjovt, og hvis det forudsætter at du specialiserer dig i et sprog så gør du bare det. Der er heller ikke noget i vejen for at du er lidt god til alle mulige sprog. Men når først du har forstået hvordan programmering egentlig fungerer så kan du så nemt som ingenting sætte dig ind i nye programmeringssprog.
Avatar billede kdasummer Nybegynder
13. oktober 2009 - 12:36 #6
Forresten.. Der er ferie lige denne uge og så starter vi igen d. 21-10-2009 ;)